امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

منبرهایی با مخاطبان میلیونی

مشاهده ۲۰۲۵
۱۳۹۸/۰۳/۰۴- ۱۵:۵۰

حجت‌الاسلام موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی در یادداشتی از ارتقای دو جایگاه رسانه و دین، در نظام جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و افزود: رسانه و دین، در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه «رقیب» درآمده و به «رفیق» و مکمّل یکدیگر تبدیل شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ، وی در این یادداشت آورده است:
زمانی که اولین نسل از دستگاه رادیو و تلویزیون به کشور ما وارد شد، شاید کسی فکر نمی‌کرد که روزی این رسانه‌های مدرن وارداتی که با اهدافی تبلیغاتی، سرگرم‌کننده و حتی  سودجویانه توسط شرکت‌ها و بنگاه‌های غربی ساخته و حمایت شده‌اند، بتوانند در خدمت آموزه‌ها و تعالیم دینی و مذهبی قرار گیرند و رسالتی مهم و ارزشمند را در این حوزه به انجام رسانند. البته یکی از دلایل این نگاه، فضای غیردینی و غیرمذهبی موجود در آن دوره بود که بر این دو رسانه تسلط داشت و در آغاز نیز تضاد و تنش شدیدی میان جامعه روحانیون و منبریان با رادیو وتلویزیون ایجاد کرد.
این رویکرد البته با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دگرگون شد؛ به‌طوری که رادیو و تلویزیون به‌تدریج با تغییر سیاست‌ها و رویکرد، از جایگاهی مطرود از نگاه روحانیون و منبریان خارج شدند و به مکمّل و ابزاری مناسب و فراگیر برای رساندن پیام‌ها و آموزه‌های علمی، دینی و معارفی تبدیل گشتند. هرچند پس از آن نیز مباحث و مناقشاتی درخصوص نامتجانس بودن منبر و رسانه در حوزه ارتباطات و رسانه مطرح شد، امّا با گذر زمان و رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و ارتقا و تعالی جایگاه دو رسانه مهم رادیو وتلویزیون، اکثر کارشناسان و صاحب‌نظران بر این نکته اذعان کردند که رسانه و دین، در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه «رقیب» درآمده و به «رفیق» و مکمّل یکدیگر تبدیل شده‌اند.
این دستاورد، پیامد ارزش‌مدار شدن رسانه‌ در چهل سال گذشته و درک نیاز و ضرورت بهره‌گیری از آن در حوزه پیام‌رسانی به مخاطبان میلیونی است؛ گستره وسیعی که از نظر فراگیری، سهولت دسترسی و تعداد و تنوع مخاطب قابل‌مقایسه با مجالس و محافل مذهبی نیست. از این روست که در سال‌های اخیر شاهد تعامل گسترده رسانه و علما و مراجع دینی به‌عنوان سرمایه‌های معنوی کشور و صاحب‌نظران حوزه علوم و معارف اسلامی هستیم.
بی‌تردید، این حضور و تعامل در مناسبت‌های مذهبی همچون ماه مبارک رمضان و ماه محرم برای بهره‌گیری از فضایل و برکات این ماه‌ها چشمگیرتر و گسترده‌تر می‌شود؛ همچنان‌که در این شب‌ها شاهد قالب‌ها و گونه‌های متنوعی از سخنرانی‌ها و برنامه‌های معارفی مربوط به ماه مبارک رمضان و شب‌های احیا هستیم که در بیش‌تر اوقات شبانه‌روز به‌ویژه ساعات افطار و سحر از آنتن رادیو و قاب تلویزیون همراه مخاطبان روزه‌دار است.
البته در دستیابی به قرابت افزون‌تر رسانه و منبر، توجه به زوایا و ویژگی‌های مهم هر دو حوزه، مهم و بنیادین است؛ موضوعی که در رسانه ملی به آن توجه ویژه شده و در قالب‌های گوناگون تولیدی بروز و ظهور یافته است تا مخاطبان بیش‌تری با توجه به سلایق و نیازهای متفاوت از ویژه‌برنامه‌ها و سخنرانی‌های این ماه بهره‌مند شوند و شاید همین تلاش و توجه باعث شده تا رضایت‌مندی گروه‌های مختلف مخاطبان از برنامه‌ها و سخنرانی‌های مذهبی بیش‌تر شود.
بر این مبنا، فارغ از تفاوت‌ها و شاخص‌های دو رسانه «منبر» و «تلویزیون»، رسانه ملی مطابق با وظیفه و رسالت مذهبی خود، زمینه و بستر مناسبی برای پیام‌رسانی و ترویج آموزه‌های معارفی در گستره‌ای وسیع فراهم آورده تا در ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت‌های مذهبی شاهد برگزاری سخنرانی‌ها و منبرهایی با مخاطبان میلیونی باشیم؛ تلاشی ارزشمند و قابل ارتقاء که بارها و بارها از آن قدردانی شده است.

امتیاز شما