امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعد باقری مجری برنامه سحرگاهی شبکه 4سیما
ساعد باقری مجری برنامه سحرگاهی شبکه 4سیما

تأکید رهبری معظم انقلاب بر پاسداشت زبان فارسی در اوضاع حساس کنونی نشان از اهمیت این موضوع دارد

مشاهده ۴۸۸
۱۳۹۸/۰۳/۰۱- ۱۵:۵۸
تعداد بازدید:488

پس از تأکید مقام معظم رهبری بر حفظ و مراقبت در زبان فارسی ساعد باقری شاعر بنام و مجری برنامه سحوری شبکه 4 سیما از به وجد آمدن ادیبان و شاعران از منویات ایشان و تأکید این برنامه بر همین اصل سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی مجری برنامه سحوری شبکه 4 با بیان اهمیت زبان فارسی گفت: زبان شیرین فارسی، زبان دوم جهان اسلام است. او که از  شاعران سرشناس و سرآینده سرود ملّی کشورمان در سحرگاه چهارشنبه اول خرداد گفت: توفیق داشته ایم در سحرهای ماه مبارک رمضان در این برنامه از متون منظوم و منثور فارسی استفاده کنیم و حکایت ها، اشعار و احادیث مندرج در متن‌های فارسی را تقدیم مخاطبان کنیم. وی افزود: زبان هرملتی نمایانگر روح و روان حکما، شعرا و سخنوران آنهاست. باقری از احساس جامعه ادبی کشورمان پس از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص زبان فارسی گفت: بنده امروز با چند نفر از دوستان شاعرم صحبت می‌کردم و همه آنها از سخنان شب گذشته رهبری در خصوص زبان و اهمیت زبان ، لزوم سلامت زبان و گلایه‌هایی که مطرح کرده بودند برانگیخته و به وجد آمده بودند. وی سپس با گلایه از مدیران فرهنگی درزمینه بی‌توجهی به اهمیت زبان فارسی گفت:  این امر زحمت زیادی ندارد و ما هم  در رسانه خودمان صدا و سیما باید توجه بسیار کنیم.

باقری با تأکید بر اینکه  مسلما درست ترین راه این است که در ابتدا مردم درست بشنوند گفت: همه ما شرایط حساس کشورمان را می‌شناسیم و درجریان اتفاق هایی که درمنتطقه رخ می دهد هستیم و در چنین شرایطی رهبر ما در مورد زبان چنین هشدار و زنهاری را می دهند، پس چرا نباید این همت و همیت در مدیران فرهنگی ما باشد.

 باقری با ذکر خاطره اجرای اولین برنامه برای ماه مبارک رمضان گفت: در سال 70، که نخستین بار قرار شد اولین برنامه برای ماه مبارک را بنویسم و اجرا کنم زمان کمی داشتیم و و بیم آن داشتیم که هنگام افطار متونی به زبان قرن 4 و 5 هجری توده ی مردم را جذب نکند  اما  خداوند شاکرم که کار و شغل و تفریحم با هم منطبق است و حتی اگر شغل دیگری نیز داشتم باز اوقات فراغتم را با حافظ و سعدی و کشف المحجوب ... می‌گذراندم. مجری برنامه سحوری در این برنامه از پیوندی که ادبیات فارسی ما با قرآن کریم و احادیث دارد سخن گفت که در هیچ کجای دیگری نمی توان پیدا کرد و افزود: ببینید گذشتگان ما چگونه این زبان را برای ما حفظ کرده اند، دوستان جوان ما زبان فارسی ما با هوشیاری زنده مانده است و الا چه بسا ما نیز، هم اکنون مثل مصری‌ها زبان خود را از دست می دادیم.

وی سپس با اشاره به تاریخچه ترجمه قرآن در ایران گفت: در دوره سامانیان نیز در ابتدا از ترجمه کلام خداوند به فارسی شروع کردند چرا که قبل از آن زبان دیوانی آنها عربی بود و به طور مثال خرید و فروش هایشان با زبان عربی نوشته می‌شد و در غیر اینصورت قانونی نبود و این چنین 40 تن از دانشمندان را جمع کردند و زبان فارسی را در دسترس ما قرار دادند.

باقری با بیان اینکه متن‌های فارسی قرن چهارم بسیار ساده و روان بودند که شاید بتوان گفت: این متن‌ها از رادیویی ترین متن‌ها هستند. وی افزود: متن‌های قرن چهارم به طبیعت زبان بسیار نزدیک بود اما  زبان رفته رفته تخریب شد.  این شاعر برجسته باابراز تأسف از اینکه به طور شایسته هوای زبان فارسی را نداشته ایم گفت: کار سختی نیست کافی است مردم زبان درست را بشنوند با بخوانند و این مسئولیت کسانی که این زبان را منتشر می‌کنند را بسیار سخت تر می‌کند.

باقری براهمیت برنامه‌های آموزشی در این زمینه تأکید کرد و گفت:  زمانی در صدا و سیما کسانی که با زبان سر و کار داشتند مثل تهیه کنندگان، مجریان و گویندگان برای ارتقای شغلی باید در آزمون زبان فارسی شرکت می‌کردند که مفید بود.

این استاد زبان فارسی ابراز امیدواری کرد: مدیران فرهنگی و مدیران رسانه بیشتر به این امر توجه کنند و هرچه بیشتر این متن‌های زیبا را به گوش مردم برسانند باقری با این پرسش که «آیا امروز زبان سعدی برای دانش آموزان ما هموار است؟» گفت: در قدیم افرادی که به مکتب می رفتند گلستان می خواندند. پدر من با اینکه 6 ابتدایی تحصیلاتش بود همه کتاب گلستان را بدرستی می خواند و این دریغ و افسوس است که دانشجویان ما و حتی دانشجوی رشته ادبیات مقدمه کتاب گلستان را نیز اشتباه می خواند.  مجری برنامه سحوری در پایان ابراز امیدواری کرد: در چنین شرایطی که رهبری چنین هشداری را درخصوص زبان فارسی داده اند، به صدورچند بخش نامه خلاصه نشود و همه  همت ‌کنند تا زبان فارسی این گنجینه گران حفظ شود. برنامه«سحوری »در 30 قسمت 90 دقیقه ای محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که به تهیه کنندگی امیرقمیشی و محمد تربتی هرسحر رمضان ساعت سه بامداد به روی آنتن می‌رود.

امتیاز شما