انجمن علمی دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در میزگردی «چالشهای مدیریت فیلم و سریال در رسانه ملی» را بررسی کرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی در این میزگرد که باحضورمهدی فرجی مشاور سریال پایتخت و مدیر سابق شبکه یک، رحمان سیفی آزاد تهیه کننده نویسنده و کارگردان و مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه یک و شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداو سیما برگزار شد مراحل شکل گیری یک سریال از نگارش متن تا تولید و پخش بیان شد و بحثی پیرامون اینکه چرا با همه نظارت ها، سریال ها هنگام پخش نیز ممیزی میشوند شکل گرفت.
اهمیت الگوسازی در تولید سریالها
فرجی در این نشست با بیان اینکه سریال سازی تلویزیونی چه در بخش خصوصی و چه رسانه ملی به دو شکل اتفاق می افتد گفت سریال یا از طرف کار فرما که اینجا رسانه ملی است به برنامه سازان سفارش داده میشود و یا خود هنرمندان و فیلم سازان متن و ایده ای دارند که به سازمان ارائه می دهند که باید مراحلی را بگذراند.
وی با توضیح اینکه ایده ای در گروه فیلم و سریال شبکههای سیما تصویب میشود به شورای عالی نمایش مرکز سیما فیلم برای تصویب ارائه و در آنجا بررسی میشود گفت: اگر طرح تصویب شود مجوز تولید میگیرد وشورای نگارش فیلمنامه برای نگارش آن مشاوری تعیین میکند که پایان فیلمنامه سریال همراه گروه است.
وی ادامه داد: اگر ما از ابتدا با فیلمنامهای کامل مواجه باشیم نظرها و اصلاحیات بیشتر و سخت تر میشود. برخی اوقات مشکلات ما این است که کارگردان از ابتدا کنار متن نیست و در اواسط یا پایان نگارش اضافه میشود و او هم سلیقههایش را هم اضافه میکند.
فرجی با بیان اینکه ما الگویی در سریال سازی نداریم و ممکن است با تغییر مدیر گروه و یا تغییر نویسنده همه چیز عوض شود گفت: سریال سازی ما خیلی جاها سلیقه ای است. ما باید الگوهایمان را تغییر دهیم یا از الگوسازی دیگران استفاده کنیم. بدون چهارچوب و ضابطه هیچ چیز شدنی نیست.
راز پیروزی فیلمنامه قوی با دغدغه اجتماعی است
سیفی آزاد مدیر سابق گروه فیلم و سریال شبکه یک نیز در این زمینه گفت: در همان سالهای مدیریت بنده هم این مشکل را داشتیم و فکر میکردیم باید الگوها عوض شود در حالی که سازمان باید از این حالت خارج شود. تصور میکنیم فیلم نامه باید از سه چهار لایه عبور کند تا از هر نظر پالایش شود.وی افزود: ما در سریال سازی نمی توانیم الگوی هیچ کشور خارجی را برداریم چونکه نگاهمان با آنها تفاوت بسیاری دارد. ما به لحاظ شکلی چیز جدیدی برای عرضه به جهان نداریم و تنها راز برنده شدنمان فیلم نامههای قدرتمند با موضوع دغدغههای عمومیبشر است.
سیفی آزاد با تأکید برا اینکه تصمیمها در خصوص سریال باید درون شبکه متمرکز باشد گفت: اگر قرار است در حوزه کودک و نوجوان سریالی بسازیم باید در شبکهای کار شود که کارشناسان تراز اول کودک در آن هستند.
وی ادامه داد: شوراهای ما اینطور است که از 15 تا 5 تای آنها را به سیما فیلم ارجاع می دهند.
لزوم ایجاد تغییر در ساختارها
شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما نیز در زمینه اینکه وجود چنینی مشکلاتی به مدیریت یا ساختار باز میگردد گفت: ما مشکلاتی از قبیل تغییر ساختارها داریم. اینکه بدانیم تجمیع بررسی سریال ها در سیما فیلم یا مرکز نمایش سیما چه آثاری دارد جای پژوهش دارد تا همه ابعاد مختلف تبیین شود.
وی ادامه داد: اولین و ساده ترین راه این است که مقصر را مدیر گروه فیلم و سریال بدانیم. سوالی که پیش می آید این است که اختیارات مدیر گروه فیلم و سریال چقدر است؟ زمانی نقش مدیر گروه فیلم و سریال خیلی کلیدی بود اما باید دید آیا به صلاح است که تمام اختیارات و پاسخ گوییها هم با مدیر فیلم و سریال باشد؟
اسفنیاری با تأکید بر اینکه جنس تولید فیلم و سریال محصولی پرخطر است از حضار سوال کرد؟ چگونه باید این مسئولیت تنظیم شود که شاهد این چنین نباشیم؟ و اینکه اگر مدیر فیلم و سریال با تمام عوامل سریال رابطه خوبی داشته باشد چه آسیب هایی وارد میشود؟
گفتنی است این نشست به طور آنلاین از سایت رسمی دانشگاه صداوسیما پخش میشد.