امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

تبیین اندیشه‌های سهروردی در نشست اخیر شورای فرهنگی

مشاهده ۵۴
۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۰۶:۰۶

هم‌زمان با روز بزرگداشت حکیم سهروردی، فیلسوف شهیر ایرانی، رسانه ملی نیز خود را ملزم به‌تناسب داشتن با این ظرفیت‌های عظیم فکری، عرفانی و فلسفی دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این جلسه، نظری، فیلسوف، فلسفه‌پژوه و اشراق‌شناس گفت: هشتم مرداد مصادف با روز بزرگداشت شیخ شهید حکیم سهروردی، فیلسوف شهید مسلمان ایرانی از خطه زنجان است. جا دارد این شخصیت بی‌نظیر فلسفی را که تحولاتی در حکمت ایجاد کرده است، بشناسیم.

این فلسفه‌پژوه ادامه داد: زنجان مهد فلاسفه و عرفای بزرگی بوده و شیخ اشراق از بزرگ‌ترین شخصیت‌های فلسفی و عرفانی است که در اندیشه فلسفی جهان اسلام مایه مباهات است. این شیخ شهید که ۳۸ سال بیشتر عمر نکرده و در شهر حلب سوریه به دست بد اندیشان به زندان افکنده شده و سپس به شهادت رسیده، با این سن کم، 50 رساله و کتاب فلسفی دارد.

نظری در اهمیت جریان یافتن معرفت در جوامع بشری گفت: به پهنای تاریخ و در این زمین خاکی هر جا رد پای بشر و تمدن دیده می‌شود، قطعاً یک رجل الهی، ولی و نبی نیز بوده است.

  وی با بیان اینکه این شخصیت بزرگ ایرانی یک مکتب فکری و فلسفی بنا نهاد که ریشه‌های گوناگون ملی با اقوام و ملل متفاوت داشت گفت: تلطیف ملل، انس و التیام دادن به این مکاتب فکری متفاوت، کار آسانی نیست و سهروردی توانست این کار را انجام دهد.

نظری در ادامه ضمن مروری بر  چهار سرچشمه برای فلسفه‌ای که سهروردی پایه‌ریزی کرده است که ازجمله آنها می‌توان به حکمت، حکمت حکمای ایران باستان (خسروانی)، حکمت هندی و حکمت یونانی اشاره کرد، گفت: در خصوص حکمت خسروانی و حکمت ایران باستان باید گفت که بعد از فتوحات مسلمانان، مجموعه‌ای به نام جهان اسلام شکل گرفت که در دل خود اقوام و ملل گوناگونی داشت. عمده اقوامی‌که در این نقاط مسلمان شدند ابتدا زبان، بعد قومیت و سپس فرهنگ هویتی خود را از دست دادند.

 نظری افزود: تنها قومیتی که پای میراث خود ایستاد ایرانی‌ها بودند که علت این امر نیز غنای علمی و فرهنگی حاکم بر ایران بود. در آن دوران، عده‌ای تلاش کردند تا میراث ایران باستان را به دوره اسلامی منتقل کنند که از این میان می‌توان به فردوسی و سهروردی اشاره کرد. یکی از سرسلسله‌های انتقال داشته‌های عظیم فرهنگی، علمی و عرفانی از ایران باستان به ایران دوره اسلامی، شیخ اشراق بود.  نظری افزود: جامعه امروز به معنویت و توجه اشراق نیاز دارد؛ امروزی که توجه به مادی‌گرایی و مادیات در آن فراوان شده است.

 این فلسفه‌پژوه برای ادعای خود به نامه امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف اشاره کرد و گفت: در نامه‌ای که امام خمینی (ره) به گورباچف می‌نویسد به وی توصیه می‌کند که آثار سهروردی را بخواند. امام خمینی (ره) به گورباچف می‌فرماید: آثار سهروردی را بخوان تا متوجه شوی همه‌چیز ماده نیست. امام خمینی (ره) با افتخار می‌گوید که آثار سهروردی را بخوانید، چون بن‌بست ماده‌گرایی را توجه به باطنی‌گرایی و معنویت می‌تواند خارج کند. نظری ایران امروزی را آرزوی سهروردی خواند و گفت: ایران امروز آرزوی سهروردی است؛ آنچه او دنبال آن بوده، حکومتی است که قائل به حکومت خداست و خداست که این مفاهیم را به نبی و ولی خود تنفیذ می‌کند و اگر نبی و وصی نبود، این جامعه به حکیم متأله و حکیمی‌که از باطن و اسرار عالم باخبر است نیاز دارد.

شورای فرهنگی رسانه ملی که تاکنون بالغ‌بر 120 نشست اندیشه‌ورزی را با دعوت از چهره‌های دانشگاهی، حوزوی و صاحب‌منصبان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از سرگذرانده است با هدف هم‌افزایی و تبیین راهبردهای فرهنگی رسانه ملی در دوره تحول دوشنبه‌های هرهفته با حضور مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما تشکیل جلسه می‌دهد. از جمله مهمانان ویژه دعوت شده به این سلسله نشست‌ها از ابتدای سال جاری می‌توان به پروفسور حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات؛ ابوالفضل اقبالی، رئیس اندیشکده زن و جامعه؛ سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌الملل، احمد محمدزاده، کارشناس سیاسی و محمدمهدی کلانتر هرمزی‌، معاون مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری اشاره کرد.

امتیاز شما