به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هفته سوم تیرماه در حالی آغاز شد که شمارش آرای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری به پایان رسیده بود و با مسجل شدن انتخاب مسعود پزشکیان بهعنوان نهمین رئیسجمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مأموریت بزرگ رسانه ملی در مشارکتافزایی انتخاباتی با برنامههای تبلیغاتی پرتعداد و متنوعی که ترتیب داده بود، به پایان رسید. اما اینکه نقشآفرینی سازمان صداوسیما در مشارکت 49.8 درصدی، موجبات رضایت رهبر انقلاب را نیز در پی آورد، برگ زرین اختتامیه تلاش شبانهروزی همکاران رسانه ملی در روزهای سخت فاصله پرواز شهدای اردیبهشت به بهشت تا انتخاب رئیسجمهور جدید محسوب میشود، آنجاکه معظمله در پیامیبه همین مناسبت، ضمن تبریک به ملت ایران و رئیسجمهور منتخب و همه فعالان این صحنه حساس، همگان را به همراهی و نیکاندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه و تأکید کردند: شایسته است رفتارهای رقابتی انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و همه برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنند.
در بخش پایانی پیام ایشان آمده بود: «بار دیگر جبهه سپاس بر درگاه حضرت حق میگذارم و به حضرت بقیة الله اعظم(روحی فداه) درود و سلام میفرستم و یاد شهیدان والامقام و امام بزرگوار شهیدان را گرامی میدارم و از همه نامزدهای محترم و فعالان عرصه انتخابات که در این برهه حساس نقشآفرینی کردند و نیز رسانه ملی و حافظان امنیت کشور و دستگاههای اجرایی و نظارتی بر انتخابات سپاسگزاری میکنم.»
طی روزهای سپریشده در هفته گذشته بخشی از اخبار و گزارشهای رسانهها در حوزه رادیو و تلویزیون به بررسی عملکرد انتخاباتی صداوسیما بهویژه مناظرهها اختصاص یافت. بهعنوان مثال خبرگزاری مهر با عنوان «با وقفهای چند روزه؛ آسیبشناسی مناظرهها بهدور از هیجان» دراینباره نوشت و یکی از مهمترین نقطهقوتهای مناظرههای دور دوم را در ایفای نقش فعال مجری آن برشمرد و نقدهایی نیز بدان وارد کرد. برخی دیگر از رسانهها هم گزارشهایی درباره روابط میان رسانه ملی و دولت چهاردهم بر روی خروجی خود ارسال کردند.
دیدار رئیس رسانه ملی با رئیسجمهور منتخب در روز 19 تیرماه نیز در همه رسانهها بازتاب پیدا کرد. دکتر جبلی خطاب به رئیسجمهور ضمن تبریک کسب اعتماد مردم شریف ایران، تصریح کرد: «سازمان صداوسیما در راستای وظیفه ذاتی، ملی و انقلابی، بهعنوان رسانه ملی همه تلاش خود را برای رقابتی کردن فضای انتخابات و ایجاد شورونشاط در جامعه به کار گرفت و پس از این نیز آماده همکاری با جنابعالی و دولت محترمتان درراستای خدمت به ملت ایران است.»
پزشکیان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش دستاندرکاران صداوسیما در ایام انتخابات، بر اهمیت اطلاعرسانی شفاف و مسئولانه این سازمان به جامعه و ایفای نقش در انتقال صحیح مطالبات، خواستهها و انتقادات مردم به مسئولان و نیز انعکاس متقابل تلاشهای دولتمردان تأکید کرد.
تلویزیون سیاهپوش شد
هفته گذشته با آغاز ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان نیز مصادف بود. پخش ویژهبرنامههای محرمی از شنبه شب آغاز شد و معرفی این برنامهها در خبرگزاریها و روزنامهها در ردیف پربسامدترین اخبار هفتته گذشته قرار گرفت که همچنان نیز ادامه دارد. دراینمیان، «حسینیه معلی» تیتر یک برخی روزنامهها شد و گزارشهایی پیرامون آن به رشته تحریر درآمد.
روزنامه خراسان در روز بیستم تیرماه با انتخاب تیتر «تجلی عشق حسینی در زندگی و آیینهای عزاداری»، در مقدمه گزارشش نوشت:
«همزمان با آغاز ماه محرم، شبکههای تلویزیون نیز با پخش برنامههای مناسبتی، رنگوبوی محرم گرفتند. از میان ویژهبرنامههایی که پیشتر بهمناسبت عزاداری محرم و صفر روی آنتن رفتند، برنامه «حسینیه معلی» بهخوبی دیده شد و مورداستقبال قرار گرفت؛ تاجاییکه این برنامه نیز مانند ویژه برنامه «محفل» به برندهای تلویزیون تبدیل شدهاند. برنامه گفتومحور «از سرگذشت» نیز موردتوجه قرار گرفت. «حسینیه معلی» به فصل پنجم و «از سرگذشت» به فصل دوم رسیده است.»
روزنامه قدس نیز در روز 19 تیر درباره «حسینیه معلی» که میزبان ۵۰ آیین عزاداری از سراسر ایران است، با تیتر«آیینهای عاشورایی در آیینه معلی» از این نوشت که «حسینیه معلی» حالا به یک برند مذهبی در تلویزیون تبدیل شده؛ برنامهای که در فصل ششم به شمایل پختهتری از یک برنامه فاخر مذهبی در سیما رسیده است.
روزنامه کیهان نیز در روز 18 تیر از «حسینیهای به وسعت جهان در قاب تلویزیون» نو شت: «حسینیه معلی یکی از شاخصترین برنامههای مذهبی رسانه ملی است که امسال هم در ایام ماه محرم با دکوری متفاوت و نو و همچنین، حضور کارشناسان دیگری روی آنتن شبکه سه سیما میرود. برنامهای که رکورد پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی را شکست و نشان داد که میتوان برنامهای با حالوهوای عاشورایی و نهضت کربلا ساخت که در تلویزیون بدرخشد و همینطور هم شد.»