به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جالب اینجاست که این تقابل و دوگانهسازی، اولین بار از طرف همین منتقدان مطرح شد تا فضا به سمت و سویی برود که بخشی از انرژی رسانه ملی صرف پاسخ دادن به این صحبتها شود، اما حالا نگاهی کوتاه به برنامههایی که مدتهاست آماده پخش از آنتن تلویزیون هستند، نشان از حضور چهرههایی میدهد که هر کدام با حضور در یک نوع از برنامههای حوزه سرگرمی، تلاش کردهاند بخشی از بار جذب مخاطب برنامه مربوطه را در دست بگیرند. از محمدرضا گلزار، جواد رضویان و کامران نجفزاده تا جنابخان که هوادارانش دیگر مخصوص یک طیف و سن خاص نیستند.
آذر ماه امسال بود که رئیس رسانه ملی برای چندمین بار تاکید کرد که در سازمان صدا و سیما به روی همه چهرهها باز است و ممنوعیتی برای حضور یا برنامهسازی آنها وجود ندارد. پیمان جبلی گفته بود: در صداوسیما همیشه به روی چهرهها باز است. امیدواریم که چهرهها هم در را به روی خودشان نبندند و از این ظرفیت استفادهکنند. برنامههای زیادی روی آنتن هستند که با فضایی سرگرمکننده و حتی آموزشی، استعدادیابی و... از حضور چهرهها بهره میبرند؛ نظیر بگوبخند در حوزه استعدادیابی کمدی در شبکه نسیم با حضور علیرضا خمسه، نعمیه نظامدوست، شهاب عباسی و...، خودمونی با اجرای مهران رجبی در شبکه سه، گوی طلایی با اجرای سروش جمشیدی در شبکه آموزش و... در پرونده پیشرو، ضمن مرور برخی برنامههای تازه سرگرمی سیما که در مراحل مختلف نظیر پیشتولید، تولید یا پخش قرار دارند، با برخی از عوامل این برنامهها گفتوگو کردیم.
حضور چهرهها مساله حضور چهرهها در هر مدیومیکه بخواهیم به آن نگاه کنیم، از ضروریات است. اما این حضور، ملاحظاتی دارد که به طور قطع تلویزیون هم به عنوان یک رسانه فراگیر، به آن توجه میکند. شاید به دلیل همین ملاحظات باشد که سیل نظرات متفاوت به سمتش روانه شده است. با این حال، مساله تمرکز بر سلبریتی، به جای معرفی درست چهرهها، چیزی است که بارها در دوران تحولی به آن اشاره شده است. اینکه هر بار رئیس سازمان صدا و سیما از هویتمحوری و عدالتگستری میگوید، همین معنا را دارد تا چهرههای تازه و آنهایی که فرصتی برای دیده شدن نداشتهاند، امکان بروز و ظهور در رسانه ملی را داشته باشند. مساله مهم، نه کنار زدن سلبریتیها بوده و نه میدان دادن صرف به آنها. بلکه هدف اصلی، ایجاد یک برنامه مشخص و متوازن، برای تولید برنامههاست کمااینکه پیش از این هم عنوان شده بود که رویکرد رسانه ملی، تأکید بر مدیریت منطقی و همکاری اصولی رسانه و چهرهها و تلاش جدی برای جلوگیری از تکرار آسیبهای گذشته است.
جام آرزوهای جنابخان یکی از اتفاقهای تازه و خبرهای خوشی که در شب یلدا مطرح شد، بازگشت جنابخان بود. او در یک گفتوگوی تلفنی عنوان کرده بود که قرار است با برنامه جام آرزوها به تلویزیون بازگردد. جام آرزوها به تهیهکنندگی مشترک پژمان ماندگاری و ابوالفضل اکبری، قرار است با محوریت محقق کردن آرزوی کودکان ایران، روی آنتن برود. در واقع برنامه جام آرزوها تنها یک برنامه تلویزیونی نیست. پویشی به همین نام در کنار برنامه شکل گرفته تا با حضور چهرههای برجسته و شناخته شده، آرزوی بسیاری از کودکان ایران برآورده شود. جنابخان که چهره ورزشی و شناخته شدهای برای بچهها دارد، تنها یکی از چهرههایی است که در جام آرزوها حضور دارد.
