امروز شنبه  ۳ آذر ۱۴۰۳

عزم جزم رسانه ملی و وزارت صمت برای تنظیم و رونق بازار شب عید

مشاهده ۷۶۰
۱۳۹۸/۱۲/۱۳- ۲۲:۰۷

نشست ستاد رسانه‎ای رونق تولید رسانه ملی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی وضعیت بازار اسفند 98، در 13 اسفند، با حضور قائم مقام وزیر و معاون سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست ستاد رسانه‎ای رونق تولید سازمان صداوسیما و وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی وضعیت بازار اسفند 98 امروز 13 اسفندماه با حضور دکتر مدرس خیابانی قائم مقام وزیر و دکتر میرباقری رئیس این ستاد و مدیران ارشد این وزارتخانه و رسانه ملی برگزار شد. 
دکتر مرتضی میرباقری رئیس ستاد رسانه‎ای تولید رونق صداوسیما در نشست ستاد رسانه‎ای رونق تولید و وزارت صمت گفت: رسانه ملی امسال هم همانند سال‎های گذشته و با توجه به انتخاب سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و تاکید ایشان بر اولویت قرار دادن مسائل اقتصادی کشور، برنامه‌های مختلفی را برای اطلاع‎رسانی شفاف در این خصوص در دستور کار خود قرار داد.
معاون سیما افزود: خوشبختانه امسال تمام حوزه‌های صداوسیما، استان‌ها و حتی شبکه‌های برون‎مرزی به طور جد به این مهم پرداختند و تلاش شد آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری بود امسال به صورت مستمر به آن توجه شود و شاید هزاران بار میان برنامه‌های فراوانی از شبکه‌های ملی، استانی و صدای جمهوری اسلامی‌ پخش شد و جشنواره‌ها و همایش‎هایی هم که در طول سال به این منظور تدارک دیده شده بود از رسانه ملی به نحو شایسته‎ای پوشش داده شد و کمتر روزی در طول سال 1398 داشتیم که بخش‎های خبری و غیرخبری ما به این مهم نپرداخته باشند.
میرباقری خاطرنشان کرد : با وجود تحریم‎های ظالمانه‎ای که در طی یک‎ سال گذشته علیه ملت بزرگ شریف ایران از سوی آمریکا اعمال شد و هم اکنون نیز در شرایط حساس، برخی رسانه به دروغ اخباری مبنی بر کمبود وسایل بهداشتی ضروری مردم انتشار دادند اما خبرهای نویدبخشی را در حوزه اقتصاد شاهدیم.
وی با اشاره به جوسازی رسانه‌های معاند در خصوص کمبود کالاهای اساسی در بازار تصریح کرد: در هفته‌های پایانی سال، مردم به اقلام لازم برای این ایام نیاز دارند، از این رو بازار مشکلی برای تامین کالاهای مردم ندارد و همکاران ما در هفته‌های اخیر، اخبار مربوط به عرضه و تقاضا و وضعیت موجودی انبارها را دنبال کردند و تمام بخش‎های رسانه ملی تلاش می‌کنند به تدریج این اخبار را به مردم برسانند و ما به طور روزانه و مستمر در این خصوص اطلاع‎رسانی می‌کنیم.
میرباقری همچنین تقویت فروش مجازی را در شرایط خاص این روزها به‎علت محدودیت تردد هم‎وطنان در اماکن عمومی‌، به‎منظور رعایت مسائل بهداشتی و مراقبت‎های پزشکی اقدامی مناسب دانست که به کسب‎وکار و رونق تولید کمک شایانی می‎کند و از آمادگی این ستاد از پشتیبانی این اقدام خبر داد.
وی همچنین با اشاره به وجود یک تعامل رسانه‎ای بین صداوسیما و وزارت صمت گفت: امیدواریم این وضعیت استمرار داشته باشد و بتوانیم همواره با اطلاع‎رسانی مردم را از شرایط باثبات بازار کالاها باخبر سازیم.
حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت نیز با تشکر ویژه از همکاری‌های ستودنی صداوسیما با وزارتخانه صمت گفت: تجربه نشان داده است هر کجا که صداوسیما به میدان آمده، توانسته است اثرگذاری بسیار خوبی در جامعه داشته باشد و نقش رسانه بسیار مهم است به طوری که تمام ابزارهای مدیریتی را تحت الشعاع خود قرار داده است.
