امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

جشنواره تلویزیونی مستند، فیلمسازان غریب را به صحنه می‌آورد

مشاهده ۶۱
۱۴۰۳/۰۶/۲۸- ۱۳:۵۲

امیر شکرگزار ناوی گفت: جشنواره تلویزیونی مستند فرصت خوبی برای فیلمسازانی است که تاکنون کمتر دیده شده‌اند؛ شاید بهتر باشد بگویم که این جشنواره فیلمسازان غریب را به صحنه می‌آورد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امیر شکرگزار ناوی از مستندسازان کشور است که حضور فعالی در جشنواره تلویزیونی مستند داشته و در دوره‌های مختلفی از این رویداد حاضر بوده است. او که پیش از این یک محیط بان بوده است، با کوله باری از تجربه زیست در طبیعت، سراغ سینمای مستند رفته و گوشه‌هایی از آداب و رسوم بخش‌های مختلف ایران به ویژه شمال کشور را مقابل دوربین آورده است.

مستند «چوپان‌های عاشق» ساخته وی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند خوش درخشید و توانست جایزه آرای مردمی این دوره از جشنواره را کسب کند. او امسال نیز با مستند جدید خود متقاضی حضور در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده است.

شکرگزار، مستند «بهار نزدیک است» را معرفی کرد و گفت: این مستند روایتی متفاوت از آداب و آیین و رسوم نوروز در منطقه تالش است؛ در آیین‌های سنتی مردم این منطقه، آداب و رسوم نوروز از شب چله آغاز شده و با برگزاری مراسمات مختلف تا روز طبیعت ادامه دارد. برای مثال، در شب چله کلماتی در محافل خانگی خوانده می‌شود و بدین شیوه به استقبال فصل زمستان و سپس نوروز می‌روند.

وی اضافه کرد: در مستند بهار نزدیک است، سراغ این آداب و رسوم رفتیم و بخش مهمی از آنها را از دید دوربین به تصویر کشیدیم تا این میراث ناملموس فرهنگی کشور از بین نرود و نسل جدید آنها را فراموش نکند.

این مستندساز با اشاره به روند تولید مستند گفت: تولید این مستند نزدیک به ۴ سال طول کشید، چرا که می‌خواستیم به تعداد زیادی از این مراسمات آیینی نوروز بپردازیم و روایت تصویری جامعی برای بینندگان فیلم آماده کنیم. برای مثال، برخی از این مراسمات را زمانی که به اتمام رسیده بود متوجه می‌شدیم و به همین دلیل باید تا سال آینده صبر می‌کردیم. علاوه براین، تحقیق و پژوهش این مستند نیز زمان زیادی از ما گرفت.

شکرگزار درباره جشنواره تلویزیونی مستند گفت: من سال‌های قبل در این جشنواره حضور داشتم و برنده جایزه نیز شده‌ام؛ معتقدم که این رویداد فرصت خوبی برای فیلمسازانی است که تاکنون کمتر دیده شده‌اند و نمایش فیلمشان در جشنواره به آنها کمک می‌کند تا مطرح شوند. شاید بهتر باشد بگویم که این جشنواره فیلمسازان غریب را به صحنه می‌آورد.

کارگردان مستند «چوپان‌های عاشق» درباره حضور مستندسازان جوان در این جشنواره گفت: در شهرمان، بسیاری از جوانانی که دوره‌های انجمن سینمای جوانان را پشت سر می‌گذارند، فیلمی ساخته‌اند که بسیار علاقه‌مند هستند تا اثرشان در جشنواره‌ها دیده شود. وقتی فیلم چنین مستندسازانی به جشنواره تلویزیونی مستند با مخاطب میلیونی این رسانه می‌رسد بسیار ذوق زده می‌شوند. باید اشاره کنم که شبکه مستند توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند و زمانی که با عموم مردم صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این شبکه را تماشا می‌کنند.

او در پایان گفت: فکر می‌کنم حضور مستندسازان شهرستانی در این رویداد بسیار پررنگ و قوی بوده است.

امتیاز شما