به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علیرضا کمرهای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه 24 اردیبهشت، با دکتر مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما دیدار کرد.
دکتر مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما در این نشست گفت: ما با راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران با توجه به اینکه آموزش دادیم بیشتر از آموزش، خیال خانوادهها را آسوده کردیم و استمرار این شیوه میتواند خانوادههای بسیاری از از اظطراب و نگرانی درآورد و ما باید تلاش کنیم پایان خوبی را برای این ماجرا رقم بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن زمان کنکور و اینکه پایه دوازدهم امسال، کنکور دارند و خانوادههای آنان دچار استرس هستند، باید برای این پایه تحصیلی تقویم نهایی و بازخوانی درسی بگذاریم.
کمرهای نیز خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت حضوری اقتضائاتی دارد و تلویزیون باید با توجه به کارکرد اصلی آن که انتقال پیام ها و آموزش و یادگیری است، قضاوت شود و اکنون کار رسانه ملی در امر آموزش قابل دفاع است.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین بزرگسالان و آموزش از راه دور به صورت حضوری برگزار میشود.
او در رابطه با امتحانات پایان سال تحصیلی بیان داشت: با توجه به دستور العمل ابلاغ شده امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین دروس شایستگیهای فنیوحرفهای پایههای سهگانه متوسطه و همینطور بزرگسالان و آموزش از راه دور به صورت حضوری برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر استانداردها و پایههای مهارتی پایه دهم،پایه یازدهم و پایه دوازدهم در فنیوحرفهای و کاردانش را اجرا کنیم از 27 خرداد تا 15 مرداد ادامه پیدا میکند. چرا که نیرو برای آموزش حضوری تا پایان خرداد در اختیار نداریم و دانشآموزان را در فرصت آموزشی مقتضی نمی توانیم حاضر کنیم و اگر هم این کار انجام شود آموزشهای آنها انجام نشده است زیرا دروس آنها تئوریک نیست و ارزشیابی این دانشآموزان همزمان با آموزش انجام میشود و بر پایه شایستگی است.
وی عنوان کرد: از 1881 برنامه در حوزه فنیوحرفهای 314 برنامه پخش شده که 691 برنامه دیگر نیاز داریم .
کمرهای ادامه داد: تغییر رشته نیز به صورت حضوری انجام میگیرد و 42درصد از دانشآموزان در متوسطه دوم که پایه نهم و دوازدهم اعم از فنی و کاردانش و شایستگیهای فنی سه پایه متوسطه دوم در شاخه فنی و کاردانش (مهارتیها) را در بر میگیرد، بهطور حضوری امتحان می دهند.
وی اظهار داشت: پایه دوازدهم که دغدغه جامعه است در قالب آموزشهای رسمی روی سرفصل های موضوعی، که در امتحانات موثر است، متمرکز میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش زمان ارزشیابی شورا و مدیران مدارس را از 3 خرداد اعلام کرد و گفت: از آنجایی که رسانه ملی و شبکه شاد مسئولیت آموزش به دانشآموزان را عهدهدار بودند اگر قرار باشد این آموزش استمرار داشته باشد باید نرم افزار شاد را ارجاء بدهیم به تلویزیون و تعاملی برای یادیگیری ایجاد کنیم چرا که ویژگیهایی در تلویزیون است که در نرم افزار شاد نیست و این کار بر عهده آموزش و پرورش است.
وی اضافه کرد: آموزشها باید به سمت فرصتهای یادگیری رود. هم سویی جریان آموزش غیررسمی و رسمی میتواند به همافزایی آموزش کمک کند. خانوادهها با نشستن پای تلویزیون مهارت آموزش به کودکان خود را پیدا کردند.
کمرهای ساخت برنامههای مهارتی و مکمل را نیاز دانش آموزان برشمرد و تاکید کرد: آموزش های فوق برنامه برای جذب مخاطب است در حالی که آموزش های مکمل حتما ریشه در درس دارد و با جذابیت برنامه سازی می توان مخاطب عام و خاص را جذب کرد.در حوزه معرفی مشاغل،هدایت تحصیلی و مسابقات مهارتی و جشنوارههای می توان برنامههای متنوعی تولید کرد.
وی به گواهی مهارت دانشآموزان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در حوزه مهارت بسته تحولی برای دانش آموزان پایه هفتم طراحی کرده که در پایه نهم 420 ساعت و در متوسطه دوم 180 ساعت آموزش مهارت میبینند و در نهایت گواهی مهارت برایشان صادر و با این روش شعار هر دانشآموز یک مهارت، عملی میشود.