امروز يك شنبه  ۴ آذر ۱۴۰۳
کارشناس مسائل بین الملل:
کارشناس مسائل بین الملل:

پرس تی وی صدای بی صدایان باشد

مشاهده ۲۵۳
۱۳۹۹/۰۴/۰۱- ۱۰:۲۸
تعداد بازدید:253

یک کارشناس مسائل بین الملل با عنوان اینکه شبکه‌های برون مرزی باید فرای جنگ روایت ها حرکت کنند، گفت: صدای بی صدایان نه در شعار، بلکه به ارکان برنامه‌های پرس تی وی تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به نقل از روزنامه امتیاز، محمدپارسا نجفی با اشاره بر اینکه شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی همچون پرس تی وی و العالم و ... باید این حقیقت را که ایران برای مردم آمریکا تهدید نیست اما از توان نظامی‌برای دفاع از خود برخوردار است به مخاطب غربی نشان دهند، عنوان کرد: شبکه‌های برون مرزی ایران در کنار این اقدام مهم باید در عین حال دستگاه تبلیغاتی غرب را هم رسوا کنند. به بیان دیگر حقیقت آنچه را آنها وارونه نشان می دهند را اثبات کنند در عین حال به وظیفه ذاتی خود در بازنمایی مشکلات اصلی مردم آمریکا که ریشه در رفتار اغنیای قوی آن کشور دارند بپردازند. حقیقت این است که اقدامات خصمانه غرب مانند تحریم و غارت منابع ارزی ایران برای مردم ایران مشکل ساز بوده اما هرگز به معنای قحطی و از هم گیسختگی کشور نیست. شبکه‌های برون مرزی باید نشان دهند اقدامات آمریکا و انگلیس به مردم ایران آسیب زده و یک مورد مهم آن کاهش واردات دارو است اما دقیقا برعکس خواست واشنگتن و لندن مسائل پیش می رود و تحریم های آنها موجب نشده رفتار ایران در منطقه تغییر کند.

این تحلیل گر حوزه بین الملل گفت: پرس تی وی و دیگر شبکه‌ها باید آنچه را غربی‌ها مخفی می‌کنند مانند وضعیت اقشار فقیر آمریکا و انگلیس در برابر دیدگان مردم جهان قرار دهند از طرف دیگر نتایج اقدامات تمدن غرب علیه انسان را به تصویر کشند. در عین حال با نشان دادن مقاومت های موفق مانند آنچه در یمن روی می دهد امید مظلومان را برای ایستادگی تقویت کنند. مهم است که مردم آمریکا متوجه شوند آنچه زندگی آنها را تهدید می‌کند در ایران و عراق یا حتی کره شمالی نیست بلکه در داخل کشورشان و توسط ثروتمندان آمریکایی طراحی می‌شود.

وی درباره فاکتورهایی که شبکه‌های برون مرزی کشورمان برای حضور در عرصه بین الملل باید در نظر داشته باشند، گفت: معتقدم رسانه‌های برون مرزی ایران از جمله تلویزیون‌ها هم در بخش خبر و هم در زمینه سرگرمی‌باید به گونه ای باشند که هر آنچه بخواهند انجام دهند و خود را از قید و بند آن اسلوب و چارچوبی که تمدن غرب برای رسانه تعریف کرده برهانند.  به نحوی که شبکه‌های غربی عرصه را دشوار ببینند و  مجبور شوند به دنبال مفاهیم مطرح شده توسط ما حرکت کنند و پیگیری خواسته‌های ناحق خود را سخت بیابند نه آنکه ما در رسانه به فکر دفاع از خود در برابر اتهامات آنها باشیم. 

نجفی گفت: نکته دوم اینکه چه لزومی دارد شبکه‌های ایرانی خود را موظف به رعایت اصول شبکه‌های غربی بدانند. برای مثال تلویزیون‌های غربی جذابیت بصری را در سیمای زیبای مجری و مانند آن تعریف کرده اند حال آنکه می توان به جای جذابیت های جنسی از دیگر مولفه‌های برانگیزاننده و مهم تری برای تاثیرگذاری مفاهیم بر مخاطب استفاده کرد و بیننده را با مفاهیم ارزشمند عدالت ، حق طلبی  و آزادی که برای هر انسانی زیباست، رهنمون سازند.  

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ادبیات محتوایی که در پرس تی وی و سایر شبکه‌های ایرانی به کار می رود باید متفاوت از رسانه‌های غربی باشد برای مثال قدرت های استکباری به ارتش یمن که متعلق به دولت نجات ملی صنعا است و تحت رهبری انصارالله قرار دارد شورشیان حوثی می‌گویند و منصورهادی را که در عربستان ساکن است و علیه مردم یمن می جنگد دولت یمن معرفی می‌کنند. رسانه‌های ایران به ویژه پرس تی وی باید با ارائه خوب حقیقت، اشتباه عمدی دیگران را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه جنگ روایت ها فقط یکی از کارکردهای یک شبکه برون مرزی است؛ گفت: اهداف ارزشمندی وجود دارد که یک ابزار مهم فرهنگی مانند پرس تی وی می تواند به تحقق آنها یاری رساند. دیپلماسی اقتصادی و تلاش برای رشد صادرات و معرفی توانایی علمی، صنعتی و اقتصادی ایران از این موارد است. نجفی اذعان کرد: شبکه‌های برون مرزی ایران که این همه در معرض فشار و تحریم آمریکا و انگلیس قرار دارند به این دلیل اهمیت یافته اند که بر  بنیان گفتمان حق طلب انقلاب اسلامی تاسیس شده اند تا برای عدالت و ارزش های انسانی تلاش کنند. اگر این رسانه‌ها به خویشتن خویش بیشتر توجه کنند و مطالبات بزرگی که هر انسانی را به وجد می آورد رویکرد اول فعالیت شان قرار دهند به یقین به اولین مجموعه رسانه ای در دنیا تبدیل خواهند شد.  نجفی در همین باره گفت: صدای بی صدایان نه در شعار بلکه باید به عنوان یکی از ارکان برنامه‌های پرس تی وی تبدیل شود. تلاش برای ایجاد جامعه ای سرشار از آزادی و عدالت که همه انسان‌ها از حق کامل بهره مند باشند هر مخاطبی را به سمت شبکه‌های برون مرزی ما جذب می‌کند. جذابیت اصلی نه جاذبه‌های سطحی مانند آرایش ظاهری بلکه حرکت در مسیر فطرت است که می تواند آینده درخشان یک رسانه را با همراهی مردم تضمین کند. 

 

 

امتیاز شما