امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
درباره برنامه «ماه بهشت»؛ ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما
درباره برنامه «ماه بهشت»؛ ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما

پای سفـره قرآن

مشاهده ۱۹۳۳
۱۳۹۸/۰۳/۱۱- ۱۱:۵۸
تعداد بازدید:1933

سیدوحید مرتضوی، تهیه‌کننده برنامه «ماه بهشت» شبکه قرآن انسجام محتوایی و رویکرد موضوعی این برنامه را از ویژگی‌های این برنامه برشمرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اوکه  اجرای این برنامه را هم برعهده دارد. درباره برنامه «ماه بهشت» می‌گوید: شبکه قرآن به رسم سنت هرساله‌اش، ویژه افطاری را برای مخاطبان شبکه تدارک دیده است که قرار شد امسال این برنامه با رویکردی نو روی آنتن برود و در طراحی بخش‌های مختلف آن سعی کردیم تنوع و جذابیت را در نظر بگیریم.

مرتضوی با اشاره به رویکرد این ویژه برنامه مناسبتی که در شب‌های رمضان روی آنتن شبکه قرآن می‌رود، بیان می‌کند: ما سعی کردیم برنامه «ماه بهشت» کاملاً موضوعی و با انسجام محتوایی جلو رود و هر شب میزبان چند مهمان باشیم.

به گفته وی ساختار برنامه‌های گفت‌وگومحور باید به گونه‌ای باشد که اشراف مجری یا مصاحبه‌کننده به موضوع از مهمان برنامه کم‌تر نباشد، تا ضمن حفظ مسیر مصاحبه، از بیان اطلاعاتی که در صحت آن‌ها شبهاتی وجود دارد نیز جلوگیری شود. از این رو او همواره تلاش می‌کند پیش از حضور در برنامه اطلاعاتی درباره مهمانان کسب کند.

تهیه‌کننده مسابقه «اسراء» با اشاره به تفاوت این برنامه با دیگر برنامه‌های ویژه افطار می‌گوید: با دعوت از قاریان مطرح کشور برنامه با تلاوت‌های زنده قاریان نوجوان آغاز می‌شود و در لحظات اذانگاهی مغرب پیش از پایان برنامه تلاوت و اذان زنده با حضور مهمانان روی آنتن می‌رود.

مرتضوی با اشاره به روند تولید برنامه تأکید می‌کند: هرچند زمان زیادی برای پیش تولید نداشتیم، اما با همراهی گروه 30 نفره کار را در حوزه‌های مختلف که مهم‌ترین آن هماهنگی با مهمانان و تولید مستند درباره آن‌ها بود تقسیم کردیم.

وی درباره دکور برنامه می‌گوید: برنامه‌هایی که در استودیو ضبط می‌شوند مشکلات زیادی دارند. ما در استودیو 25 ساختمان الوند مستقر شدیم. در گذر زمان استودیوها قدیمی، کوچک و محدود هستند و پیدا کردن استودیو مناسب سخت است. طراحی دکورهای برنامه را ناهید رسولی بر عهده داشته و سعی کرده با توجه به محدودیت‌ها فضایی تازه و مناسب با برنامه طراحی کند.

تهیه‌کننده «ماه بهشت» با اشاره به اهمیت ساخت مستندهای مربوط به مهمانان بیان می‌کند: گروهی را برای ساخت مستندهای زندگینامه‌ای مهمانان در نظر گرفتیم. این گروه به 10 استان رفتند و ضمن صحبت با دوستان و خویشاوندان مهمانان مستندهای کوتاهی را از شخصیت و منش مهمانان تهیه کردند.

وی درباره شباهت این برنامه گفت‌وگومحور با دیگر برنامه‌های رمضانی تلویزیون بیان می‌کند: شاید این بهترین شیوه برنامه‌سازی نیست و بهتر از این هم بتوان برای افطار برنامه ساخت؛ اما با توجه به اتفاقاتی که رخ می‌دهد و پیش تولید و بودجه‌ای که در اختیار ماست سراغ چنین شیوه‌ای می‌رویم.