قرار است چهرههای دیگر - از بازیگران تا ستارههای فوتبال - از این برنامه و پویش حمایت کنند. پژمان ماندگاری یکی از تهیهکنندگان این برنامه در خصوص جزئیات برنامه به جامجم میگوید: در برنامه جام آرزوها، یکسری گفت و گو با ستارههای خاص داریم که در دل برنامه پخش میشود. بخشی از گفتوگوها فوتبالی و بخش دیگر مربوط به برآورده کردن آرزوهاست.
وی درخصوص رصد نیاز و آرزوی بچههای مستقر در مناطق کمتربرخوردار هم اینطور بیان میکند: خیلی از بچهها در مناطقی هستند که دسترسی به تلویزیون یا امکان ارسال تصویر ندارند. باید در این حوزه از ارگانهایی کمک بگیریم که از قبل بچههایی که نیاز به کمک دارند را رصد کردهاند، چون این کار، نیاز به یک رصد قوی و جامع دارد. ارگانهایی مثل کمیته امداد، شهرداریها، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و... . ما یک بانک اطلاعاتی از همه این دوستان جمع کردیم که این اطلاعات هم در حال راستیآزمایی است تا اولویت رسیدگی به آنها مشخص شود. بیشتر به سمت برآورده کردن آرزوهایی میرویم که جنبه جمعیتری دارد. البته رای مردمی هم داریم. با این حال، تلاش میکنیم با پرداختن به مسائل جمعیتر، به کودکان نکاتی را در مورد دیگردوستی بیاموزیم.
لیگ پانتومیم با گلزار محمدرضا گلزار از سوپراستارهای سینماست که پایش از عالم موسیقی به تصویر باز شد. او در گروه شناختهشده موسیقی آریان نوازنده گیتار بود و با پیشنهاد یک سینماگر در فیلمهای سینمایی ایفای نقش کرد و به مرور در میان مخاطبان شناخته و معروف شد. این بازیگر از چند سال پیش پا در عرصه اجرا هم گذاشتهاست که نخستین بار کارش را با برنامه «برنده باش» در شبکه سه سیما آغاز کرد.
او همچنین در یکی از پلتفرمها به اجرای یک مسابقه مشغول شد و حالا هم مدتی است خبر اجرای او در یک مسابقه تازه در قاب شبکه سه شنیده میشود. این چهره قرار است با برنامه پانتولیگ به تهیهکنندگی جواد فرحانی به تلویزیون بازگردد. پیش از این تهیهکننده این برنامه تلویزیونی در گفتوگویی بیان کرده بود برنامه پانتولیگ، یک مسابقه تلویزیونی با محوریت پانتومیم است که در آن شرکتکنندگان در قالبی جذاب و سرگرمکننده با هم رقابت میکنند. پانتومیم گونهای از نمایش است که شکل و شمایل سرگرمکننده آن مدتهاست میان جمع خانوادهها و دوستان باب شده. اگر پانتولیگ هم از همین دست باشد، با اجرای یک چهره معروف میتواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.
کامران نجفزاده در برمودا یکی از برنامههایی که اخیرا خبر تولید آن به گوش رسید و بسیاری را کنجکاوکرد، «برمودا» نام دارد. این برنامه در شبکه نسیم پخش خواهدشد و از چند جنبه برای مخاطبان جذابیت خواهدداشت. یکی اینکه کامران نجفزاده، خبرنگار معروف بخشهای خبری مثل ۲۰:۳۰ اجرای آن را بر عهده دارد. نجفزاده که برای بسیاری خبرنگاری با لحنی متفاوت شناخته میشود و محوبیت دارد، مدتی از عالم تصویر دور بود و حالا با این برنامه به قاب سیما بازمیگردد.
