امروز شنبه  ۳ آذر ۱۴۰۳

مشروطه‌چی‌ها به کارناوال تهران می‌آیند

مشاهده ۱۲۴۰
۱۳۹۹/۰۳/۳۱- ۱۴:۰۱

سریال رادیویی«کارناوال تهران» با موضوع جنبش مشروطه، از 31 خرداد به مدت 15 شب روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پوریا موسوی از نویسندگان مجموعه«کارناوال تهران» گفت: این مجموعه در 15 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید شده،  که در حقیقت فصل دوم از ادامه یک کار است. وی ادامه داد: کار قبلی که من برای رادیو نوشتم، ویژه برنامه نوروزی«مضحکه در تهران» برای رادیو ایران و رادیو نمایش بود که آن هم  ماجرایی در دل مشروطه بود و به مقطع پیش از به توپ بستن مجلس و دقیقا مربوط به پنج روز آخر سال 1285 مربوط می‌شد. این کار فصل دوم «مضحکه در تهران» است، اما نه به این معنا که صرفا همان قصه باشد، بلکه یک شخصیت جدید وارد این داستان می‌شود که با آن همراه می‌شوید.

موسوی تأکید کرد: هویت مجموعه «کارناوال تهران »مستقل است. ولی یک شخصیت  به نام عبدی از دل  آن ماجرا بیرون آمده که یک سیاه بوده و بعد از ماجراهای مشروطه و آمدن محمدعلی شاه ممنوع‌المجلس شده و دیگر نمی‌تواند تخت حوض اجرا کند، برای همین خدمتکار خانه ادیب الملوک، که یک روزنامه نگار است، می‌شود.

این نویسنده افزود: اینکه مجلس در دوم تیرماه به توپ بسته شد حقیقتی تاریخی است، اما بقیه اشخاص داستان کاملا ساخته ذهن من و اشکان شریعت، دیگر نویسنده سریال «کارناوال تهران» است. موسوی  خاطرنشان کرد: در حقیقت هم در آن داستان و هم  در این داستان، با تاریخ شوخی می‌کنیم تا ببینیم چه اتفاقی از دل این شوخی‌ها بیرون می آید، به عبارتی من و اشکان شریعت این‌گونه فکر کردیم و نوشتیم  که اگر در فلان مقطع تاریخی اینطور می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد و یا اگر فلان اتفاق می‌افتاد، چه تاریخ و وضعیت اجتماعی داشتیم.

موسوی خاطرنشان کرد: مسأله این است که نهضت مشروطه در ایران، مبدا بسیاری از تغییرات در حیات سیاسی و اجتماعی جامعه ایران بود. البته مسائل ما مربوط به خیلی پیشتر از اینها می‌شود، شاید اگر بخواهیم از حالا حساب کنیم، مسائلمان ریشه‌ای 250 تا 300 ساله دارند، ولی اتفاقاتی که در آن دوره افتاد، نقطه عطف بزرگی شد. وی عنوان کرد: از نگاه من و اشکان شریعت، مشروطه به نوعی، ایده‌های خیلی جذابی داشت، ولی در این نمایش نگاه، نسبت به تغییراتی بود که خواست اجتماعی در جامعه بود. ولی اینکه چطور پیاده شد و به چه صورت نیروهای سیاسی در آن  دوره تصمیم گرفتند و عمل کردند، در اصل همان نقطه‌ای است که ما روی آن  دست گذاشتیم و دغدغه‌مان  این است که ای کاش در آن دوره نگاه درست‌تری به مسائلی مثل مدرنیته، تجدد و اندیشه‌های غربی می‌شد.

موسوی تأکید کرد: تمرکز ما در این نمایشنامه به مدرنیته است و اینکه تا چه اندازه تجددی که در فکرمان می‌پروراندیم، کپی‌برداری غلط از غرب بود و چقدر واقعا چیزی بود که ما به آن  احتیاج داشتیم. نویسنده «کارناوال تهران » افزود: مساله این نیست که ما به تجدد احتیاج نداشتیم، بلکه مسأله این است که ما چگونه  تجدد را در ایران آن مقطع زمانی باید پیاده می‌کردیم. خیلی از مشروطه‌چی‌های ما در آن دوره  تاریخی فکر می‌کردند که باید هر چه که دارند را دور بریزند، تا متمدن و متجدد شویم.

وی درباره داستان مجموعه «کارناوال تهران» گفت: داستانی که ما ساختیم، این گونه است که در مقطع پیش از به توپ بسته شدن مجلس، مجموعه مرگ‌ها و مفقودی‌هایی بین مشروطه‌چی‌ها اتفاق افتاد که مشروطه‌چی‌ها هیچ پاسخی برایش ندارند و نمی‌دانستند که چه اتفاقی دارد، می‌افتد. برای همین به سرکردگی ادیب الملوک، یکی از روزنام‌نگاران تهران انجمنی به اسم انجمن باغ حقیقت را تشکیل می‌دهند، اما پیش از آنکه آنها به نتیجه‌ای برسند، مجلس به توپ بسته می‌شود و در شب به توب بسته شدن مجلس، کامران، پسر ادیب الملوک مفقود می‌شود و ربایندگان مجبور می‌شوند برای اینکه زنده بمانند، کامران را رها کنند و در پی آن اقدامات تازه ای انجام دهند.

مجموعه«کارناوال تهران» به تهیه‌کنندگی اشرف‌السادات اشرف‌نژاد، کارگردانی میرطاهر مظلومی، صدابرداری محمدرضا محتشمی و هنرمندی احمد گنجی، سعیده فرضی، مهرخ افضلی، مهدی طهماسبی، امیر فرحان‌نیا، علی میلانی، هنگامه محمودی، آیه قبادیان، حمیدرضا هدایتی، محمد شریفی‌مقدم، باقر کریم‌پور، محمد آقامحمدی، رامین پورایمان، نورالدین جوادیان، کرامت رودساز، فریبا متخصص و ... از 31 خرداد به مدت 15 شب ساعت 22 از رادیو نمایش پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 11 روز بعد است.

امتیاز شما