امروز جمعه  ۲۷ مهر ۱۴۰۳
در نشست سه روزه دانشگاه صداوسیما تحولات جهانی و رسانه‌ای پس از طوفان‌الاقصی بررسی شد
در نشست سه روزه دانشگاه صداوسیما تحولات جهانی و رسانه‌ای پس از طوفان‌الاقصی بررسی شد

از طوفان تا آزادی

مشاهده ۱۲۰
۱۴۰۳/۰۷/۲۲- ۰۶:۳۲
تعداد بازدید:120

نشست هم‌اندیشی سه روزه بررسی تحولات جهانی و رسانه‌ای پس از طوفان‌الاقصی با حضور استادان برجسته دانشگاه‌ و دبیر شورای روابط خارجی، ۱۵ تا ۱۷ مهر در دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی باقری کنی، دبیر شورای روابط خارجی در این نشست گفت: حمایت آمریکا از اسرائیل نشان‌دهنده دغدغه و نگرانی مهمی است که بعد از عملیات هفتم اکتبر سال گذشته فلسطینی‌ها شکل جدی‌تری به خود گرفت.

وی طوفان‌الاقصی را محدود به سرزمین غزه ندانست و گفت: این نبرد فراتر از فلسطین امتداد یافته و محدود به منطقه‌ای کوچک در غزه نبوده و ابعاد آن گسترده‌تر شده‌ است. استمرار آتش‌افروزی رژیم اسرائیل در طول یک سال گذشته اشتباه راهبردی دیگری است که آمریکا حامی آن بود.  باقری کنی گفت: مقاومت، امتداد انقلاب اسلامی است و باید روی این عرصه نظری به‌طورجدی کار کنیم تا تبدیل به واقعیت نظری در سطح دنیا شود. مقاومت، حرکتی زائد نیست؛ مقاومت برخاسته از باورهای مردم منطقه است و همین یک دلیل برای پیروزی آن کافی است.

عباس ناصری طاهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما گفت: دیپلماسی بین‌المللی در قضیه اسرائیل و فلسطین به‌شدت تغییر کرده و در ۱۲۸ کشور جهان حمایت از جریان مقاومت و فلسطین از حد معمول بالاتر رفته است. اگر رهبری و وحدت رسانه‌ای در جهان صورت می‌گرفت، شاهد حمایت‌های بیشتری از جبهه مقاومت در جهان می‌بودیم و امیدوارم به این اجماع نظر برسیم.

 رسانه‌های غربی ستون سوم جنایات صهیونیست‌ها

محمدرضا مجیدی، نخستین مهمان دومین روز سلسله نشست‌های «از طوفان تا آزادی» در ابتدا با تأکید بر لزوم بازخوانی درست از منطق مقاومت گفت: امروز پشتوانه علمی، عقلانی و منطقی برای مقاومت وجود دارد، چراکه هر آرمان بزرگی برای دستیابی، نیازمند مقاومت است.

رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی در ادامه به الزامات و لوازم موردنیاز برای تبیین رسانه‌ای منطق مقاومت پرداخت و گفت: فهم درست، موضوع اولین گام است و باید تبیین مفاهیم نظری مقاومت در سطح افکار عمومی ‌با بیانی منطقی انجام شود. مجیدی در پایان بر لزوم دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی در محور مقاومت تأکید کرد و گفت: باید گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی برای مقاومت را در دستورکار قرار داد و درنهایت بین تمام جنبه‌ها و توان‌های محور مقاومت هم‌افزایی کرد.

در ادامه محمدرضا دهشیری، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: پنهان ‌کردن و خنثی‌سازی واقعیت‌ها، ارائه گفتمان‌ها و روایات نادرست و تاکتیک‌های توجیهی نسل‌کشی در غزه ازجمله اقداماتی است که رسانه‌های غربی در دستورکار خود دارند؛ به‌عبارتی این رسانه‌ها را می‌توان ستون سوم جنایات جنگی اسرائیل در غزه نامید. هدف جنگ شناختی، اثرگذاری بر افهام، ادراکات و اذهان است و از طریق روایت‌سازی میسر می‌شود. وی در ادامه راه مقابله با این روایت‌سازی‌های نادرست را توجه به کلیدواژه مهم رهبر انقلاب یعنی «جهاد تبیین» دانست و بر لزوم شناخت صحیح از روش‌های تحریف رسانه‌های غربی تأکید کرد.

