امروز سه شنبه  ۱۳ آذر ۱۴۰۳
سرویس:یادداشت‌ها
تاریخ خبر : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲- ۱۰:۰۸
پنجره‌ای رو به ایران ما
اگرچه شیرینی عید میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و سالروز میلاد حضرت امام خمینی (ره) که امسال با چهارمین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی عزیز هم‌زمان شده‌بود، با حادثه تروریستی عصر آن روز در کرمان به کام همگان تلخ شد، اما آغاز به کار استودیوی جدید «ایران ما» در صبح همان روز، رویدادی بود تا همدلی و وحدت ایرانیان در واکنش به این حادثه را نیز به سرعت به تصویر بکشد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، ساعت هفت صبح چهارشنبه سیزدهم دی که همراه معاون امور استان‌ها و دیگر همکاران تلاشگر این معاونت در استودیو«ایران ما» بودم، جلوه‌هایی از شور و شعف کار جهادی و یکدلی کم نظیر در تهران و مراکزی که برای روز نخست در جدول پخش قرار داشتند، به چشم می‌آمد. این گام بلند رسانه با ماه‌ها برنامه‌ریزی قبلی و تلاش شبانه‌روزی ادارات ستادی معاونت امور استان‌ها در تهران محقق شد و امیدهای فراوانی را برای تحقق عدالت‌گستری و تنوع بصری رسانه ملی ایجاد کرد. علمای علم ارتباطات رسانه را عامل ساخت و انتقال فرهنگ و نیز عامل تصدیق ارزش‌ها و باورهای هر جامعه معرفی کرده‌اند. انعکاس خیزش ملی سیزدهم دی ماه امسال در واکنش به حادثه تروریستی کرمان از همان ساعات اولیه در همه رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی و پنجره بزرگ استودیو«ایران ما» بی‌شک جلوه‌ای از همین کار ویژه رسانه بود. همکاران ما در رسانه ملی در شبکه‌ها و بخش‌های مختلف این خواست ملی را که نشانه‌ای از فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای ایران امروز است، به‌خوبی و به سرعت به سمع و نظر جهانیان رساندند و واکنش سران و مقامات کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی را برانگیختند. رسانه ملی با 33 مرکز در 30 استان کشور، تلاش دارد همه داشته‌ها، سرمایه‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات موجود کشور در عرصه‌های مختلف اعم از مادی و معنوی را در مسیر تقویت این هویت ملی و در عرصه مهم امیدآفرینی به تصویر بکشد. در این میان سهم و نقش ده‌ها میلیون سکنه استان‌های سی‌گانه ایران پهناور در بازنمایی شاخص‌های زیست‌بوم متنوع این سرزمین کهن، سهمی‌بزرگ و انکارنشدنی است. اکنون و برای نخستین بار در عمر چند ده ساله ورود رسانه به ایران، اختصاص ساعاتی از آنتن ملی شبکه‌های سراسری برای پخش برنامه‌های استانی یعنی ایجاد فرصت آشنایی تک‌تک ایرانیان با آداب و رسوم، سنن، نمادها، فرهنگ‌ها، عقاید، اندیشه‌ها، ارزش‌ها و ظرفیت‌های متنوع این مرز و بوم، بدون نیاز به حضور میدانی مردم، یعنی سفر به آن شهر و دیار است. نیازی فرح‌بخش که البته در عمل و در زندگی امروزین، برای همگان آسان نیست. همین فرصت متقابلاً برای برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، نویسندگان و فعالان عرصه متنوع رسانه در سراسر کشور فراهم شده تا همت کنند و موضوعات و ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای خود را با نگاه ملی و کلان به تصویر بکشند و شرایط سهل‌تری را برای علاقه‌مندان به ایران عزیز در همه زمینه‌ها چون گردشگری، ایران‌شناسی و حتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم کنند. به طور حتم هنوز زود است که از آثار گسترده و البته عمیق این گام تحولی رسانه ملی در بازنمایی ظرفیت استان‌های کشور از پنجره استودیوی «ایران ما» سخن گفت، چون ‌رسوب تأثیر کار رسانه‌ای به عنصر مهمی‌به نام زمان نیاز دارد تا رفته‌رفته فرهنگ عمومی در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی شکل و قوام گیرد، اما می‌توان امید داشت که به برکت آشنایی هرچه بیش‌تر آحاد مردم از تنوع‌ها و داشته‌های زیبای این مرز و بوم، حرکت عمومی‌به سمت وفاق اجتماعی به عنوان محور استحکام بخش هویت ملی نیز تحکیم و تسریع خواهدشد. چند هفته دیگر به صحنه مهمی از وفاق اجتماعی ایرانیان یعنی «انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» خواهیم‌رسید. هدف‌گذاری رسانه ملی در راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی و ایجاد فرصت عادلانه در معرفی و گفت‌وگوی تک تک نامزدهای انتخابات با رای‌دهندگان هر حوزه انتخابیه، گام تحولی بزرگ دیگری است که بخش اصلی حسن اجرای آن بر دوش همکاران سخت‌کوش معاونت استان‌هاست.  ابراهیم شکوری، مشاور معاون امور استان‌ها  
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir