عابدینی گفت: دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی سه راهبرد اصلی را دنبال میکرد، که امامین انقلاب برای آن پادزهر طراحی کردند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اعضای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در طی بازدیدی از تحریریه خبرگزاری صداوسیما با حسن عابدینی، معاون سیاسی سازمان صداوسیما دیدار کردند و پیشنهاد همکاری دو جانبه بین معاونت سیاسی سازمان صداوسیما و حوزههای علمیه را داشتند.
مشروح صحبتهای این دیدار را در ادامه میخوانید.
حسن عابدینی، معاون سیاسی سازمان صداوسیما در جریان بازدید اعضای مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در خصوص همکاریهای مشترک بین معاونت سیاسی و حوزههای علمیه گفت: دشمن از بدو پیروزی انقلاب اسلامی سه راهبرد اصلی را دنبال میکرد، که امامین انقلاب برای آن پادزهر طراحی کردند. اولین موضوع تهدید نظامیبود و هر روز میگفتند روی میز ما جنگ است. جمهوری اسلامیپادزهر آن را بازدارندگی دانست و موشک و پهپاد ساخت و الان الحمدالله به بازدارندگی رسیده است. موضوع دوم تحریم اقتصادی بود، که هنوز آثار آن را کم و بیش میبینیم. رهبر انقلاب در طی ۳۵ سال گذشته که سکان انقلاب را به دست گرفتند، همواره تلاش کردند در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.
عابدینی ادامه داد: موضوع سوم که الان درگیر آن هستیم، بحث تحریف است. تحریف موضوعی است که با آن مواجهایم. تحریف از آن دو راهبرد دشمن سختتر و پاسخ دادن به آن دشوارتر است. رهبر انقلاب هم در مقابل تحریف، بحث جهاد تبیین را مطرح کردند. انتظار میرود وقتی مرجع تقلید یک واژهای به نام جهاد تبیین را مطرح میکند، استمرار آن جهاد میدان باشد. یعنی همان حقوقی که برای مجاهد در میدان مترتب است، برای کسی که جهاد تبیین میکند، همان حقوق مترتب باشد. بنابراین، در جهاد تبیین موضوعات متنوعی وجود دارد. حوزههای علمیه هم از بدو شکلگیری برای امور روزمره مردم چارهاندیشی میکردند.
معاون سیاسی سازمان صداوسیما درباره فعالیت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه غیر از تمرکز بر موضوعات دینی گفت: وقتی صحبت از شبهه میشود و یک روحانی آن را مطرح میکند، همه به یاد شبهه در دین میافتند. اما فعالیت شما شامل موضوعات کلان سیاسی و ... است. ️بنده به عنوان کسی که ۳۰ سال در زمینه تحلیل فعالیت دارم، معتقدم اساس پاسخگویی به شبهات دو چیز است. ۱. ما به طور دقیق آن شبهه را فهم کنیم. حتماً شما کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی (ره)» را خواندهاید. ما اوایل انقلاب آن را خواندیم. وقتی علامه مسئله ماتریالیسم را مطرح میکرد، آدم فکر میکرد علامه این موضوع را قبول دارد. چون این نظریه را به طور دقیق بیان و بعد آن را رد میکرد. اما ما الان اینگونه نیستیم. میگوییم فلانی چنین نظری دارد و به گونهای هم آن را مطرح میکنیم، که از همان ابتدا مشخص است نظرمان جدی نیست. در حالی که آن نظریه بحث جدی را مطرح میکند. اینطور نیست به راحتی رد بشود. بالاخره آدمها عقلانی هستند.
وی افزود: نکته دوم این است که پاسخ ما باید مبتنی بر اطلاعات صحیح باشد. ما بیشتر اوقات نمیتوانیم پاسخ بدهیم؛ چون اطلاعاتمان دقیق و درست نیست. مثلاً درباره فلسطین و مقاومت یکسری دروغ حتی در ایران رایج است. اصلاً بالفور در سال ۱۹۱۷ مطرح کرد، که سرزمین بدون سکنه برای ساکنان بدون سرزمین است. چون یهودیها آدمهایی بودند، که سرزمین نداشتند. فلسطین هم بدون سکنه بود. اینجا بود که به یهودیها گفتند به فلسطین مهاجرت کنند. این گفته دروغ است! چون فلسطین ساکن داشت، یهودیها هم سرزمین داشتند و عضو کشورهای مختلف بودند. یا مثلاً میگویند فلسطینیها خانههایشان را فروختند، اسرائیلیها هم خریدند. الان فلسطینیها زیر حرفشان زدهاند. در حالی که اینگونه نیست. اسرائیلیها فلسطینیان را آواره کردند.
به گفته عابدینی، اگر اطلاعات پاسخ به شبهات دقیق باشد، میتوانیم در قالب برنامههای کوتاه دو تا سه دقیقهای به شبهات پیش آمده پاسخ بدهیم. طبیعتاً پاسخگویی به شبهه پیش آمده در دو دقیقه دشوار است. بنابراین، آمادگی ضبط و پخش آن وجود دارد. الان ما یک تفسیر کامل از آقای قرائتی ضبط کردیم، که ایشان در دو دقیقه تفسیر میکند. این قالب را در هر میان برنامهای میتوان استفاده و تکرار کرد. الان اگر موضوع سخنرانی تبدیل به فیلم سینمایی بشود، مخاطب ۴۰ یا ۵۰ درصد بیشتر رشد پیدا میکند.