امروز سه شنبه  ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

نسخه آزمایشی

صداوسیما برسفره پرنعمت الهی

مشاهده ۱۴۳
۱۳۹۸/۰۳/۱۸- ۱۴:۱۵

صداوسیما برسفره پرنعمت الهی

محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی در یادداشتی که در هفته‌نامه صداوسیما چاپ شده ست از بایسته‌های رسانه ملی در ماه ضیافت الهی نوشته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،

در این یادداشت آمده است:

یک ماه میهمانی آن هم به میزبانی پروردگار هستی، سرشار از برکات و بهره‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل است و خوشا به حال آنان که از خوان نعمات ضیافتش متنعّم شدند و زنگار قلوب را به انوار قدسی‌اش زدودند و آیینه دل را به آب دیدگان خضوع و خشوع بندگی جلا دادند.

امّا از وظایف و بایسته‌های رسانه در ماه ضیافت الهی، مغتنم شمردن اوقات و لحظات است و زمینه‌سازی برای بهره بردن افزون‌تر مخاطبان از این فرصت ارزشمند؛ چراکه به گفته امیرمؤمنان حضرت علی(ع): «فرصت مانند حرکت ابر می‌گذرد و از دست می‌رود». رادیو و تلویزیون برای بهره‌مندی مناسب مخاطبان از ماه مبارک رمضان، نوا و نمای معنوی متناسب با این ماه مبارک را برای بینندگان و شنوندگان روزه‌دار مهیا ساخت و کانون برنامه‌های خود را در قالب‌ها و گونه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی بر محور ایمان و اخلاق فاضله و رفتار خالصانه که از محورها و اولویت‌های اصلی حوزه پیام در منشور رسانه‌اند، قرار داد. رادیو در این ماه با گستره‌ای وسیع در زمان و مکان، همراه روزه‌داران بود و تلویزیون نیز با تنوع و تعدد ویژه‌برنامه‌های جذاب خود از افطار تا سحر و در طول اوقات شبانه‌‌روز، سیمای رمضانی‌اش را جلوه‌گر ساخت تا سهمی در بهره‌مندی بیش‌تر از این ماه داشته باشد. و چه بسیار افرادی که در روزها و شب‌های ماه رمضان، چشم بر قاب تلویزیون و گوش به نوای رادیو، با مراسم ترتیل‌خوانی جمعی در بارگاه مقدس ثامن الحجج(ع)، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، آستان مقدس احمد بن موسی(ع) و دیگر امام‌زاده‌ها و اماکن و محافل مذهبی سراسر کشور همراه و همنوا شدند و در شب‌های احیا، قرآن بر سر گرفتند و نوای «الغوث الغوث خلّصنا من‌ النّار یارب» سر دادند.

نگاه رسانه در ضیافت الهی، تنها بر طاعات و عبادات فردی محصور نبود و تولید برنامه‌های اذانگاهی و ویژه‌برنامه‌ها و جشنواره‌های رمضانی با موضوعاتی چون اکرام ایتام، آزادی زندانیان دیه، افطاری ساده و... در ترویج آداب و اخلاق اجتماعی و فضایل انسانی منبعث از معنویت ماه مبارک رمضان نیز به گواه آمارها، مؤثر واقع شد و فراتر از این موارد، بهره‌گیری از آموزه‌ها و سخنرانی‌های علما و مراجع عظام تقلید به‌عنوان گرانقدرترین سرمایه‌های معارفی و معنوی کشور نیز از اقدامات باارزشی بود که بر اساس جمع‌بندی تماس‌ها و نظرات بینندگان و شنوندگان با مدیریت ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی (162)، با استقبال قابل توجه مخاطبان رو‌به‌رو شد.  

در حوزه نمایشی نیز نظرسنجی مرکز تحقیقات و تماس متعدد مخاطبان با واحد 162 اداره کل روابط عمومی نشان از افزایش میزان و رضایت مخاطبان از مجموعه‌های نمایشی تولیدی امسال نسبت به سال گذشته دارد گرچه هنوز مخاطبان ما دنبال گمشده خود در این دو سال در میان مجموعه‌های نمایشی سیما هستند و آن مجموعه‌ای طنز است چیزی که در گفت‌وگو با روابط عمومی سازمان صراحتا بیان می‌کنند و اینطور می‌خواهند: «حداقل یکی از سه مجموعه نمایشی طنز باشد.»

سال گذشته اداره کل روابط عمومی در تحقیقی علمی این نظر مخاطبان را در قالبی پژوهشی به مسئولان سیما ارائه کرد و امسال نیز پیشنهاد می‌کنم مرکز تحقیقات با موضوع بررسی ذائقه مورد علاقه مخاطبان برای مجموعه‌های نمایشی ماه مبارک رمضان تحقیقی دقیق ارائه کند تا هم  علاقه مخاطبان را بیشتر در نظر بگیریم  و هم دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب را در تولید مجموعه‌های نمایشی سیما که در دیدار سال گذشته با جمعی از عوامل برنامه‌های نمایشی بیان داشتند با جدیت و هوشمندانه عملیاتی کنیم.

همه این موارد، در کنار دیگر فعالیت‌ها و اقدامات همزمان رسانه ملی در ماه ضیافت الهی، نشان از توفیق و سربلندی رسانه در این مقطع مهم دارد؛ توفیق ارزشمندی که نتیجه تلاش مضاعف و شبانه‌روزی همکاران در حوزه‌های مختلف ستادی و تولیدی است تلاش مجاهدانه‌ای که برخی اوقات دیده نمی‌شود اما یک لحظه نبودش همه را به عکس‌العمل وا می‌دارد مثل تلاش همکاران عزیز و بزرگوار حوزه فنی که در این یک ماه بارسنگینی را به دوش کشیدند علاوه بر مناسبت‌های مختلف رمضان روز پایانی لیگ برتر فوتبال را با هشت ارتباط مستقیم برای مخاطبان به تصویر کشیدند، نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی را در نهایت التهاب با آرامشی خاص به قاب تلویزیون آوردند، عظمت راهپیمایی قدس را جهانی کردند، سالگرد ارتحال بنیانگزار جمهوری اسلامی را به صورت مستقیم انعکاس دادند و لیگ جهانی والیبال را هم با هیجانات جذابش که اصل این هیجان حضور غیرتمندانه جوانان ایرانی در بالاترین سطح جهانی است را به خانه‌های مردم آورند.

می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست بعد از پوشش موفق حادثه سیل که از شب عید شروع شد و تا اوایل اردیبهشت ادامه داشت و برنامه‌های موفق نوروزی حالا سومین گام نیز در رمضان‌المبارک تا نیمه خرداد با اقبال مخاطبان و مهمانی بر سر سفره‌های افطار مردم به پایان می‌رسد انشاالله این روند همچنان مانند بهار 98 در طول سال هم ادامه یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما