روزنامه جام جم امروز 24خرداد در گفتوگو با مهدی مینایی، مدیر جوان ک مسئول برنامههای تامینی شبکه مستند از علت اقبال مخاطبان به مستندهای حیاتوحش پرسیده است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ، او در این گفتوگو مستندهای حیات وحش را مجالی برای آرام شدن ذهن مخاطبان از برنامههای جنجالی میداند و کیفیت اچ دی شبکه و به روز بودن مستندها را از عوامل موثر بر جذب مخاطبان برمیشمرد. متن این گفتوگو را در زیر میخوانید:
به نظرتان چرا مستندهای حیاتوحش اینقدر مخاطب پیدا کردند؟
مردم در شرایطی هستند که نیاز به آرامش دارند و همین باعث میشود سراغ برنامههای آرامتر بروند که با خلق و خویشان تناسب بیشتری دارد. از طرفی در شبکه ما برنامهریزی پخش به صورتی است که این مستندها در یک ساعت دقیق پخش میشوند و مخاطب دقیقا میداند چه زمانی باید سراغ این برنامهها بیاید. در واقع نظمیکه ما در پخش این آثار داریم و سالهاست حیاتوحشها را در اواخر شب پخش میکنیم باعث شده این باکس پخش برای مخاطب جا بیفتد. در کنار این مسائل میشود به دو عامل مهم دیگر هم اشاره کرد. مورد اول مربوط به کیفیت بالای پخش شبکه میشود. پخش اچدی شبکه مستند باعث شده آثاری مثل مستندهای حیاتوحش با کیفیت چشمنواز و بسیار بالا به دست مخاطب برسد و جذابیتهای واقعی این آثار ادا شود. مورد دوم هم به جدید بودن مستندهای پخش شده برمیگردد. ما در باکس مخصوص حیاتوحش بهترین و بهروزترین آثار مستند خارجی را بررسی و از میانشان جذابترینها را برای این باکس انتخاب میکنیم. بخش تامین برنامههای خارجی سازمان هم در این زمینه همکاری بسیار خوبی با ما دارد و همین باعث شده باکیفیتترین آثار از مطرحترین شبکهها خیلی زود خریداری شوند.
در واقع این حجم مخاطب تک عاملی نیست به خاطر جمیع موارد این اتفاق رخ داده است؛ از شرایط جامعه گرفته تا انتخاب دقیق محتوا و پخش منظم. شبکه مستند روی این مستندها به قدری حساس است که سایر شبکهها روی سریالهایشان حساسیت دارند. به همین خاطر سعی میکند نه تنها این آثار با کیفیت بالا، شرایط خوب و منظم به دست مخاطب برسد، بلکه تلاشش این است با یک کار گروهی دقیق تبلیغات اثرگذاری برای مستندهای حیاتوحشاش داشته باشد تا مخاطبش مدام بیشتر شود.
این آثار با کیفیت بالایی هم آمادهسازی میشود. برای این آمادهسازی چقدر تلاش شده؟
بله درست است. بحث آمادهسازی یکی از دلایل مهم دیگری است که باعث استقبال از این مستندها شده. مراحل آمادهسازی هر اثر یعنی بخشی که بعد از خرید مستند در سازمان صداوسیما انجام میشود شامل ترجمه، ویراستاری و دوبله است که شبکه مستند با همکاری بخشهای مختلف صداوسیما سعی میکند این مراحل را به بهترین نحو انجام دهد. یکی از بخشهایی که در این حوزه همکاری خوبی با شبکه مستند دارد، گروه دوبلاژ سازمان است. این همکاری خوب باعث شده چهرههای مهم دوبله راوی مستندهای مختلف ما از جمله همین مستندهای حیاتوحش باشند. اساتیدی چون ژالهعلو، اسماعیل میرفخرایی، نصرا... مدقالچی و...
یک مسئله مدل و زمان پخش این آثار است. گویا شبکه مستند برای کنداکتورش ریزبینی زیادی به خرج میدهد.
طراحی کنداکتور یک هنر مهم است که ریشه در مهندسی محتوا دارد. این هنر به عوامل زیادی از جمله شناخت مخاطب، شبکههای رقیب و...
باز میگردد و ما سعی کردیم همراه یک تیم جوان و خوشسلیقه و حرفهای این کار را با بیشترین دقت انجام دهیم. برای مثال ما جدول پخش شبکههای خارجی را به شکل دقیق رصد میکنیم و با نگاه کردن به آنها سعی میکنیم از فنون مهندسی پیامشان در شبکه مستند استفاده کنیم. البته به این شکل نیست که کارهای آنها را کپی کنیم، بلکه ترفندشان را با توجه به مخاطب ایرانی و سایر نکات استفاده میکنیم تا جدولپخش بهتری داشته باشیم. یکی از همین ترفندها شرطی کردن مخاطب است. برای شرطی شدن مخاطب باید سیاست اعلامیپخش و سیاست اعمالی یکسان باشد. پیرو همین حدود چهار سال است که مخاطب دقیقا میداند چه چیزی کی پخش میشود و این باعث شده شرطی شود. خود ما هم بهشدت دقت میکنیم و برنامهریزی دقیقی داریم. در حال حاضر هم برنامه شبکه تا آخر تابستان مشخص است. همه این تلاشها نشان میدهد در شبکه مستند برای مخاطب وقت زیادی صرف میشود و مخاطب بسیار برای ما ارزشمند است. البته همه اینها در کنار لطف خدا باعث شده شبکه مستند جذاب و کمی متفاوت به نظر برسد و مخاطب خودش را جذب کند.