تیمور کوشکی، گوینده رادیو با اشاره به اهمیت رسانه رادیو گفت: رادیو یک رسانه بسیار گرم و صمیمی است که میتواند هر مخاطبی را به خود جذب میکند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، تیمور کوشکی با اشاره به اهمیت رسانه رادیو گفت: رادیو یک رسانه بسیار گرم و صمیمی است که میتواند هر مخاطبی را به خود جذب میکند. بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رسانه غالب، رادیو بود و نقش تاثیرگذاری در تاریخ معاصر ایران از خود به جای گذاشته است.امروزه نیز اهمیت رادیو در سپهر رسانه ای مشخص است، این رسانه می تواند جایگاه خود را بر اساس اطلاع رسانی پیوسته به نحو قابل توجهی انجام دهد، به همین خاطر میتوان اذعان کرد که هیچوقت رادیو دچار مشکل نمیشود.
وی با اشاره به پیدایش رسانههای جدید ادامه داد: با وجودآنکه در شرایط فعلی رقبای جدیدی در این عرصه پا به میدان گذاشتهاند و در صدد جذب مخاطبان هستند، رادیو قدرتی خاص و متفاوت دارد. به خاطر اینکه در مسیر رسالت اصلی خود گام بردارد، باید در ارائه محتوای و اطلاع رسانی رادیویی فضای صمیمی داشته باشیم و با نگاه کاربردی مطالب را ارایه کنیم. به عنوان مثال رادیو اربعین یک رادیو گرم و مخاطب پسند بود که با دل مردم همراه است و هر لحظه اطلاعات کامل و دقیق به آنها ارئه میکرد، به همین خاطر مخاطب آنرا به نحو فزایندهای دنبال میکند.
کوشکی با اشاره به پیدایش شبکههای رادیویی تخصصی خاطرنشان کرد:امروزه تخصص گرایی اقدام شایستهای است که می تواند نتایج بسیار مناسبی به همراه داشته باشد. اما باید توجه کرد که این نگاه منجر به موازی کاری در شبکهها نشده و به جای آن از توان هم پوشانی استفاده شایسته ای صورت پذیرد. از سویی هم مخاطبین و هم برنامه سازان رادیویی باید به مسئله پژوهش و تحقیق بیشتر توجه کنند. به عنوان نمونه با توجه به اینکه شبکه رادیویی انقلاب به صورت تخصصی در حال تولید برنامه مرتبط است، اما در سایر شبکهها نیز باید برنامه سازان تحقیق و پژوهش بیشتری در این زمینه داشته باشند تا با بصیرت و آگاهی، برنامههای فاخر را برای ایم پیروزی شکوهمند انقلاب بسازند.
این گوینده رادیو با اشاره به تعامل مخاطبان و رادیو گفت: اگر مخاطبین اغنا شده و نیاز آنها مرتفع شود، قطعا رادیو پیگیری میشود. مثلا وقتی یک مسئله اجتماعی پیش بیایید و مخاطب این حس را پیدا کند که شبکه رادیویی در راستای پاسخ به نیاز وی قدم برمیدارد، قطعا آنرا دائما پیگیری میکند. میل، مصلحت و نیاز مخاطب باید بیش از هر زمانی نهادینه شود. این مسئله در خصوص گرانی ، تورم، پیگیری مصوبات مجلس و یا سایر نیازهای مخاطب باید مورد پژوهش و بررسی قرار بگیرد و بر اساس اولویت ها، اقدامات لازم را انجام و از دریچه فردی که کاملا مسلط به این مسئله است، رادیو پاسخگو باشد. در حقیقت نیاز مخاطبان از طریق کارگروههای مشخصی پالایش شود و مصوبات آنها برای اجرایی شدن در اختیار شبکهها قرار داده شود.
وی که سالهاست گوینده رادیو اربعین بوده است، درباره آن گفت: رادیو اربعین به تمام معنا تجلی واژه رسانه رادیو است. به لحاظ گستردگی ،مخاطب پسندی و کارکرد مناسب و عالی ، این شبکه واقعا شاخص است. امسال نیز به واسطه برنامه سازی، توفیق حضور در کربلا را داشتم و از این شهر مقدس گزارش های مربوط به اربعین سالارشهیدان را تهیه میکردم. در خلال تولید یکی از برنامهها ، پیرزنی که نزدیک به 80 سال سن داشت و از شهر همدان با پای پیاده و قدی خمیده برای زیارت آمده بود، توجهم را جلب کرد. در حالی که او به سختی راه می رفت، از او پرسیدم مادر با این سن و سال چه طور این همه راه را پیاده آمدی؟، او با چشمان اشکبار گفت: فقط برای عشق به امام حسین (ع) آمده ام.