مرتضوی در بخش دیگر با اشاره به تلاش‌ها برای متفاوت بودن «ماه بهشت» توضیح می‌دهد: هرچند محوریت برنامه مبتنی بر قرآن است و اغلب مهمانان ما به نوعی با جامعه قرآنی در ارتباط هستند، اما تلاش کردیم مهمانان را در دو بخش میزبانی کنیم. مهمان اول برنامه فردی معمولی است و دومین مهمان ما از حافظان و قاریان هستند.

تهیه‌کننده «ماه بهشت» می‌افزاید: در اولین برنامه، حافظ کل قرآن که افتخار خادمی حرم مطهر امام‌رضا‌(ع) را دارد و رئیس کمپین «نه به کارتون خوابی» مهمان ما بودند و پس از آن بهزاد دانشگر، نویسنده کتاب پرطرفدار «ادواردو»، قاری تانزانیایی، پزشک بدون مرز، پدر شهید مجید قربانخانی(شهید مدافع حرم) و بانویی بهایی که مسلمان شده بود از جمله مهمانان برنامه بودند.

وی از گروه تحقیقی و پژوهشی برنامه برای حضور مهمانان نام می‌برد و می‌افزاید: بر همین اساس، گروه تحقیق و پژوهش مشغول شناسایی مهمانان به خصوص افرادی که ردپایی از قرآن در زندگی‌شان بوده تشکیل شد و ما محدودیتی برای این قصه قائل نشدیم و گفتیم هر کسی که تلاش کرده، فعالیت او را در برنامه به تصویر می‌کشیم. آدم‌ها، مؤسسات و فضاهای مختلفی که به این موضوع می‌پرداختند حتی کسانی که دورتر از ایران زندگی می‌کردند، شناسایی شدند و ما به ترکیبی از برنامه‌سازی رسیدیم که در برنامه‌ها آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

مرتضوی درباره اینکه چرا اکثر برنامه‌های شبکه‌های مختلف امسال به سمت رویکرد «ماه عسل» نزدیک شده‌اند و اینکه آیا این برنامه هم به این برنامه شبیه است یا نه بیان می‌کند: وقتی برنامه‌ای در یک سبک و سیاق به اصطلاح می‌گیرد، اغلب برنامه‌سازان برنامه‌شان را با همان معیارها می‌بینند. «ماه عسل» برنامه‌ای موفق در سیما بوده که سال‌ها توانسته است نظر مخاطبان را جلب کند. اینکه برنامه ما با «ماه عسل» مقایسه شود ایرادی ندارد چون این برنامه موفق بوده و اکنون اغلب برنامه‌های گفت‌وگومحور با همین شکل و سیاق روی آنتن می‌روند. با این‌حال هر کس مخاطب برنامه ما باشد متوجه می‌شود که برنامه ما با بقیه ویژه‌های افطار متفاوت است؛ چرا که ما قرآن‌محور هستیم و انتخاب مهمانانمان نیز خارج از این محور نیست.

این تهیه‌کننده و برنامه‌ساز در پایان درباره رضایت مخاطبان از برنامه عنوان می‌کند: من به عنوان برنامه‌ساز در رسانه ملی نمی‌توانم انتظارات همه مردم را با گستردگی سلایق برطرف کنم، اما سعی می‌کنیم به تمام سلایق توجه کنیم و احترام بگذاریم و رضایتمندی حداکثری مخاطب را به دست آوریم. وی ادامه می‌دهد: ما باید براساس سیاست‌گذاری‌های شبکه قرآن سیما، فضای ماه رمضان را در برنامه لحاظ کنیم و باید بتوانیم در عین حفظ شئون، مخاطب درون منزل و حضار درون استودیو را هم راضی نگه داریم و هم‌زمان به جذب مخاطب هم فکر کنیم و همه این‌ها کار را برای تهیه‌کننده سخت می‌کند تا حداکثر دامنه مخاطب را به حداکثر رضایت با لحاظ تمام محدودیت‌ها برسانیم و برای کسب این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

 

امتیاز شما