آنطور که در خبر آمدهاست: کامران نجفزاده پس از یک سال و نیم جدایی از خبر صداوسیما، حالا با برنامه برمودا به شبکه نسیم میآید. این برنامه وارد مرحله تولید شده و همزمان با آغاز ضبط، از اولین تیزر رسمی این تاکشو (برنامه گفتوگو محور) نیز رونمایی شد.نجفزاده با سابقه سالها نویسندگی و خبرنگاری در ایران، آمریکا و ۵۰ کشور جهان، حالا در قامت مجری برنامه برمودا، یک برنامه گفتوگو محور صمیمانه و متفاوت را با حضور چهرههای سرشناس حوزههای مختلف جامعه ارائه میکند.
در ادامه میتوان افزود چهره کامران نجفزاده به واسطه حضور در بخشهای خبری همچون صرفا جهت اطلاع و... برای مخاطبان آشناست. او پیش از این به عنوان خبرنگار اعزامی در کشورهایی همچون ایتالیا، سوئیس، مصر، اتریش و در بحرانیترین جنگهای سالهای اخیر حضور داشته و رویدادهای مختلف را پوشش خبری دادهاست. شگرد او در مصاحبه با چهرهها و تجربیات خبرنگاریاش، این بار قرار است به او کمک کند تا یک برنامه متفاوت بهنمایشبگذارد.
بسته پیشنهادی چهرهها یکی دیگر از برنامههای سرگرمکننده تلویزیون که با حضور چهرههای عرصههای مختلف روی آنتن میرود، فصل جدید «بسته پیشنهادی» با اجرای مژده لواسانی است. این برنامه هر هفته پنجشنبه و جمعه شب از شبکه دوی سیما پخش میشود. بسته پیشنهادی، یک برنامه ترکیبی شبانه است که دومین فصل آن از چهارشنبه شب، ۱۳ دی ماه همزمان با روز مادر روی آنتن شبکه رفت و همانطور که اشاره شد به صورت روتین، دو روز در هفته پخش میشود. این برنامه ترکیبی با حضور مهمانان ویژه همراه است و آیتمهایی همچون «احوالپرسی»، «بسته پیشنهادی من» و ... را در هر قسمت تدارک دیده است. در آیتم احوالپرسی سراغ هنرمندان پیشکسوت رفته و در بسته پیشنهادی من، پیشنهادهای مردم و صاحبان مشاغل مختلف را برای مخاطب ارائه میکند.
برنامه بسته پیشنهادی، محصولی از گروه خانواده شبکه دو است که بعد از مدتی فصل دوم آن به آنتن بازگشته است و در حوزه فرهنگ و هنر به ارائه بستههایی پیشنهادی برای مخاطبان میپردازد. این برنامه دکور متفاوتی را هم در نظر گرفتهاست که خانه و خانواده مولفه اصلی آن را تشکیل میدهند. بسته پیشنهادی به تهیهکنندگی الهه بهبودی و سردبیری محمد جباری پنجشنبهها و جمعهها ساعت ۲۲ به پخش میرسد. در این برنامه لواسانی تا امروز میزبان چهرههایی نظیر نیلوفر شهیدی، بهرام عظیمی و... بوده و گفتوگوی صمیمانهای با آنها داشتهاست که بخشهایی از آنها حسابی در شبکههای اجتماعی مجازی بازنشر و دیده شدهاست.
