امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

«ویدئو چک» جای خود را در قلب مخاطبان محکم کرد

مشاهده ۲۲۱۴
۱۳۹۸/۰۳/۱۸- ۱۱:۰۴

«ویدئو چک» محصول گروه برنامه‌های تولیدی شبکه ورزش سیما به تهیه‎کنندگی و کارگردانی مجتبی آذری با نگاه طنز، موضوعات روز ورزش کشور و جهان را نقد و بررسی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجتبی آذری تهیه‎کننده و کارگردان برنامه «ویدئو چک» ایده ساخت یک برنامه طنز انتقادی را سال‎ها قبل، زمانی که در رادیو جوان برنامه‎ساز بود، به اجرا درآورد و در این خصوص گفت: قرار بود این برنامه در فضایی دیگر ساخته شود اما در نهایت پس از بررسی بیشتر، امکان و فرصت ساخت آن نزدیک به یک سال‎ونیم پیش در شبکه ورزش و در قالب یک طنز انتقادی ورزشی فراهم شد.
وی افزود: تاکنون 80 قسمت سی دقیقه‎ای از «ویدئو چک» ساخته شده که با اقبال خوب بینندگان روبه‎رو شده و توانسته است بخش گسترده‎ای از مخاطبان را با خود همراه کند. تعطیلات نوروز 1397 و نوروز امسال برنامه «ویدئو چک» هر شب از شبکه ورزش پخش می‎شد که با پایان یافتن تعطیلات به روال قبل بازگشت. همچنین کمتر از ده قسمت «ویدئو چک» به درخواست شبکه سوم سیما بازپخش شد که به دلیل شلوغی جدول پخش برنامه‎ها، امکان ادامه پخش میسر نشد.
آذری با اشاره به اینکه «ویدئو چک» به عنوان یک برنامه طنز انتقادی خواه ناخواه موجب برانگیختن واکنش و حساسیت‎های فراوانی از سوی مسئولان و چهره‌های معروف ورزشی شده است، ابراز داشت: طنز انتقادی از جمله سوژه‌های استاندارد برنامه سازی مطرح در دنیاست که در تلویزیون و کشور ما باید بیشتر به آن پرداخته شود تا کمتر با انتقاد مواجه و بیشتر پذیرفته شود. وی تاکید کرد: هر چند که سبک طنز انتقادی «ویدئو چک» با شوخی‌های چند لایه‎اش، تهیه‎کننده و عوامل را گاه با آماج انتقادهای فراوانی روبه‎رو کرده است، اما معتقدم برنامه هر چقدر جلوتر می‎رود پخته تر شده، با تفکر و ایده‎پردازی‌های خوب، مسیر رو به رشدی را طی کرده است و به جرات می‎توانیم بگوییم، «ویدئو چک» دارای «امضاء خاص» در برنامه‎سازی است. 
برنامه‎سازی همیشه برای من علاقه توام با دغدغه بوده و اکنون اقبال ببینندگان مسئولیت بیشتری را بر دوشمان نهاده است و قطعاً تا زمانی که دچار رکود و تکرار نشویم به پیشرفت و صعود ادامه خواهیم داد. آذری با اشاره به اینکه پیش از این برخی همکاران تصورشان بر این بود که ساخت برنامه‌های نیم ساعته با دکور ساده، تک دوربین، مجری و بدون میهمان بسیار راحت است افزود: در این مدل برنامه‌ها مهم ایده، خوش فکری، خلاقیت و تنوع به دور از حواشی زاید است، نه دکور و میهمان. برنامه‎سازی با چاشنی طنز انتقادی، ریزه‎کاری‌های خاص خود را دارد و نباید فریب ظاهر ساده آن را خورد. وی با بیان اینکه گروه، کار دیگری جز این برنامه در دست اجرا ندارد، افزود: هیچ برنامه جذابی بدون اتاق فکر، تیمی همراه و خوش ذوق، توانا و پویا نمی تواند تداوم داشته باشد و برای ساخت هر قسمت نیم ساعته از برنامه، تمام روزهای هفته جلسات متعددی را صرف رصد ایده‌ها با قالب کاملاً متفاوت، موزیک ها، ویدئوها، تصاویر و سوژه یابی می‌کنیم.
کارگردان «ویدئو چک» این برنامه را سوژه محور معرفی کرد و افزود: در برنامه‌هایی که سوژه‌ها نقش مهمی در کیفیت برنامه ایفا می‌کنند باید با صبوری و حوصله به دور از فضای حاشیه ای انتقادها، کار را ساخت زیرا برای داشتن برنامه خوب و اثرگذار باید هزینه کرد و متفاوت بود، چرا که کار ما تولید بسته فرهنگی با کیفیت است. وی گفت: برای خندیدن و نرنجیدن از طنزهای چند لایه باید به مخاطب و سوژه‌ها فرصت داد، زیرا این مدل برنامه سازی پیش از این در کشور ما مرسوم نبوده، برخی این قبیل برنامه‌ها را دوست ندارند و برخی دیگر نسبت به نقد، متعصب هستند که تعصبشان از عدم شناخت برنامه‌های این چنینی نشأت می‌گیرد. اما خوشحالیم که در حال حاضر برخی شبکه‌های تلویزیون پس از اقبال «ویدئو چک» ترغیب به ساخت برنامه‌هایی با چاشنی طنز شدند. آذری در پایان با بیان اینکه بازیگران خوب عموماً از تئاتر و مجریان و گویندگان خوب خاستگاهشان از رادیو است، گفت: خود را وام دار رادیو و سه سال فعالیت در رادیو جوان می‎دانم که برای من سرشار از نوآوری و تجربه برنامه‎سازی بود و عمیقاً معتقدم توفیق امروز نشأت گرفته از همان سال‎ها است.
گفتنی است: مجتبی آذری پیش از این برنامه‌های موفقِ «نیم روز» ، «مردم چی می‌گن» ، «شیش تایی‌ها» را کارگردانی و با «ویدئو چک» کسب رتبه دوم جشنواره جام‎جم سال گذشته را در کارنامه فعالیت خود ثبت کرده است.
این برنامه هر پنجشنبه ساعت 22:30 با اجرای عبدالله روا پخش می‌شود.

امتیاز شما