امروز دوشنبه  ۱۴ آبان ۱۴۰۳
سرویس:گفت و گو
تاریخ خبر : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳- ۰۶:۴۷
مهدی شهاب تالی از برنامه‌های تحولی در رادیو‌های پیام و آوا می‌گوید
نهضتی برای تولید آثار کوتاه
شبکه‌های رادیویی پیام و آوا برپایه سند تحول رسانه ملی و براساس محورهای تحول در سازوکارها با تولید برنامه‌های کوتاه، در سه‌ماهه تابستانی که گذشت، اقدام به فعال‌سازی نهضت تولید محتواهای کوتاه کرده‌اند. براساس بررسی‌های انجام‌شده، سازوکارهای مختلف و متنوع سند تحول خواهد توانست تغییرات رویکردی و محتوایی موردنظر را محقق سازد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اکنون در شبکه‌های رادیویی پیام و آوا با فعال‌سازی نهضت تولید محتوای کوتاه با تولید برنامه‌هایی از قبیل «پیام خدمت»، «پیام پیشرفت»، «بهتر زندگی کنید»، «پیام هم‌زیستی» و...، بخش اعظمی از تمهیدات سازوکاری در کوتاه‌مدت به تغییرات رویکردی و محتوایی در مدنظر انجامیده است. درباره این موضوع با مدیر رادیو پیام و رادیو آوا گفت‌وگو کرده‌ایم. مهدی شهاب ‌تالی در پاسخ به این سؤال که هر شبکه رادیویی با توجه به سند تحول گام‌های خوبی برداشته است، رادیو پیام و رادیو آوا در این زمینه چه اقداماتی انجام داده و چه سیاستی در پیش گرفته‌اند، توضیح داد: با توجه به ابلاغ سند تحول و محورهای تحول محتوایی موجود در این سند، رادیو پیام تقریباً تمام محورها را در دستورکار قرار داده است. البته باتوجه‌به ساختار رادیو پیام، در قالب برنامه‌های کوتاه، نهضت تولید برنامه‌های کوتاه را راه‌اندازی کردیم تا هم از فشار آنتن بکاهیم و هم باعث صرفه‌جویی در وقت مخاطبان شویم. وی ادامه داد: مخاطبان با صرف وقت کم و زمانی که می‌توانند از رادیو استفاده کنند یا وقتی که در سفرهای شهری یا بین‌شهری‌اند، می‌توانند ازطریق نرم‌افزار ایران‌صدا در گوشی‌های همراه، اصل پیام را در زمان بسیار کوتاه و با محتوای خوب و غنی‌شده دریافت کنند. تقریباً تمام محورهای دوازده‌گانه در سند تحول در دستورکار ما قرار گرفته است. در موضوع عدالت، نگاه متفاوتی داشتیم و برنامه‌های گوناگونی را پیش‌بینی کردیم که از آن جمله می‌توان به «پیام اقتصاد» و برنامه «بهتر زندگی کنید» اشاره کرد. در موضوع پیشرفت، برنامه «پیام پیشرفت» را داریم که به پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. برای موضوع ایثار و شهادت برنامه «مردان سرزمین من» را پخش می‌کنیم که به معرفی شهدای انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس و مدافع حرم می‌پردازد و گوشه‌ای از زندگی‌نامه این عزیزان را بیان می‌کنیم. همه این موارد در زمانی بسیار محدود و کوتاه انجام می‌شود. مدیر رادیو پیام و رادیو آوا با بیان اینکه حدود 40 قسمت برنامه درخصوص شهدای ترور تهیه و پخش کرده‌ایم، افزود: در‌زمینه سبک زندگی و خانواده، برنامه «پیام زندگی» را داریم که به توصیه‌های بزرگان در این زمینه می‌پردازد. برنامه «پیام هم‌زیستی» را