کوشکی با مهم ارزیابی کردن برگزاری جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا خاطرنشان کرد: یکی از محاسن جشنواره رادیو این است که با هم بودن ،خودباوری وانتقال تجارب نسبت به کار رسانه به بالاترین شکل و سطح ممکن در این فضا تمرین میشود. مثلا یکی از مراکز در برنامه ای درباره آفت سیب زمینی صحبت میکند، در استان دیگری همان موضوع را به صورت کار نمایشی و در مرکز دیگری از زبان خود سیب زمینی بیان شود، یک موضوع با یک هدف ولی با سه مدل معرفی شده است. مسلما در جشنواره با افکار مختلف برنامه سازان و نوع پردازش آنها به یک موضوع، آشنایی بیشتر به وجود میآید. همچنین برنامه ساز با تجربه خوبی که از جشنواره و بخشهای مختلف آن مانند پنل های آموزشی به دست میآورد، نتایج جالبی برای ارتقا سطح کاری خود را تجربه میکند.
این گوینده پیشکسوت رادیو با اشاره به ایجاد رقابت سازنده در جشنواره رادیو خاطرنشان کرد: بررسی اشکال مختلف تولید برنامههای رادیویی، ایدههای مناسبی در اختیار برنامه سازان قرار میدهد. جالب است که این ایدهها به نوبه خود نیز دائما در حال تغییر هستند که نهایتا روش های جدیدی در این مسیر ایجاد میشود.این فضا در حالی پویایی خاصی برای برنامه ساز ایجاد میکند که برنامه سازان خود را روز به روز در معرض آزمون احساس میکنند. همچنین برای افزایش غنای جشنواره، برنامههای ارائه شده به این رویداد، نباید اختصاصا برای جشنوراه ساخته شود. بلکه آنها به گونه ای انتخاب شوند که قبلا حتما از آنتن شبکهها پخش شده باشد.
وی در خصوص حضور برنامه سازان خارجی در جشنواره بین المللی رادیو افزود: وقتی که احساس رقابت با سایر برنامه سازان خارجی را پیدا میکنیم، ناخوداگاه دقت افزایش پیدا میکند و سوژههای جدید ایجاد میشود که بسیار موثر است. همچنین هر چه قدر ارتباطات قوی تر باشد نتایج بسیار بهتری به دست می آید. مثلا اگر درباره فلسطین برنامه ای با ساختار خوب تهیه میشود، میتوانیم آنرا چند زبانه کنیم و پیام انقلابی خودمان را نیز در سایر رسانهها به شکلی قدرتمند منتشر کنیم.
کوشکی درباره ارتقای سطح جشنواره بین المللی رادیو خاطرنشان کرد: باید در برگزاری جشنواره بین المللی رادیو تغییراتی انجام شود تا روند رو به رشد آن به صورت تصاعدی صورت پذیرد. با توجه به گستردگی کارها ،راههای دیگری هم می توان پیدا کرد که افزودن آنها به این رویداد مهم، منجر به کاربردی تر شدن آنها شود. این حرکت نهایتا زمینهای را ایجاد میکند که برنامه سازان به شیوههای نوین دسترسی بیشتر داشته باشد.
این گوینده رادیو در خصوص مقالات ارایه شده به جشنواره بین المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا گفت: برای استفاده هرچه بیشتر از نتایج مقالات علمی ارایه شده، میتوان شبکهها را متعهد کرد تا نتایج مقالات علمی در حالی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار دهند که بر پایه صحیحی از مباحث پژوهشی قرار گرفته باشد.
وی درباره افزایش غنای جشنواره رادیو گفت: همه جشنوارهها به نوعی باید به سمت محتوای مناسب بروند و از روزمرگی فاصله بگیرند.غنای جشنواره را رسانه تعیین میکند، یعنی نیاز مخاطب تبدیل به ایده میشود و روی آنتن می آید که این اتفاق با بکارگیری و استفاده از افراد ماهر و کارشناسان خبره امکان پذیر میشود. این ضرورت وجود دارد که رادیو در کوران رقابت نیز به بحث محتوا بیش از گذشته توجه کند. همچنین افراد خبره و نخبگان مختلف در جشنواره بین المللی رادیو نیز میتوانند بر پویایی آن نقش مهمی داشته باشند.