به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دوره نوجوانی به عنوان دورهای کلیدی در هویتیابی یاد میشود؛ رسانه ملی که در دوره مدیریتی جدید خود شعار هویتمحوری و عدالتگستری را به طور ویژه در دستورکار دارد و به عنوان شعار محوری دنبال میکند در تلاش است در برنامهسازیهای تخصصی خود برای نوجوانان در شبکه امید نیز این مهم را پیگیری کند.
با هدایت تحصیلی درست، برو پی کارت!
«برو پی کارت» با موضوع هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان دبیرستانی و کمک به فرآیند انتخاب مسیر تحصیلی و شغلیشان از شبکه امید و شبکه دو سیما روی آنتن میرود. در این برنامه که به تهیهکنندگی وحید ولی و کارگردانی محمدرضا ارکان تهیه و تولید شده، بخشهای متنوعی متناسب با مخاطب و ذائقه نوجوانان دارد.
رسانه به خودیابی و خودسازی نوجوان کمک میکند
وحید ولی، تهیهکننده برنامه«برو پی کارت» در پاسخ به اینکه رسانه ملی چگونه میتواند پاسخگوی دغدغههای نوجوانان باشد، تصریحکرد: دوره نوجوانی را دوران هویتیابی مینامند و هویت هم با«من کی هستم؟» آغاز میشود؛ یعنی بچهها با یک نفی شروع میکنند آن چیزی که پدر و مادرم و دوستانم میگویند، نیستم! من آن چیزی که محیط آموزشی میخواهد به من بگوید و القاء کند، نیستم! و با این نیستم نیستمها یک«هستمی» به وجود میآید که ما به آن هویت میگوییم. هویت نوجوان که سبک زندگیاش را متناسب با همان ایجاد میکند؛ یعنی اگر من فهمیدم این هستم، نوع زندگیام هم متناسب با همین تعریف میشود. وی ادامه داد: دوره نوجوانی دوره هویتیابی انسان است. نوجوان، مانند کودک و جوان نیست و یک دوره گذار میان این دو است. از طرفی رسانه کارکرد اصلیاش بیشتر از اطلاعرسانی این است که محتواهایی را به مخاطبان خود میدهد و تصویر میسازد، به چه معنا؟ به این معنا که رسانه از منظر نظریه بازنمایی یا هر نظریهای که به آن نگاه کنیم انتخاب میکند که چه چیزهایی را چگونه نمایش دهد. ولی تأکید کرد: کلیشههای مثبت و منفی با فضای ارزشی هر جامعهای ارتباط دارد. این کلیشهها، خوبها و بدهایی را از خودمان میسازد و مسیر موفقیت و رضایتمان را ترسیم میکند. پس کارکرد اصلی رسانه، تصویرسازی با همین بازنمایی و تکرار کلیشههاست.
وی با تأکید بر اینکه در دوره نوجوانی، نوجوان میخواهد خودش را بیابد و بسازد و با نفی هم شروع میشود، افزود: یکی از منابع اصلی که میتواند از آنها استفاده کند و به خودیابی خودش و خودسازی بپردازد تصویرها و کلیشههایی است که رسانه میسازد. جمعبندی ما این بود که اگر کلیشههایی در مسیر هویت شغلی تحصیلی نوجوانها به غلط برای آنها ساخته شده در بخش برنامه «غلط مصطلح» است و در مقابلش آیتم«راه بلد» را داشتیم که پاسخ کلیشهها بود و کلیشهزدایی میکردیم.
این تهیهکننده ادامه داد: کارکرد اصلی برنامه«برو پی کارت» این بود که بتواند آن چیزی را که در ذهن نوجوانها ته نشین شده، دوباره با زبان طنز به روی او آورد و به آن بپردازد و بگوید الزاماً مسیر موفقیت شغلی و تحصیلی که شما دنبال آن هستید این چیزهایی نیست که برای شما القا شدهاست؛ یک بار دیگر بیایید به آنها فکر کنید.
باشگاهی برای امیدوارها
«باشگاه امید» عنوان برنامهای پیشران و تعاملی میان مخاطبان نوجوان و شبکه امید است که در این برنامه تولیدات نوجوانان توانمند و هنرمند در زمینه رسانه در قالبها و موضوعات مختلف روی آنتن میرود. همچنین معرفی برنامههای شبکه و دعوت از عوامل آن، میزهای فرهنگ و هنر، علم و فناوری، آموزش و پرورش که توسط نوجوانان عضو باشگاه امید تأمین محتوا و اجرا میشود، برگزاری پویشها و رویدادهایی همچون مجری نو، شهروند - خبرنگار، قصه ما و... با هدف کشف افراد مستعد در زمینههای رسانهای، برگزاری مسابقه تلویزیونی برخط در پیامرسان«شاد» با موضوع سواد رسانهای و ارائه آموزشهای لازم در زمینههای مختلف رسانهای بخشی از قسمتهای این برنامه است.
«بهترین خودت باش» شعار محوری باشگاه امید
مصطفی حائری، تهیهکننده برنامه«باشگاه امید» با بیان اینکه به عنوان فردی که 15 سال است در فضای نوجوان، آموزش و پرورش، رسانه و سکوهای مجازی زیست کردهام، برایم مهم است که دغدغههای نوجوان باید با سبکی که نوجوان دوست دارد به او عرضه شود، ادامه داد: خیلی وقتها میآییم با قالبهایی که متعلق به دهه 60 است با بچههای دهههای 80 و 90 صحبت کنیم و این قطعاً جواب نمیدهد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه نمونههایی از ترانههای موفق در سه ساله اخیر در فضای نوجوان داشتیم و این کارها خیلی گرفتهاست، افزود: «باشگاه امید» در فصل سوم که قرار است نیمه آبان و بعد از هفته ملی نوجوان با بحث«هویت نوجوانی» و سبک زندگی نوجوان روی آنتن برود، سعی کرده تا حدی به قالبهایی که نوجوان به آن علاقهمند است، نزدیک شود.
حائری افزود: در این فصل کاملاً موضوعی به سراغ«باشگاه امید» رفتیم و موفقیت ما یک شعار است با این عنوان که«بهترین خودت باش» و در این فصل به دنبال آن هستیم تا به مخاطب منتقل کنیم که هر کدام ما ویژگیهایی داریم که میتوانیم آن را توسعه دهیم و میتوانیم نسخه بهتری از خودمان بازتولید کنیم. موضوعاتی مانند«مدیریت هیجان»، «مدیریت مالی»، «خودشناسی» و «انگیزه» مواردی است که ما در این فصل به آن خواهیمپرداخت.
وی به تاریخچه باشگاه امید اشاره کرد و گفت: فصل دوم تیر سال 1402 حوالی عید غدیر خم به پایان رسید و ما فصل سوم را در 52 قسمت در 13 هفته، هر هفته شنبه تا سه شنبه چهار قسمت آماده پخش کردیم. فصل سوم روی مهارتهای توسعه فردی متمرکز شده و به دنبال آن هستیم که به نوجوانها کمک کنیم در مسیر موفقیت خودشان استوارتر و با انگیزهتر گام بردارند. برای ساخت محتواها از خود نوجوانها استفاده میکنیم.