موضوع تبیین و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و نقش سازمان ها و نهادهای زیر مجموعه نظام برای بسط و گسترش این گفتمان مورد توجه کارشناسان و نخبگان جامعه است. بررسی نقش رسانه ملی در انجام این مهم موضوع یادداشت مهندس فیروزی مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست صداوسیماست که در شماره این هفته هفته نامه صداوسیما منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن این یادداشت به این شرح است:
سازمان صداوسیما اصلیترین تریبون گفتمــان انقلاب اسلامی است که در تبیین و ترویج این گفتمان نقشی بیبدیل دارد. برجسته سازی گفتمان انقلاب به عنوان یک گفتمان نو و بدیع و انسان ساز ماموریتی است که رسانه بیش از پیش باید مورد توجه قرار دهد.
رسانه ملی از یک سو باید در کارآمد کردن نـظام ارتباطی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامیبکوشد و از سوی دیگر جلوهدهنده و ارائه دهنده کارآمدی حاصل از این گفتمان باشد.
این موضوع از آنجا مهم و قابل توجه است که دشمن به دنبال القای ناکارآمدی نظام بوده و این یکی از اصلی ترین اهداف تخریبی رسانههای وابسته به آنان است.
اما نمایش توانمندی نظام فرآیندی است که نیازمند همگرایی و هم افزایی همه ارکان ارتباطی و اجرایی بوده و راه کار تحقق آن توسعه همکاریها و رشد تعاملات در این راستاست.
با گسترش و تعمیق ارتباطات سازمان صداوسیما با سایر دستگاهها از طریق عقد تفاهمنامهها، ایجاد بستر هم اندیشیها و جلب مشارکتها و همکاریها میتوان زمینه بازنمایی بهتر کارآمدی و کارآمدسازی ارکان اجرایی و ارتباطی را مهیا کرد.
کاستن از هزینهها و بر آورده کردن انتظارات قابل حصول بخشی از دیگر ثمرات همکاری ارتباطاتی میان سازمان با نهادها و دستگاههای دیگر است.
همچنین در سایه این همکاریها، مطالبات غیرواقعی دستگاهها از فهرست نیازهای روزافزون و غیرضرور آنها خارج شده و هر دستگاه به تدریج و در قالب اهداف مشترک مدافع سیاست ها و چشم انداز سازمان صداوسیما خواهد شد،که این موضوع با اتخاذ این سیاست محقق شده است.
اما این نکته نیز دارای اهمیت است که تعامل سازمان با دستگاهها دوسویه و مبتنی بر احترام به تخصص، ماموریت و مسئولیت ها خواهد بود و با ترسیم دقیق نقش و جایگاهها ، زمینه اظهارات و مداخلات غیر مسئولانه کمتر خواهد شد.
در این راهبرد، استفاده حداکثری از توان و منابع موجود مورد توافق برای تولید برنامههای مشترک، آموزش و فرهنگ سازی در راستای رسالتهای عمومی دستگاههای قانونگذار، نظامی و انتظامی، قضایی، بهداشت و سلامت، علمی و آموزشی، سیاسی و ... مد نظر است. با فراگیر شدن این راهبرد و تعامل با دستگاههای متعدد، اشتیاق سایر ارگانها برای برقراری ارتباط و بهرهمندی از فرصت ها بیشتر خواهد شد.
در این راهبرد همچنین دستگاههای مروج گفتمان انقلاب اسلامی، بر پایه اهمیت فعالیت و نسبت بهره مندی اقشار مردم از خدمات آنان، در تولیدات رسانه ای سازمان جایگاهی ویژه یافته اند.
لذا با توجه به شرایط فراهم آمده،ضروری ست با حسن تدبیر و مدیریت عرصههای عملی و حفظ ارتباط و تجهیز و تحکیم موقعیت های پیشین و پیش رو توانمندیها و قدرت رسانهای نظام بیش ازپیش به نمایش گذاشته شود.
مخلص کلام آنکه باز مهندسی نحوه تعامل رسانه ملی با نهادها و سازمانهای نقش افرین در تقویت گفتمان انقلاب اسلامیبا هدف نمایش کارایی و اثربخشی این گفتمان در نظر و عمل می تواند تصویری مطلوب و امیدبخش به مردم عزیز کشورمان ارائه دهد.