شکوفایی دانشبنیانها با امین زندگانی «شکوفا» از برنامههای تلویزیونی است که به تازگی پخش آن آغاز شدهاست. هدف از برگزاری مسابقه تلویزیونی شکوفا آشنا کردن مردم با حوزه دانشبنیانهاست و با حمایتی که رهبر معظم انقلاب از این حوزه داشته اند، دانشبنیان، امروز به گفتمان روز تبدیل شدهاست. اجرای این برنامه را امین زندگانی بر عهده دارد. شرکتهایی که در این مسابقه حضور مییابند، با داوری طرحها و دفاع صاحبان ایده از طرحهای خود، میتوانند سرمایههای خرد مردم برای توسعه طرحها را جذب کنند. گفتنی است در هر برنامه سه شرکت محصول خود را معرفی میکنند و در نهایت یک شرکت که بالاترین توانمندی را داشتهباشد، انتخاب و از طریق سکوی فرابورس، تامین مالی جمعی میشود.شکوفا، تنها مسابقهای است که همه شرکتها برنده هستند، چون شرکتی که برگزیده میشود میتواند از تامین مالی جمعی برخوردار شود. شرکتی هم که موفق نمیشود، این فرصت را دارد تا محصول خود را به جامعه معرفی کند. این برنامه در گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تهیه شده است.
محمدحسین رضوی، تهیهکننده مسابقه گفت: شرکتهای حاضر در این مسابقه از میان شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور هستند و توزیع آنها نیز از تمام استانها است.
وی در پاسخ به سوال جامجم درخصوص جذابیتهای این برنامه برای مخاطبان عام که تخصصی هم در این زمینه ندارند، افزود: حضور امین زندگانی به عنوان میزبان این برنامه از ویژگیهای جذب مخاطبان است. همچنین ویژگی و تفاوتهای این برنامه با سایر برنامههایی از این دست در شبکههای دیگر، در کنار شکل و سرعت برنامه سبب جذابیت برای مخاطب میشود. نکته مهم دیگر این که با این مسابقه، مردم از نقش این شرکتها در زندگی خود مطلع میشوند و اصولا با حوزه دانشبنیان آشنایی بیشتری پیدا میکنند. مسابقه شکوفا روزهای شنبهودوشنبه ساعت۱۹ ازشبکه یک پخش خواهد شد. روزهای چهارشنبه هر هفته نیز برنامه «مثبت شکوفا» پخش میشود که به بررسی نتایج مسابقه شکوفا در هر هفته میپردازد.
ملیکا شریفینیا؛ مجری کودک شو اجرای برنامه «کودک شو» تاکنون در دست چهرههای مختلفی بوده که هر کدام برای اجرا مدل مخصوص خود را داشتهاند؛ از اجرای این برنامه با حمید گودرزی تا فصلهایی که با اجرای پژمان بازغی آماده و روانه آنتن شد. کودک شو حالا برای اولین بار سراغ یک مجری زن رفته تا فصل تازهای از برنامهسازی خود را بیازماید. کودک شو در فصل تازه خود قرار است با اجرای ملیکا شریفینیا روی آنتن برود.
شریفینیا فعالیت حرفهای خود در حوزه کودک را از سال ۱۳۸۶ و با گذراندن دورههای تخصصی و آموزشی تربیت مربی، شناخت هنر کودک، عروسکسازی کودک، انیمیشن و مبانی رنگ در مجموعه باران آغاز کرد. او در زمینه کودک در حوزههای مختلفی کار کرده که تصویرگری کتابهای کودک از جمله آنهاست. تصویرگری کتاب «دیشب خدا راعاشق کردم» درسال۸۲ از جمله تجربههای او محسوب میشود. از جمله فعالیتهای شریفینیا در حوزه مجموعههای مرتبط با کودک و نوجوان میتوان به محله «گل و بلبل» و «بالشها» نیز اشاره کرد.
حسین ربانیغریبی، تهیهکننده این فصل از برنامه است و رضا مهرانفر که در فصلهای اولیه برنامه جزو هسته اصلی برنامه بوده است، در فصل جدید کارگردانی برنامه را بر عهده دارد. آنطور که خبرها نشان میدهد، درفصل پیش رو، بازیها و بخشهای جدیدی برای برنامه طراحیشده که نیازبه دکورهای جدید دارد ودرحال حاضر مراحل ساخت این دکورها رو به پایان است و بهزودی درلوکیشن جدید به سرانجام میرسد.همچنین نیما رئیسی خواننده این فصل از برنامه است.
سپیده اشرفی و نوشین مجلسی - گروه رسانه