داریم که توصیه‌های روان‌شناختی به خانواده‌هاست و به تربیت فرزندان، سبک زندگی خانواده، اهمیت خانواده و مسائل مختلفی که در جامعه در رفتارهای اجتماعی برای همه اهمیت دارد، می‌پردازد. درزمینه هنر انقلاب اسلامی‌برنامه‌های متنوعی داریم که پوشش رویدادها در این خصوص است؛ یعنی رویدادهای مربوط به هنر انقلاب اسلامی را پوشش می‌دهیم. از ترانه و موسیقی و سرود در رادیو آوا که مختص موسیقی است، بهره می‌بریم و به شنوندگان تقدیم می‌کنیم. در مبحث نقد غرب و هجو غربزدگی و هویت جهانی و امتی هم برنامه «پیام ولایت» را داریم که به سخنان مقام معظم رهبری هم در این خصوص و هم درخصوص مباحث دیگر می‌پردازد. شهاب تالی با اشاره به دیگر موضوعات رادیو پیام گفت: درزمینه جوان مؤمن انقلابی برنامه «پیام خدمت» و «پیام همدلی» را داریم که «پیام خدمت» درباره شعار سال است که به معرفی دانش‌بنیان‌ها و تولیدکنندگان موفق می‌پردازد. برنامه «پیام همدلی» به معرفی گروه‌های جهادی اختصاص دارد که مدت زیادی است روی آنتن است. موضوعاتی چون زن مؤمن انقلابی، تاریخ پهلوی و تاریخ اسلام و ایران هم از دیگر برنامه‌های کوتاه رادیو پیام است. چند وقتی است که برای موضوع صبحگاهی و نیمروزی بخش‌های متنوع اطلاع‌رسانی و پیگیری و گزارشی را آماده کرده‌ایم که درحال پخش است. «پیام روز»، «آخرین رویدادها» و «با رادیو پیام بیشتر بدانید» هم تقریباً همه موضوعات مرتبط با جامعه را در بر می‌گیرند. در رویدادهایی که پوشش می‌دهیم سعی کرده‌ایم در زمینه تحول، روایت اول را داشته باشیم؛ البته تا جایی که امکانات به ما اجازه بدهد و توانش را داشته باشیم. درزمینه محتوا هم نظارت کاملی بر تمام این بخش‌ها وجود دارد. وی درباره اینکه چرا «104 ثانیه» را برای بخش‌ها انتخاب کرده‌اید، تأکید کرد: به‌دلیل اینکه اف ام موج رادیو پیام در تهران و بعضی از شهرستان‌ها 104 است، با مهندسی جدول پخش سعی کردیم که مردم، آمار، اطلاعات و رویدادها را از رادیو پیام بشنوند، به موسیقی دسترسی داشته باشند و همکاران در واحد سیاسی و معاونت سیاسی در هر 15 دقیقه از ساعت 6:00 تا 24:00 اهم اخبار ایران و جهان را به سمع مخاطبان برسانند. شهاب تالی در پاسخ به این سؤال که بین همه موارد، کدام موضوع در اولویت است و آیا همه پیام‌ها را در یک خط موازی پیش می‌برید یا اولویت‌بندی دارید، افزود: اولویت ما تقریباً ثابت است؛ اما آنچه بیشتر موردنیاز مردم است این که آن‌ها در بحث سلامت نیازمند اخبار و اطلاعات‌اند و این موضوع در برنامه‌های «پیام سلامت»، «پیام تغذیه» و «پیام تندرستی» انجام می‌شود. همچنین در بحث اقتصاد که موضوع اول جامعه ماست، برنامه «پیام اقتصاد»، «آخرین رویدادها» و «پیام روز» را داریم که مباحث مهم در این زمینه را پوشش می‌دهند. در حوزه خانواده و جمعیت، برنامه «پیام زندگی» و «پیام هم‌زیستی» را داریم. سعی کرده‌ایم مسائل موردنیاز مردم را براساس وظیفه ذاتی و سند تحول رسانه، با چینش و زمان‌بندی مناسب به شنونده‌ها ارائه