وی به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این تحریفات پرداخت و گفت: برجسته‌سازی تهدیدات رژیم کودک‌کش و ارائه آمار و ارقام، موشن‌گرافی و روش‌های بصری جذاب برای شرح قتل عام رژیم صهیونیستی در گذشته و حال از مواردی است که باید برای مقابله با جعل واقعیت انجام شود. تبیین و برجسته‌سازی شرارت‌های بی‌حدومرز اسرائیل به‌عنوان یک بازیگر غیرعقلانی و همچنین تبیین پوچ بودن ادعای آزادی بیان در غرب از دیگر روش‌های مقابله‌ای است که باید از سوی رسانه‌ها پیگیری شود.

دهشیری وضعیت محور مقاومت را «رو به بالندگی» دانست و گفت: این بالندگی به علت اتکای روزافزون محور مقاومت به مردم و همچنین رویکرد متوازنی است که در عرصه‌های مختلف سیاسی امنیتی و ... اتخاذ کرده است و این چهره مقاومت باید در رسانه‌ها نمایش داده شود.

ابوالفضل عمویی، استاد دانشگاه و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفت: امروزه «روایت‌سازی» امر جدیدی در جنگ‌هاست و هدف آن مشروعیت‌بخشی به اقدامات، امیدزایی در جبهه خودی و ایجاد خطای محاسباتی در جبهه مقابل است. جنگ‌های گذشته دو طرفه بودند، اما با توسعه نفوذ افکار عمومی، اکنون جنگ‌ها سه‌طرفه شده‌اند؛ برنده و بازنده جنگ‌ها را نهایتاً طرف سوم یعنی مخاطب مشخص می‌کند. وی تأکید کرد: در طوفان‌الاقصی با جنگ روایت‌ها مواجه بودیم. آغاز روایت صهیونیست‌ها این است که جنگ، از هفتم اکتبر شروع شده، اما در رسانه‌های فلسطینی، هفتم اکتبر میانه‌ یک جنگ قدیمی است و اکنون موضوع اصلی، اشغالگری است. بدون روایت‌سازی، صهیونیست‌ها در چالش بزرگ افکار عمومی و بدون هیچ حمایتی باقی می‌ماندند.

 جهاد تبیین، سنگر مقاومت در برابر توطئه‌های دشمن

نشست‌ روز سوم همایش «از طوفان تا آزادی» صبح روز سه‌شنبه هفدهم مهر برگزار شد که با بزرگداشت شهید رفعت العرعیر، شاعر و استاد زبان انگلیسی دانشگاه غزه همراه بود. در ادامه محمدجواد لاریجانی به تبیین تحولات جهانی پس از عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت و به پرسش‌های اساتید و دانشجویان در این باره پاسخ داد.

وی با تأکید بر اهمیت جهاد تبیین و نقش بصیرت در شناخت وضعیت کنونی، از تلاش‌های دشمن برای تحریف واقعیت‌ها سخن گفت و بر لزوم مقاومت در برابر جنگ رسانه‌ای و نظامی غرب تأکید کرد.

لاریجانی در ادامه بر اهمیت شناخت وضعیت کنونی اشاره کرد و افزود: اولین رکن بصیرت، داشتن تصویر واقعی از وضعیت کنونی است. دشمنان تلاش می‌کنند تصویری غلط از وضعیت ما ارائه دهند و فضای مجازی نیز به این امر دامن می‌زند. این خطر نه‌ تنها مردم عادی، بلکه مسئولان را نیز تهدید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تحولات جنگی و رسانه‌ای در منطقه، به معادله وحشت رژیم صهیونیستی و سیاست‌های ایالات متحده پرداخت و افزود: استفاده از زور و ایجاد وحشت بدون مرز، پایه اصلی سیاست‌های این رژیم است. اما جبهه مقاومت به رهبری ایران توانسته است در برابر این فشارها ایستادگی کند و معادلات جدیدی را در منطقه رقم بزند.

وی همچنین درباره نقش رسانه‌ها در ارائه اطلاعات واقعی و اهمیت تحلیل و بررسی دقیق خبرها صحبت کرد و به نقلی از فیلسوف فرانسوی، ژان بودریار، اشاره کرد و گفت: در مقاله‌ای با عنوان «جنگی که هرگز اتفاق نیفتاد» مطرح کرده بود که در دنیای مدرن، کشف واقعیت‌ها به دلیل پیچیدگی و حجم اطلاعات بسیار دشوار شده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود به مبارزات جبهه مقاومت در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره و بیان کرد که مقاومت اسلامی‌ که توسط امام خمینی (ره) تأسیس شد، اکنون به بار نشسته است. دو اصل اساسی دکترین مقاومت، رهایی از سلطه سیاسی، نظامی و اقتصادی کشورهای استعماری و تلاش برای استقلال واقعی است.

وی همچنین با تأکید بر بصیرت در مواجهه با چالش‌ها، گفت که افراد باید وظیفه خود را در هر وضعیت به‌درستی تشخیص دهند و به‌موقع و به‌اندازه عمل کنند.

امتیاز شما