امروز سه شنبه  ۱۳ آذر ۱۴۰۳
گذری به نشـاط در منظـومـه سرگـرمـی‌ساز رسانـه ملی
گذری به نشـاط در منظـومـه سرگـرمـی‌ساز رسانـه ملی

خنـدیـدن زیـر چتـر آگـاهـی

مشاهده ۲۳۵
۱۴۰۳/۰۸/۱۵- ۰۶:۱۵
تعداد بازدید:235

وقتی بعداز یک روز خسته‌کننده، دوست داری پای تلویزیون بنشینی و با دیدن برنامه‌ای شاد و سرگرم‌کننده، حالی خوب تجربه کنی، سراغ بالاوپایین کردن شبکه‌ها می‌روی تا برنامه‌های گوناگونی انتخاب کنی؛ از مسابقات «خانه ما»، «قهرمان»، «کودک شو»، «سرنخ»، «نوآ» و «بگو بخند» گرفته تا برنامه‌های طنز «خوش‌نمک»، «طنزیم» و...، همه‌وهمه برنامه‌هایی‌اند که فضایی مفرح و سرگرم‌کننده برایت مهیا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرگرمی یکی از کارکردهای مهم رسانه است و مسابقات تلویزیونی و برنامه‌های ترکیبی طنزآمیز هم به‌دلیل جذابیت‌های رسانه‌ای یا هیجانات روانی، از پرطرفدارترین گونه‌های تلویزیونی محسوب می‌شوند. این‌گونه برنامه‌ها که طرفداران بسیاری دارند، معمولاً به‌علت گستردگی استقبال مخاطبان، برای هر شبکه‌ای آورده‌ای دارند و شبکه‌های تلویزیونی در تولید این نوع برنامه‌ها می‌توانند مخاطبانشان را افزایش دهند. مسابقات تلویزیونی و برنامه‌های طنز که اغلب بعداز سریال‌های نمایشی، جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون‌اند، به‌شرطی در رقابت با دیگر برنامه‌ها پیروز می‌شوند که طراحی درستی داشته باشند، به نیازهای مخاطبان پاسخ بگویند و بتوانند آن‌ها را برای لحظاتی سرگرم کنند. طبیعی است هرچه این برنامه‌ها ازلحاظ مضمون، محتوا، اجرا و ساختار هنری قوی‌تر و غنی‌تر باشند، با استقبال بیشتری ازسوی مخاطب روبه‌رو خواهند شد. ‌درحال‌حاضر، اغلب شبکه‌های تلویزیونی یا چندین مسابقه و برنامه طنز را روی آنتن دارند یا مشغول طراحی برنامه‌های جدیدند که در ادامه، برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

«خانه ما» را مدیریت کن

«خانه ما» مستند-مسابقه‌ خانوادگی یا همان رئالیتی‌شویی است که در آن سه خانواده در شیوه زندگی، مدیریت اقتصاد خانواده و...، به‌مدت یک ماه با هم رقابت می‌کنند.

مسابقه «خانه ما» به‌تهیه‌کنندگی حسین افشار، مهدی مطهر و احمد شفیعی، از معدود مسابقاتی است که از سال 1391 تاکنون آغاز به پخش شده و به فصل سیزدهم رسیده است. این مسابقه فراتر از یک برنامه سرگرم‌کننده عمل ‌کرده است و یادآور می‌شود که در هر موقعیتی، می‌توان زندگی را با تنوع پیش و از آن لذت برد. در هر فصل این مستند- مسابقه که پیمان طالبی روایتگری‌اش را بر عهده دارد، چند خانواده، باید با بودجه‌ای محدود سعی کنند زندگی‌شان را در یک ماه مدیریت کنند. درنهایت هم، ۱۰۰برابر میزانی که صرفه‌جویی کنند، جایزه می‌گیرند. در هر قسمت، خانواده‌های حاضر در مسابقه باید مأموریت‌هایی را که به آن‎ها اعلام می‌شود، انجام دهند.

 «میم مثل معلم» است؛ مسابقه‌ای برای آموزگاران

مسابقه «میم مثل معلم» را می‌توان جایگاهی برای صنف معلم و فضایی برای بیان راهکارها و روش‌های تدریس نوین دانست. این مسابقه، رقابتی میان معلمان برای تدریس خلاقانه است که در آن، جمعی از معلمان در تعامل با یکدیگر داوری می‌شوند و رقابتی دیدنی به نمایش می‌گذارند. ازآنجاکه وجه آموزشی برنامه از دیگر ابعاد آن پررنگ‌تر است، داوران این مسابقه به‌لحاظ آموزشی، از جامعه معلمی مهر تأیید گرفته‌اند و ازاین‌رو، حاشیه‌های داوری به حداقل رسیده است. محمد حافظی‌نژاد، مجید جمشیدیان و فاطمه مهاجرانی به‌عنوان داوران ثابت برنامه انتخاب شده‌اند. مسابقه «میم مثل معلم» از سه‌شنبه تا جمعه هر هفته، به‌کارگردانی علیرضا سهولی و تهیه‌کنندگی و اجرای علی عبدالعالی روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

 «چارپایه» صدر مجلس خنده‌پردازان

برنامه طنز «چارپایه» کار جدید گروه اجتماعی از 15 مهر از این شبکه پخش می‌شود و پنج روز در هفته روی آنتن است. این برنامه به‌تهیه‌کنندگی حامد خانی در 60 قسمت 40دقیقه‌ای تهیه شده و با حضور بازیگرانی طنزپرداز، همچون علی صادقی، یوسف تیموری، قدرت‌الله ایزدی و کاظم نوربخش، در یک محفل خانگی و با اتفاقاتی جالب به تصویر کشیده می‌شود. برنامه «چارپایه» همان‌طور که از نامش پیداست، با حضور چهار چهره سینمایی، تئاتری و تلویزیونی و با ترکیبی از هنرمندان جوان و پیش‌کسوت، دقایقی شاد و پرنشاط را برای بینندگان فراهم کرده ‌است. هدف برنامه، فراهم کردن موقعیت برای خندیدن به هر بهانه‌ای، بدون نیاز به طراحی موقعیت‌های سخت و پیچیده برای خنده گرفتن از مخاطب است.

 «عمارت» جادویی شعبده‌باز

«عمارت» رئالیتی‌شو و دورهمی صمیمانه‌ای در فضای تردستی است که با چاشنی ذهن‌خوانی و شعبده، فضایی نشاط‌آور ترسیم کرده‌ و امکان تجربه لحظاتی مفرح برای مخاطبان تلویزیونی فراهم می‌کند. این برنامه با تهیه‌کنندگی امیر جوادزاده و اجرای سعید فتحی‌روشن در ۳۰‌ قسمت تولید شده‌ است؛ برنامه‌ای که با حضور چهره‌های شناخته‌شده و همچنین، سبک‌وسیاق متفاوتش می‌توان به توفیقش امیدوار بود. «عمارت» دارای فضای دورهمی است و در هر قسمت، مخاطبان شاهد برنامه‌های شعبده‌بازی و سرگرم‌کننده‌اند. این برنامه که روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه روی آنتن می‌رود، میزبان چهار مهمان ثابت (پژمان بازغی، وحید شمسایی، لیلا اوتادی و ملیکا زارعی ) و ۴۰۰ تماشاگر حضوری در استودیوست و سعی می‌کند فضای جدید، متنوع و پرچالشی برای مخاطبان تلویزیونی ایجاد کند.

 «قهرمان» در کوران هیجان رقابت بین‌المللی

شبکه سه سیما که مخاطبش را به دیدن برنامه‌های هیجانی و جوان‌پسند عادت داده، این بار فصل دوم مسابقه ««قهرمان» را به‌تهیه‌کنندگی پوریا ملک‌آبادی و اجرای ایمان قیاسی در ۳۰ قسمت ۶۰دقیقه‌ای روی آنتن برده است؛ مسابقه‌ای که رقابت بین قدرت بدنی، سرعت عمل و استقامت شرکت‌‌کنندگان را به نمایش گذاشته و اخیراً فینالش هم برگزار شد. فصل دوم «قهرمان» جنبه بین‌المللی هم پیدا کرده و رقابت با رقبای خارجی، علاوه‌بر تعامل و اشتراک قدرت بدنی، به انتقال آموزه‌های فرهنگی داخلی، هم‌نشینی و تعامل فرهنگی با شرکت‌کنندگان خارجی منجر شده است. «قهرمان» در فصل دوم با میزبانی قهرمانان کشورهای دیگر به بلوغ رسید و به میزبانی بزرگ برای رقابتی تبدیل شد که در کنار سرگرم‌سازی، فرهنگ‌ساز هم بود.

 «سرنخ»‌هایی برای حل پرونده‌‌های واقعی جنایی

مسابقه «سرنخ» فضایی است که دستیاران کارآگاه به‌کمک کارآگاه، پرده از راز یک جرم برمی‌دارند و با استفاده از سرنخ‌های موجود، معمای پرونده را حل می‌کنند. در فصل نخست، همه مسابقه بازجویی‌محور بود؛ درحالی‌که در فصل دوم، صفر تا صد یک پرونده جنایی باید حل بشود. «سرنخ» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی آریا طاهری، طی همکاری معاونت فرهنگی فراجا و شبکه نسیم، با ساختاری جدید، بر رخدادهای بعد‌از وقوع جرم تمرکز کرده است و همان‌طور که اشاره شد، شرکت‌کنندگان در نقش دستیار کارآگاه، باید با بهره‌گیری از سرنخ‌های پرونده و بازجویی منطقی و درست مظنونان، به پاسخ درست آن پرونده دست یابند. نکته مهم این است که دستیاران کارآگاه، نیازی به یافتن سرنخ جدید ندارند و چالش اصلی این مسابقه در چگونگی بهره گرفتن شرکت‌کنندگان از سرنخ‌ها در اتاق بازجویی از متهمان است.