بدهیم. مدیر رادیو پیام و رادیو آوا در پاسخ به اینکه به‌دلیل تنوع اقوام در ایران شاهد گوناگونی موسیقی‌های محلی هستیم، برای رصد موسیقی‌های محلی چه اقدامی انجام داده‌اید و آیا در این حوزه هم تحولی رخ داده یا نه، اظهار کرد: در رادیو آوا بیشتر به این موضوع پرداخته شده است، چون رادیو آوا، شبکه تخصصی موسیقی است و براساس جدول پخشی که آماده شده، به تمام گونه‌های موسیقی پرداخته و در آنجا تنوع موسیقایی حفظ می‌شود. هرچه از تولیدات مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما در اختیار ما قرار بگیرد و مجوز داشته باشد، به شنوندگان ارائه می‌دهیم. دراین‌باره می‌توان به موسیقی اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد. در رادیو پیام هم از این موسیقی‌ها استفاده می‌شود، با این تفاوت که رادیو پیام بیشتر به موضوع اطلاع‌رسانی که وظیفه ذاتی‌اش است، می‌پردازد و از موسیقی به‌عنوان ابزار تلطیف فضای سخت خبرها استفاده می‌شود تا با ایجاد تنوع روحیه بتواند شنوندگان را برای شنیدن بقیه بخش‌ها آماده کند؛ ولی در برنامه‌های رادیو پیام، رویدادهای خاص و اخبار تمام نقاط کشور را پوشش می‌دهیم. وی درباره اقدامات این دو شبکه برای شش‌ماهه دوم سال تصریح کرد: کارهایی را شروع کرده‌ایم؛ هم نهضت تولید برنامه‌های کوتاه و هم به‌روز بودن و ایجاد تحول در بخش‌های مختلف رادیو پیام، مدتی است که آغاز شده و اخبار روز را پوشش می‌دهیم و اطلاع‌رسانی می‌‌کنیم. البته هنوز تکمیل نشده است و راه زیادی در پیش داریم. تنوع و دربرگیرندگی این موارد شاید مرحله بعدی باشد که بتوانیم به آن ورود پیدا کنیم و با قدرت بیشتری آن را ادامه بدهیم و خود را به‌روزتر کنیم و در خدمت مخاطبان باشیم. شعار رادیو پیام این است: «با رادیو پیام به‌روز باشید.» شهاب تالی در پاسخ به این پرسش که رادیو پیام درزمینه پویش‌ها هم خیلی فعالیت دارد، تاکنون چه بازخوردی گرفته‌اید که این پویش‌ها را برپا می‌کنید، تأکید کرد: برگزاری پویش‌ها بیشتر مربوط به فضای مجازی ماست. کانال‌های رادیو پیام در پیام‌رسان‌های داخلی بیشترین اعضا را دارند و بسیار پرکاربرد، پربازدید، به‌روز و متنوع‌اند. بیشتر پویش‌های ما در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد و آنتن اف ام ما هم به کمک می‌آید. وی در پایان گفت: در مبحث رادیونماها، هم رادیونمای پیام و هم رادیونمای آوا که روی دستگاه ستاپ‌باکس قرار دارد، تعاملی‌ترین و پر بازدیدترین رادیو تعاملی‌اند و تمام شنوندگان و مخاطبان ما ازطریق رادیونما نیز با ما در ارتباط‌اند و عکس‌ها و تصاویرشان را از سراسر ایران برای ما می‌فرستند و در رادیونما نمایش داده می‌شود. به‌مناسبت‌های مختلف، پویش‌هایی در شبکه طراحی می‌شود که یا پویش‌های معاونتی یا شبکه‌ای است و تقریباً می‌توان گفت: هر ماه یک پویش داریم. مخاطبانمان هم در آن‌ها شرکت می‌کنند و جوایزی نیز به آن‌ها تقدیم می‌شود.
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir