امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
در معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی صورت گرفت:
در معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی صورت گرفت:

آغاز به کار هیئت‌های اندیشه‌ورز نخبگان در سازمان صدا و سیما

مشاهده ۱۱۹
۱۴۰۳/۰۶/۲۷- ۰۸:۳۵
تعداد بازدید:119

به‌منظور آغاز فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز بنیاد ملی نخبگان، مراسمی‌با حضور جمعی از مسئولان و نخبگان به میزبانی معاونت توسعه و فناوری رسانه برگزار شد و طی آن قراردادی با عنوان «طرح‌های مسئله‌محور شهید احمدی روشن» به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مراسم برای نخستین بار در استان تهران و با هدف تقویت و بهره‌برداری از توانمندی‌های نخبگان استان، با حضور مهندس علیرضا شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه، حیدر مفتاحی‌زاده رئیس بنیاد نخبگان استان تهران و جمعی از مدیران و دبیران هیئت های اندیشه‌ورز در روز دوشنبه 26 شهریور در سالن اجتماعات معاونت توسعه و فناوری رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر حیدر مفتاحی زاده رئیس بنیاد نخبگان استان تهران در سخنانی با اشاره به همکاری در پروژه پویا نمایی و تقاضای معاون توسعه و فناوری رسانه مبنی بر استفاده از طرح‌های مختلف بنیاد برای حل مسائل نیروی انسانی و حوزه فنی و فناورانه، اظهار داشت: از نخبگان می توان در مباحث تولید محتوا برای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی کمک گرفت.

در ادامه دکتر یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در سخنانی گفت: به منظور برون رفت از مسائل کشور، استفاده از نیروهای توانمند و بخصوص نخبگان ملی و اندیشه‌ورزان لازم است. برای مثال با همکاری اندیشه‌ورزان به منظور ایجاد امید به آینده در جامعه، می توان طراحی و رویا سازی شهرهای آینده ایران و به تصویر کشیدن آن توسط صدا و سیما را انجام داد.

در ادامه این نشست، دکتر بهروز مینایی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک نیز در سخنانی گفت: امتداد اندیشه ورزی انسان تعریف هوش مصنوعی است تا جایی که ماشین می تواند تفکر، حل مساله و تصمیم گیری کند.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از هوش مصنوعی در اداره کشور، اظهار داشت: هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری اقتدارآفرین که در دسترس عموم قرار می‌گیرد می تواند در مسائل اجتماعی تاثیرگذار و نقش آفرین باشد که در این خصوص سند جامعی تنظیم شده است.

مینایی با تاکید بر اینکه اگر بر این فناوری سلطه پیدا نکنیم از آن عقب خواهیم ماند، افزود: با کنترل سلبیات هوش مصنوعی، از این تکنولوژی می توان بهترین بهره را در صنعت رسانه ببریم.

دکتر عبدالله امیرخانی دبیر هیئت اندیشه ورز سازمان صداوسیما به نمایندگی از دیگر هیئت های اندیشه ورز نیز در سخنان خود ضمن قدردانی از حمایت های معاون توسعه و فناوری رسانه در تشکیل و فعالیت این هیئت، به معرفی پروژه‌های موفق صدا و سیما در حوزه هوش مصنوعی همچون تشخیص تصاویر جعلی و بازسازی مدل سه بعدی از اجسام و... پرداخت.

در ادامه این برنامه، مهندس علیرضا شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه به عنوان سخنران پایانی، دوران تحولی رسانه ملی و دغدغه خود در خصوص تحول زیرساختی صداوسیما را مورد توجه قرار داد و افزود: تحول تغییری است که قابل تقسیم باشد یعنی از نقطه آغاز تحول، قبل و بعد از آن، تغییرات مشخص و محسوس باشد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است برای یافتن و رسیدن به ایده‌های نو جسورانه جلو رفت، اظهار داشت: تحول دارای سه رکن معنا و تفسیر، فرآیند و ابزار است که ما در معاونت توسعه و فناوری رسانه به عنوان ابزار این تحول در حال خدمت هستیم و به طور مثال در موضوع امنیت در صدا و سیما که دانش پیچیده ای لازم دارد به آن ورود کرده و اقدامات متعددی را رقم زدیم.

مهندس شریفی ادامه داد: در حوزه رسانه و در حوزه زیرساخت، تحولی که باعث تغییر چشمگیر در حوزه‌های مختلف مثل صدا و تصویر، تولید محتوا، سیاسی و... کارهای فراوانی می‌توان کرد.

معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان اینکه صدا و سیما در حوزه فرهنگ، قدرت تحول سازی دارد، عنوان کرد: هیاهوی غرب همواره این بوده که همه را به عنوان برده خود داشته باشدو در این شرایط ما کار را از جایی آغاز کردیم که به عنوان یک محصول محور برای دریافت خدمات و سرویس‌ها از پشتیبانان محصولات خارجی به شدت وابسته آنان بودیم و همواره تلاش آنان هم این بود که ما وابسته بمانیم.

وی در ادامه تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان اتفاق ارزشمندی در کشور است که امیدواریم همکاری‌های فی مابین، بسیار عمیق و برای حل مسائل راهگشا باشد. در صدا و سیما نیز همراه با حمایت‌های ویژه دکتر جبلی ما نیز شیفته همکاری با بنیاد نخبگان هستیم و در بخش‌های مختلف سازمان می‌توانیم اتفاقات ارزشمندی را رقم بزنیم.

شایان ذکر است که معاونت توسعه و فناوری رسانه، به‌عنوان یکی از پیشگامان این عرصه، به‌طور فعال در تلاش است تا از توانمندی‌های نخبگان در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی بهره‌برداری نماید. در این راستا، در پایان این مراسم قراردادی با عنوان «طرح‌های مسئله‌محور شهید احمدی روشن» به امضا رسید که هدف آن طراحی سامانه‌های خلاصه‌سازی ویدئو با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است. این قرارداد میان معاونت توسعه و فناوری رسانه، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه علم و صنعت منعقد شد. طرح‌های مسئله‌محور شهید احمدی روشن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نخبگان موظفند در مدت 9 ماه به حل مسائل مشخص‌شده بپردازند.

در پایان این مراسم، احکام 11 هیئت اندیشه‌ورز از دستگاه‌های اجرایی کشور اعطاء شد که بنا‌بر برنامه‌ریزی‌ها، هیئت‌های اندیشه‌ورز در سطوح مدیریتی و در راستای طرح‌های مسئله‌محور در زمینه‌های فنی و کارشناسی تشکیل خواهند شد.

گفتنی است، این رویداد، گامی موثر در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگان و ارتقاء کیفیت تصمیم‌سازی و اثرگذاری در استان تهران به شمار می‌رود.

امتیاز شما