«پرسشگر» از برنامههای قدیمی و شناختهشده شبکه آموزش است که از سال 1395 بهتناوب از شبکه آموزش سیما پخش شده است. این برنامه بهطور تخصصی به مسائل و مشکلات حوزه آموزشوپرورش میپردازد. البته بهتازگی «پرسشگر» به حوزه کشاورزی هم ورود پیدا کرده است تا تخصصیتر به این صنعت و حوزه اقتصادی که طیف گستردهای از فعالیتهای مربوط به کشت محصولات زراعی و دامپروری را در بر میگیرد، بپردازد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «پرسشگر» که هماکنون فصل پنجم خود را به روی آنتن فرستاده، روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه با تهیهکنندگی مریم فیروزی در حوزه آموزش و در حوزه کشاورزی به تهیهکنندگی حمید زعفرانی در روزهای سهشنبه از شبکه آموزش در حال پخش است.
مریم فیروزی، تهیهکننده «پرسشگر» درباره موضوعات این برنامه گفت: این برنامه شنبهها به مسائل و موضوعات مربوط به «نظام آموزشوپرورش»، روزهای یکشنبه به «هوش مصنوعی» و آموزشهای مختص این شاخه گسترده از علوم رایانه و دوشنبهها هم به مسائل آموزشهای فنی و حرفهای که بیشتر جنبه مهارتی دارند، با حضور کارشناسان، متخصصان و مسئولان هر حوزه میپردازد. ما همچنین به موضوعات مربوط به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر که نیروی انسانی موردنیاز وزارت آموزشوپرورش را تربیت میکنند بهطور ویژه میپردازیم.
فیروزی تأکید کرد: فضای برنامه، فضایی پرسشگرانه و مطالبهگرایانه است. ما سعی داریم زبان مردم باشیم و دغدغههایشان را مطرح کنیم. مثلاً در آغاز سال تحصیلی مواردی همچون نامنویسی و شرایط پذیرش در برخی مدارس، هزینههای تحصیل، کمبود معلم و بازماندگان از تحصیل را پیگیری کردیم و اکنون که سال تحصیلی آغاز شده است به مباحث کیفیت آموزش، مشکلات و راهکارهای این حوزه، با حضور مسئولان و کارشناسان میپردازیم. ما همچنین سعی کردهایم با تقویت ارتباطهای بین سازمانی و نهادی به موضوعات مطرحشده در «پرسشگر» پاسخ دهیم. تمام تلاش عوامل «پرسشگر» این است که ازطریق رسانه که مهمترین ابزار برای پیگیری و مطالبهگری و شفافسازی مسائل است، در کنار مردم باشیم و دغدغههایشان را در حوزه آموزش برطرف کنیم.
فیروزی اضافه کرد: در برخی موارد که ضعف قانونگذاری و کاستیهایی درباره قوانین وجود دارد یا سازمانها و نهادها بهدرستی به وظایفشان عمل نمیکنند، در برنامه مطرح میشود تا با پاسخ مسئولان، شفافسازی شود.
وی درباره موضوعاتی که در برنامه مطرح میشود، گفت: ازآنجاکه در هر قسمت از شاخههای آموزشی کشور، یک سند تحولی وجود دارد، بخشی از موضوعات برنامه، روشن کردن وظایف نهادها و سازمانهای مختلف است که در سند، ذکر شده است. برخی از موضوعات را با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول وزارت آموزشوپرورش طراحی و براساس آن مهمانها و کارشناسان را دعوت میکنیم. بخشی دیگر از خواستههای بینندگان هم ازطریق ارتباط مخاطبان و پیامکهای ارسالی به برنامه و فضای مجازی بررسی میشود. عناوین برنامه برگرفته از سؤالات مخاطبان است و از تنوع و حجم بالایی برخوردار است.
تهیهکننده برنامه «پرسشگر» همچنین، درباره مشارکت و کمک به فرصتسازی برای تحصیل در مناطق کمتر برخوردار عنوان کرد: ازآنجاکه در قوانین بالادستی و سند تحول نظام آموزشوپرورش، بندهایی برای توسعه آموزشوپرورش در مناطق کمبرخوردار و نقشه راه و نقطه آغاز این مسیر مشخص شده است، ما هم سعی کردیم با دعوت از مسئولان و کارشناسان، این موضوع مهم را به بحث بگذاریم و توجهها را به این امر معطوف کنیم.
وی در پایان گفت: امیدواریم با اثرگذاری رسانه، حمایتهای مردم و همکاری و تعامل خوب اصناف و گروههای مختلف فعال در این حوزه، «پرسشگر» بتواند در حل کاستیهای حوزه آموزشوپرورش گام مؤثری بردارد.
فصل پنجم این برنامه که اکنون روی آنتن است در حدود 100 قسمت 55 دقیقهای پیشبینی شده است و تا آغاز سال تحصیلی 1404 ادامه خواهد داشت.