مدیر شبکه آموزش سیما گفت: ما با راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران با توجه به اینکه آموزش دادیم بیشتر از آموزش، خیال خانوادهها را آسوده کردیم
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا کمرهای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه 24 اردیبهشت، با دکتر مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما دیدار کرد.
دکتر مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما در این نشست گفت: ما با راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران با توجه به اینکه آموزش دادیم بیشتر از آموزش، خیال خانوادهها را آسوده کردیم و استمرار این شیوه میتواند خانوادههای بسیاری از از اظطراب و نگرانی درآورد و ما باید تلاش کنیم پایان خوبی را برای این ماجرا رقم بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن زمان کنکور و اینکه پایه دوازدهم امسال، کنکور دارند و خانوادههای آنان دچار استرس هستند، باید برای این پایه تحصیلی تقویم نهایی و بازخوانی درسی بگذاریم.
کمرهای نیز خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت حضوری اقتضائاتی دارد و تلویزیون باید با توجه به کارکرد اصلی آن که انتقال پیام ها و آموزش و یادگیری است، قضاوت شود و اکنون کار رسانه ملی در امر آموزش قابل دفاع است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین بزرگسالان و آموزش از راه دور به صورت حضوری برگزار میشود.
او در رابطه با امتحانات پایان سال تحصیلی بیان داشت: با توجه به دستور العمل ابلاغ شده امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین دروس شایستگیهای فنیوحرفهای پایههای سهگانه متوسطه و همینطور بزرگسالان و آموزش از راه دور به صورت حضوری برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر استانداردها و پایههای مهارتی پایه دهم،پایه یازدهم و پایه دوازدهم در فنیوحرفهای و کاردانش را اجرا کنیم از 27 خرداد تا 15 مرداد ادامه پیدا میکند. چرا که نیرو برای آموزش حضوری تا پایان خرداد در اختیار نداریم و دانشآموزان را در فرصت آموزشی مقتضی نمی توانیم حاضر کنیم و اگر هم این کار انجام شود آموزشهای آنها انجام نشده است زیرا دروس آنها تئوریک نیست و ارزشیابی این دانشآموزان همزمان با آموزش انجام میشود و بر پایه شایستگی است.
وی عنوان کرد: از 1881 برنامه در حوزه فنیوحرفهای 314 برنامه پخش شده که 691 برنامه دیگر نیاز داریم .
کمرهای ادامه داد: تغییر رشته نیز به صورت حضوری انجام میگیرد و 42درصد از دانشآموزان در متوسطه دوم که پایه نهم و دوازدهم اعم از فنی و کاردانش و شایستگیهای فنی سه پایه متوسطه دوم در شاخه فنی و کاردانش (مهارتیها) را در بر میگیرد، بهطور حضوری امتحان می دهند.
وی اظهار داشت: پایه دوازدهم که دغدغه جامعه است در قالب آموزشهای رسمی روی سرفصل های موضوعی، که در امتحانات موثر است، متمرکز میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش زمان ارزشیابی شورا و مدیران مدارس را از 3 خرداد اعلام کرد و گفت: از آنجایی که رسانه ملی و شبکه شاد مسئولیت آموزش به دانشآموزان را عهدهدار بودند اگر قرار باشد این آموزش استمرار داشته باشد باید نرم افزار شاد را ارجاء بدهیم به تلویزیون و تعاملی برای یادیگیری ایجاد کنیم چرا که ویژگیهایی در تلویزیون است که در نرم افزار شاد نیست و این کار بر عهده آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: آموزشها باید به سمت فرصتهای یادگیری رود. هم سویی جریان آموزش غیررسمی و رسمی میتواند به همافزایی آموزش کمک کند. خانوادهها با نشستن پای تلویزیون مهارت آموزش به کودکان خود را پیدا کردند.
کمرهای ساخت برنامههای مهارتی و مکمل را نیاز دانش آموزان برشمرد و تاکید کرد: آموزش های فوق برنامه برای جذب مخاطب است در حالی که آموزش های مکمل حتما ریشه در درس دارد و با جذابیت برنامه سازی می توان مخاطب عام و خاص را جذب کرد.در حوزه معرفی مشاغل،هدایت تحصیلی و مسابقات مهارتی و جشنوارههای می توان برنامههای متنوعی تولید کرد.
وی به گواهی مهارت دانشآموزان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در حوزه مهارت بسته تحولی برای دانش آموزان پایه هفتم طراحی کرده که در پایه نهم 420 ساعت و در متوسطه دوم 180 ساعت آموزش مهارت میبینند و در نهایت گواهی مهارت برایشان صادر و با این روش شعار هر دانشآموز یک مهارت، عملی میشود.