حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس صدا و سیما در یادداشتی که در روزنامه جام جم امروز 18خرداد 99چاپ شده است از لزوم توجه مجلس یازدهم به موضوع آسیبهای نطام قانونگذاری و حرکت به سمت مجلس تراز در گام دوم انقلاب پرداخته است:
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این یادداشت آمده است:
منتخبان مردم شریف حوزههای انتخابیه اقصی نقاط کشور در مجلس یازدهم، وارد بهارستان شده و انتظار میرود این مجلس از طریق ایفای وظایف قانونی خود در اصول مصرح قانون اساسی، بتواند با کارایی و کارآمدی بیش از گذشته در قانونگذاری و نظارت، نقش کلیدی و ماندگار برجای بگذارد و دوره چهار ساله خود را با موفقیت و سربلندی طی کند. کسب این توفیق عملی نخواهد شد مگر آنکه آسیبهای نظام قانونگذاری نیز بهعنوان یکی از مسائل اساسی، مورد توجه و مداقه لازم قرار گیرد و با رفع این اشکالات بتوانیم به سمت مجلس تراز در گام دوم انقلاب قدم برداریم. موضوع بررسی مشکلات و آسیبشناسی مربوط به پارلمان بحمدا... در سالهای اخیر مورد توجه کارشناسان و مراکز تحقیقاتی مرتبط قرار گرفته و حقیر نیز در فصل سوم رساله خود با عنوان امکانسنجی ایجاد نظام دومجلسی با تاکید بر ظرفیتهای حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران در چهار گفتار آسیبهای کلان نظام تقنینی در ایران، آسیبهای پیشا قانونگذاری، آسیبهای مربوط به فرآیند تصویب قانون و آسیبهای پسا قانونگذاری به آن پرداختهام.
درخصوص آسیبهای مربوط به فرآیند تصویب قانون، موارد متعددی توسط صاحبنظران مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته و در سیاستهای کلی نظام قانونگذاری نیز بیان شده است که اتفاقا این آسیبها بهطور خاص باید توسط نمایندگان مجلس مورد توجه و اصلاح قرار گیرند.
برخی از آسیبهای مذکور عبارتند از: رعایت نکردن فنون قانوننویسی /درج موضوعات غیر مرتبط در خلال فرآیند تصویب قانون /تغییرات غیرکارشناسی متن در مراحل تصویب /فقدان توجه کافی به اسناد بالادستی در روند قانونگذاری /عدم حضور و مشارکت موثر و کارآمد برخی نمایندگان در فرآیند تقنین/عدم شفافیت و مشارکت ذینفعان در ابتکار قوانین /ابهام در قوانین آزمایشی /ضرورت کارشناسی بیشتر و تغییر رویکرد به ابتکار قوانین لایحهبنیان/بیتوجهی به نیازسنجی تقنینی و اولویتهای مد نظر شهروندان بهخصوص اقشار ضعیف /عدم انطباق پیشنویس طرحها یا لوایح با ضرورتهای اجتماعی /بیتوجهی مبتکران طرحها و لوایح به موضوع تورم قوانین /کارشناسی غیردقیق پیشنویسها /بیتوجهی به مرزهای تقنین، اجرا و قضا در تهیه پیشنویسها /عدم ذکر ضمانت اجرای کافی و مناسب برای قوانین در موارد لزوم /وضع احکام دائمی در قوانین موقت .
به هر حال از آنجاکه بیش از ۱۷۰ نفر از نمایندگان منتخب مردم، تازه نفس بوده و برای اولین بار است که برای قانونگذاری وارد مجلس شدهاند (که همین امر نیز میتواند به عنوان یکی از نقاط قوت مجلس یازدهم ثبت و ضبط شود)، لازم است آسیبهای پارلمان در سالهای اخیر توسط ایشان و سایر نمایندگان، مورد توجه خاص قرار گیرد تا بتوانند موثرتر از دورههای قبلی مجلس ظاهر شده و در رفع مشکلات مردم و نظام قانونگذاری کشور با موفقیت طی مسیر کنند.
در همین خصوص لازم است نمایندگان ارجمند نسبت به برنامهریزی دقیق و قابل اجرا برای تحقق موضوعات و سرفصلهای اعلام شده از جانب رهبر فرزانه انقلاب در پیام ارسالی به مجلس یازدهم، اهتمام ویژه ورزند و راهحلهای مؤثر و هوشمندانه مندرج در سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را که برای مرتفعشدن برخی آسیبهای موجود، مورد عنایت ایشان قرار گرفته است، سرلوحه اقدامات خویش قرار دهند. سیاستهای مذکور که توسط معظمله در مهرماه سال گذشته ابلاغ شده است، میتواند یکی از فرصتهای طلایی مجلس یازدهم برای ارتقای سطح کیفی قوانین و کارآمدی نظارت باشد و زمینههای حل و فصل مشکلات متعدد در حوزه قانونگذاری و نظارت به عنوان دو کارویژه اصلی مجلس را فراهم آورد. اگر چه همه قوا موظف شدهاند زمانبندی و پیشرفت اقدامات مربوط به سیاستهای مذکور را گزارش کنند، لیکن نقش محوری مجلس شورای اسلامیبه عنوان قوهای که طبق نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رضوان ا... علیه) باید در رأس امور قرار گیرد، ممتاز و بیبدیل خواهد بود. همانگونه که رایدهندگان انتظار داشتهاند، انشاءا... شاهد شفافیت، عقلانیت و انقلابیگری در مجلس یازدهم خواهیم بود و گام مهم دیگری در ارتقای نظام قانونگذاری کشور و رفع آسیبهای موجود برداشته خواهد شد. بیتردید رسانه ملی نیز با بهرهگیری از ظرفیت شبکههای رادیویی و تلویزیونی ملی و استانی خود، همچون گذشته در راستای نیل به اهداف راهبردی نظام در این زمینه که در قوانین و اسناد بالادستی از جمله سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مورد تأکید قرار گرفته است، آمادگی خود را برای همکاری همهجانبه واثربخش اعلام میدارد.