 «خوش‌نمک»‌ها روی صحنه

«خوش‌نمک» مسابقه طنز هیجان‌انگیزی به‌تهیه‌کنندگی مقداد مؤمن‌نژاد و مسعود رجبیان و با اجرای علی زرگر است که روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و اکنون، فصل سومش را هم پشت سر گذاشته ‌است. در هر قسمت از این مسابقه، پنج شرکت‌کننده که از شهرها و روستاهای دورونزدیک کشورمان گرد هم آمده‌اند، برای اثبات بامزگی خودشان، باهم رقابت می‌کنند. در پایان هر قسمت، یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری ازسوی حضار کسب کرده است، به مرحله بعدی راه پیدا می‌کند. همچنین، کسی که کمتر از همه لبخند به لب تماشاچیان آورده باشد، به‌عنوان «خوش‌نمک» آن قسمت انتخاب می‌شود. فرد خوش‌نمک تندیس یادگاری برنامه را دریافت می‌کند و در یک خداحافظی باشکوه از دور رقابت خارج می‌شود.

 «نوآ»؛ رقابتی نو در میدان دوخت‌ودوز

مسابقه «نوآ» با محوریت طراحی لباس و سبک پوشش ایرانی به میدان آمده‌ است. این مسابقه باتکیه‌بر فرهنگ بومی و سنتی ایرانی، زمینه رقابتی میان طراحان و خیاطان ایرانی فراهم کرده ‌است. این مسابقه که اولین برنامه طراحی و دوخت لباس برای زنان است، با زمینه آگاهی و آشنایی مخاطبان با مد و پوشاک ایرانی، پنجشنبه و جمعه هر هفته، ساعت 20 روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. «نوآ» اولین مسابقه‌ای است که در حوزه حجاب و عفاف در تلویزیون تولید شده و شرکت‌کنندگان در آن، طراحی و دوخت لباس‌های زنانه با موضوعات مختلف را به نمایش می‌گذارند. این مسابقه که در ۲۷ قسمت تولید شده، شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور دارد که پس‌از گذراندن آزمون‌های مختلف به برنامه راه یافته‌اند.

 «بگو‌بخند» استادان خنده

مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» که به‌تهیه‌کنندگی روح‌الله رجبی و سیداحسان حسینی، با اجرای عبدالله روا و داوری شهرام شکیبا، شهاب عباسی، نصرالله رادش و نعیمه نظام‌دوست در عرصه موسیقی، تئاتر، استندآپ و شعر روی آنتن شبکه نسیم رفته، حالا به فصل سوم رسیده است. این برنامه در این فصل، میزبان شرکت‌کنندگانی از کشورهای گوناگون، مانند کره جنوبی، سنگال، نیجریه، افغانستان و... در سنین و رشته‌های مختلف است. «بگوبخند» برنامه‌ استعدادیابی در حوزه طنز است. طنزپردازان متفاوت از شهرهای مختلف آثارشان را به نمایش می‌گذارند و با همدیگر رقابت می‌کنند.

 «کودک شو» در دنیای شیرین بدون رقابت

برنامه «کودک شو» برنامه‌ای تلویزیونی با تهیه‌کنندگی حسین ربانی غریبی و کارگردانی رضا مهرانفر است که فصل ششم آن از دی‌ماه سال گذشته روی آنتن شبکه نسیم رفت؛ برنامه‌ای که هدف و رویکردهای اصلی یک ویژند چندفصلی را حفظ کرد، اما تولیدش را با ایجاد تغییراتی در عوامل سازنده، مجری، طراحی بازی‌ها، آرایه و... ادامه داد. ملیکا شریفی‌نیا بعد‌از پژمان بازغی، مجری برنامه شد و تلاش کرد بتواند حضورش را در این مسابقه تثبیت کند. «کودک شو» برنامه‌ای تلفیقی است؛ یعنی علاوه‌بر کودکان، هم‌زمان با والدین آن‌ها نیز سروکار دارد. ضمن اینکه یکی از رویکردهای اصلی این برنامه تأکید بر فرزندآوری و موضوعات جمعیتی است و برخی مفاهیم آموزشی ازخلال بازی‌ها منتقل می‌شود تا حال خوش حضور کودک در خانواده به تصویر کشیده شود

امتیاز شما