به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این جشنواره با هدف اثرگذاری حرکتهای جهادی، به بازتاب هنرمندانه و رسانهای این فعالیتها در حوزههای مختلف جهادی اهتمام داشته است.
اولویت تولید آثار با نگاه بسیجی
محسن برمهانی، معاون سیما با حضور در اختتامیه این جشنواره گفت: معمولاً وقتی میخواهیم برای پای کار ماندن فردی که تولید محتوا میکند، عنوان خاصی انتخاب کنیم، میگوییم که میخواهیم کار، بسیجیوار اجرا شود. حتی وقتی میخواهیم مدیر شبکه انتخاب کنیم، میگوییم فلانی روحیه بسیجی دارد. درواقع، این عنوان را نقطهقوت و مزیت آن کار رسانهای میدانیم و بهعنوان تعریف کارهای بزرگ و افراد بزرگ به کار میبریم.
وی افزود: اکنون نیز این برنامه را که نگاه ویژهای به کارهای جهادی دارد، باید بسیجیوار توصیف کرد و محتواهایشان را که نگاه بسیجی به موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، پزشکی و... دارد، مستحق دیده شدن و نمایش دانست. میتوان برای این آثار نشان ویژه گذاشت و با انتخابها و توجهات ویژه موجب معرفی چهرههای جدید شد.
معاون سیما گفت: این آثار میتوانند به قاب تلویزیون راه یابند و در مناسبتهای مختلف به نمایش دربیایند.
توجه به آثار مردمی
رئیس مرکز بسیج سازمان نیز با اشاره به برپایی جشنواره تولیدات سما گفت: جشنواره تولیدات سما به دومین سال خود رسیده است. در دوره قبل حدود ۳۰۰ اثر ارسال شده بود و آثار هم در حوزههای مختلف سازمان تولید شده و به آنتن رسیده بود؛ اما در دوره دوم ما با بیش از ۸۰۰ اثر روبهرو شدیم که نشاندهنده توجه هنرمندان مراکز فرهنگی خارج از سیما اعم از روایت فتح، باشگاه فیلم سوره و... بوده است.
رمضاننژاد ادامه داد: این آثار در فاصله زمانی دو سال اخیر تولید شدهاند و این تعداد اثر نشان از استقبال برنامهسازان و مردم دارد. وی درخصوص بخش مردمی جشنواره عنوان کرد: در سال گذشته آثاری را قبول کردیم که در حوزه حرفهای تولید شده بودند؛ اما باتوجهبه درخواستهای مردم، آثار مردمی را هم به جشنواره اضافه کردیم. رئیس مرکز بسیج سازمان اظهار کرد: موضوع سازندگی و محرومیتزدایی تأثیر مستقیم در افکار عمومی دارد و ما امیدواریم این جشنواره در برجستهکردن آثار، چه در بخش مردمی و چه حرفهای مؤثر باشد و بتواند به آنتن کمک کند.
رشد دوبرابری آثار در جشنواره دوم
مجید صحراکارها، دبیر این جشنواره نیز با اعلام ضرورت برپایی چنین رویدادی برای نمایش کار جهادی گفت: فعالیت جهادی مؤثر و خوبی در سراسر کشور انجام میشود که ابعاد مختلفی هم دارد؛ یک بخش در حوزه سازندگی است، بخش دیگر در حوزه فرهنگی، پزشکی و گونههای مختلفی که جهادگران عزیز در آن حوزهها مشغول فعالیتاند و موضوعی که در این میان اهمیت دارد، بازتاب رسانهای این فعالیتهاست؛ چراکه هم میتواند در کیفیت و کمّیت اتفاقات جهادی اثرگذار باشد و هم افکار عمومی از این مسائل آگاه شوند. وی افزود: «سما» مخفف سه کلیدواژه سازندگی، محرومیتزدایی و امیدآفرینی و نشاندهنده رویکرد کلی جشنواره در این دو سال است. دبیر این جشنواره تصریح کرد: خوشبختانه فعالیتهای جهادی خوب و مستمری در سراسر کشور در حوزههای مختلف از قبیل سازندگی، پزشکی و... درحال برگزاری است و آنچه اهمیت دارد، بازتاب رسانهای این فعالیتهاست که میتواند بر کیفیت و کمیت اتفاقات جهادی تأثیرگذار باشد.
معرفی برگزیدگان
برگزیدههای مردمی: بخش کتاب: «سمیه خانم» بهقلم محسن اسکندری؛ بخش تولیدات تصویری، برگزیده: «نخلهای ریشهدار» اثر امیرعباس رهبر مدامی و محمدمهدی رفیعی و «میسازیم تا ساخته شویم» اثر آرش بختیار و محمدسعید فرازمند؛ بخش فضای مجازی: «صدای دانشجو» اثر محمدقاسم تولایی فرد.
برگزیدههای حرفهای: بخش فضای مجازی: «رویش» از مریم تقیزاده؛ بخش گزارش خبری: «باباجان» از کاظم دهقانی اشکذری؛ بخش رادیویی: «هیئت سکوت» الهام قراخانی و امین مرادخانی؛ بخش مستند تلویزیونی: «سرکش» از سجاد سلیمانخانی، «ماشین انقلاب» از محمد سلیمیراد و «بذر امید» از حامد واعظپور نجفآبادی.