امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

به بهانه 20 سالگی کانال تالشی

مشاهده ۵۵
۱۴۰۳/۰۶/۲۹- ۱۱:۴۳

در واپسین روزهای شهریور1383 بود که کانال تالشی(رادیو تالشی سابق) با هدف تقویت و حفظ نفوذ معنوی ایران اسلامی در بین تالشان جمهوری آذربایجان، در محل صدا و سیمای مرکز گیلان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این کانال زیرمجموعه شبکه سحاب معاونت برون مرزی(گروه قفقاز و آسیای میانه) است که تاسیس آن، از همان آغاز با استقبال نخبگان، گروه‌ها و انجمن‌های تالشی ایران و جهان همراه شد. همراهی و حمایتی که همچنان ادامه دارد. شاهد این مدعا، برنامه‌هایی ست که با صدا و تصویر شخصیت های برجسته تالشی ایران و جهان از کانال تالشی پخش می‌شود. این اقبال عمومی، فرصت مغتنمی را ایجاد کرده است تا ظرفیت نخبگان جامعه تالش برای جریان سازی‌های تبیین گرایانه به خصوص تولید انواع محتواهای رسانه ای به خدمت گرفته شود.

بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر تالش ساکن در جنوب جمهوری آذربایجان از طریق فرکانس های رادیویی AM(702) و FM(101.3)  و نیز جمعیتی افزون بر 500 هزار نفر تالش ساکن روسیه و اروپا بواسطه فضای مجازی، مخاطب برنامه‌های 2 ساعته کانال تالشی با موضوعات سیاسی، دینی و فرهنگی هستند.

سیاست اصلی کانال تالشی، اطلاع رسانی به تالشان جهان درباره حقایق نظام جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام، تبیین اهداف جبهه ضد ایرانی و نیز حفظ و تعمیق نفوذ معنوی ایران در بین تالشان جهان از طریق پیوندهای هویتی است. این مهم همواره در 20 سال گذشته جزو دستور کار اصلی کانال تالشی قرار داشته است.

اگرچه در سالیان اخیر چندین کانال و شبکه فرامرزی با مالکیت های مختلف در بستر اینترنت تولید محتوای تالشی را آغاز کردند، اما کانال تالشی رسانه ملی به جهت سابقه، کیفیت تولیدات و منظومه انتشار همواره به عنوان رسانه ای معتبر و مرجع برای تالشان جهان مورد وثوق بوده است.

به جز برنامه‌های خبری و سیاسی که در تولید آنها از گزارش و اظهار نظر کارشناسان استفاده می‌شود، برنامه‌هایی همچون : "راهی به سوی نور"(تفسیر نور حجت السلام قرائتی)، "حکمت های نهج البلاغه"، "نور امید"(ویژه مهدویت) و "عطر ماندگار"(بیانات رهبر معظم انقلاب) و نیز برنامه‌های " ایران دُخت"(معرفی زنان موفق ایرانی) و "به ایران بیا"(با محوریت گردشگری در ایران) نیز به صورت هفتگی از کانال تالشی پخش می‌شود.

اختصاص تریبون به نخبگان تالشی خارج از ایران در برنامه "با بزرگان تالش"، انعکاس افتخارآفرینی‌های تالشان ایران در قالب برنامه "من تالشم"، تازه‌های ادبی و موسیقی تالش در برنامه "ادبیات و نوای تالشی" و نیز واکاوی موضوعات روز تالشان در برنامه " مجله تالشان" از جمله سایر برنامه‌های گنجانده شده در جدول پخش کانال تالشی است.

کانال تالشی همچنین تولید ویژه برنامه‌های مناسبتی را در تمام رویدادهای مهم تقویمی دنبال می‌کند که از جمله آنها می توان به برنامه رادیویی اخیر ویژه اربعین با عنوان "مسیر عاشقی" اشاره کرد. این برنامه با بخش های متنوع کارشناسی، مصاحبه، گزارش میدانی از مسیر پیاده روی و مداحی تالشی در 7 قسمت روی آنتن کانال تالشی قرار گرفت. بخش هایی از این برنامه به مصاحبه با زائران تالشی امام حسین(ع)-اعزامی از جمهوری آذربایجان-اختصاص داشت. شیعیان تالش زبان جمهوری آذربایجان در گفتگوهای خود با گزارشگر کانال تالشی، کنگره اربعین را گردهمایی بی همتای جهان برشمردند و هدف از شرکت در سفر اربعین را شریک شدن با درد حضرت زینب(س) اعلام کردند. آنان گفتند: قدم هایمان در این سفر را نذر حضرت رقیه(س) می‌کنیم و به عنوان نماینده تالشان جمهوری آذربایجان به سفر اربعین می رویم. تالشان اعزامی از مناطق تالش نشین جمهوری آذربایجان حرکت متحد به سمت امام حسین(ع) را تمثیلی از صحنه قیامت دانستند و در مصاحبه‌های خود بیان کردند: وقتی به کربلا رسیدیم از خداوند می‌خواهیم تا ما را با امام حسین(ع) محشور کند؛ صلح در جهان جاری شود. آنها راه خود را شهادت و ظهور امام زمان(ع) را آرزوی قلبی خود اظهار کردند.

زائران اباعبدالله(ع) که از مخاطبان پرو پا قرص برنامه‌های رادیویی کانال تالشی نیز بودند، در میان صحبت هایشان، حیات رادیو تالشی را لازم و اتفاقی مسرت بخش برای احیای زبان و فرهنگ تالشان جمهوری آذربایجان و نیز عاملی برای انتقال هویت تالشی به نسل بعد دانستند و رضایت خود را به خصوص از پخش برنامه‌های معارفی این رادیو اعلام کردند. آنان که به خوبی زمان پخش برنامه‌های رادیویی کانال تالشی را می دانستند، گوش دادن به برنامه‌های رادیو تالشی در دورهمی‌ها و وسایل نقلیه را جزو عادت های خود برشمردند.

یکی دیگر از عمده رسالت های مهم کانال تالشی جریان سازی‌های رسانه ای موثر است. در این چارچوب و در کارنامه یکساله فعالیت های کانال تالشی و همزمان با آغاز عملیات طوفان الاقصی، موضوع فلسطین و نسل کشی رژیم کودک کش و نامشروع صهیونیستی در نوار غزه به مهم ترین اولویت تبدیل شد. تا جایی که بالغ بر هزار و 680 دقیقه برنامه رادیویی(خبر، تفسیر، گزارش، مصاحبه و ویژه برنامه) در راستای افشای جنایات اسراییل و حمایت از مردم فلسطین توسط نیروهای پرتلاش این کانال برای مخاطبان تالش زبان جهان تولید شد که همچنان ادامه دارد.

کانال تالشی که در انواع سکوهای بین المللی فضای مجازی نیز فعالیت دارد، در افق جدید و ذیل سند تحول رسانه، برای ورود به عرصه‌های جدید تولید محتوا به خصوص در بخش تصویری برنامه ریزی کرده است تا با تقویت مرجعیت رسانه ای در سطح بین الملل، نگاه جامعه تالشان جهان را همچنان به خود معطوف کند.

 

امتیاز شما