او افزود: در این روزهای اخیر که موضوع شیوع ویروس کرونا نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده بود و برخی برای تهیه کالاهای اساسی و اقلام خوراکی دچار نگرانی‌هایی شده بودند و فضاسازی رسانه‌های خارجی و برخی شبکه‌های مجازی هم به این اوضاع دامن زد با ورود صداوسیما به میدان و پخش تصاویر واقعی از شرایط بازار به مردم، این نگرانی‌ها برطرف شد و آرامش به جامعه بازگشت.
وی تاکید کرد: در شرایط خاص و بحرانی، با آن که وزارت صمت تمام تلاش خود را برای فراهم کردن مایحتاج مردم و کالاهای مورد نیاز انجام می‎دهد اما این حوزه به کمک رسانه فراگیر همچون صداوسیما نیاز دارد چرا که ابزار مدیریتی ما به تنهایی کافی نیست و به یک پیوست رسانه‎ای و یک پشتیبانی‎کننده به عنوان رسانه نیاز دارد تا عملکرد این وزارتخانه به درستی برای مردم بازگو شود.
  قائم مقام وزیر صمت گفت: درسال 98 در شرایطی که به همراهی مردم نیاز داشتیم صداوسیما واقعا با برنامه‎سازی و فرهنگ‎سازی بسیار نقش مهم و کلیدی را ایفاء کرد و ما برای اجرای برنامه‌هایمان یک مثلث سه‎گانه نیاز داریم، یکی دستگاه‎های دولتی، نهادهای غیردولتی و یک بخش هم همراهی مردم را می‎طلبد که کارکرد آموزشی، اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی بر عهده صداوسیماست و می‎تواند نقش بارزی داشته باشد. صداوسیما به عنوان یک رسانه موثر بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری ، کار خوبی را امسال در قالب بسته رونق تولید شروع کرد که شبکه‌های ملی آن را پشتیبانی کردند و از جهات مختلف اخبار مربوط به تولید کالاها و رونقی که در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، فولاد، خودرو، نفت و گاز و .. انجام شده است به نحو شایسته ای انعکاس یافته اما اکنون زمان آن رسیده است که علاوه بر بحث «رونق تولید» ما به بحث توسعه صادرات هم بپردازیم چرا که موثرترین مقوله رونق تولید در کشور ما توسعه صادرات است.
قائم مقام وزیر صمت با اشاره به افزایش چشمگیر صادرات گفت: امسال به تناسب تولید، صادرات داشتیم و این مسئله با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، اتفاق بسیار نویدبخشی است و عمده درآمد کشور از محل ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود و انتظار ما این است که صداوسیما این مسئله را به خوبی پوشش دهد.
او ادامه داد: ما در 11 ماهه امسال حدود 125 میلیون تن کالا به مبلغ نزدیک 40 میلیارد دلار به 100 کشور دنیا صادر کردیم که این رقم بی‎سابقه است و ایران جزء 10 کشور صادرکننده محصولات غذایی به جهان است و باید به صورت ویژه به بحث صادرات پرداخته شود و خواهش ما از رسانه ملی این است که در بسته‌های تولید رونق ملی به مقوله صادرات هم پرداخته شود.
مدرس تصریح کرد: صادرات هویت کشور را هم به دنیا منتقل می‌کند و نام و برندهای ایرانی را می توانیم از طریق صادرات به جهان معرفی کنیم و تجارت به عنوان یک نیروی پیش رو در بحث تولید مطرح است باید بیشتر به آن توجه و به عنوان نیروی محرکه بخش تولید باید به آن نگاه شود.
او با اشاره به نزدیک بودن ایام عید نوروز تاکید کرد: صداوسیما همیشه در کنار ستاد تنظیم بازار شب عید حضور داشته و این برای ما خیلی مهم است چرا که صداوسیما با نشان دادن انبارها و فروشگاه‌های مملو از جنس و کالا این اطمینان خاطر را به مردم می‏‎دهند چرا که مرجعیت رسانه ملی برای مردم ثابت شده است.

امتیاز شما