امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سیزدهمین همایش حکمت مطهر در دانشگاه صداوسیما برگزار شد

مشاهده ۸۱۵
۱۳۹۸/۰۲/۱۱- ۲۰:۱۰

سیزدهمین همایش حکمت مطهر به مناسبت یکصدمین سال ولادت استاد شهید مرتضی مطهری با حضور خانواده استاد و شخصیت های علمی و فرهنگی کشور برگزار شد.

زمینه‌سازی ظهور با مجاهدت‌های مطهری گونه میسر است

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی سعید جلیلی در این همایش با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در ساحت اندیشه و فکر آن است که بتواند سوالات اساسی را پاسخگو باشد و توصیف خود را از هستی و معرفت بیان کند، اظهار کرد: در این راستا بسیار اهمیت دارد که این پاسخ‌ به سوالات و توصیف‌های مطرح‌شده در یک ربط و انسجام منطقی باشد.
نماینده مقام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در همین عرصه یکی از موضوعات با اهمیت آن است که اندیشه بتواند تصویر فرجام خود را ارائه کند و برای مردم تصویرسازی لازم را داشته باشد که بناست به چه فرجامی‌برسد و مدینه فاضله و آرمان‌شهر این اندیشه کجا است.
جلیلی تصریح کرد: اندیشه دینی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زمانی می‌تواند خود را نشان دهد و گفتمان باور عمومی‌شود که بتواند سوالات را پاسخ داده و نقطه مطلوب خود را نشان دهد و همچنین تجویز لازم را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای رسیدن به آن‌‌‌ مطرح کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر آیات قرآن کریم، حیات طیبه را غایت مطلوب اندیشه دینی مطرح می‌کند و تعبیرشان این‌گونه است که حیات طیبه، زندگی دوست‌داشتنی و گواراست، ابراز کرد: شاید به همین جهت است که در آیات قرآن کریم لازمه رسیدن به حیات طبیه عمل صالح معرفی شده است لذا برای رسیدن به تمدن اسلامی نیز تنها اندیشه کافی نیست باید عمل صورت گیرد.
وی ادامه داد: مجموعه اندیشه و عمل کار منظومه‌ای می‌طلبد؛ یعنی کار یک فرد نیست، ما علمای ارزشمندی داشتیم که حرکت‌هایی را شروع کردند اما تبدیل به تمدن نشد و ظهور و بروز پیدا نکرد.

جلیلی بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) و دیگر فقها در این راستا تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و امام خمینی(ره) نیز در میان آنها مانند خورشید جامعیت داشت البته اگر نبودند افرادی که با عمل صالح خود این اندیشه‌ها و حرکت‌ها را به درون جامعه بیاورند، شاید این اقدام نیز ابتر می‌ماند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه کار بزرگ شهید مطهری این بود که اندیشه را با عمل به درون جامعه آورد، افزود: شهید مطهری می توانست در قم بماند و مرجعی بزرگ در زمان خود باشد اما این شهید این گونه عمل نکرد،‌ زیرا تشکیل تمدن اسلامی نیازمند تبیین اندیشه و ورود آن به جامعه بود.

وی اضافه کرد: اندیشه اسلامی تا برای تمام مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… حرف نداشته باشد و ادعای خود را نتواند اثبات کند نمی‌تواند به سمت تمدن‌سازی حرکت کند.
جلیلی با اشاره به اینکه شهید مطهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بخش سلبی مانند ماه می‌درخشید و راه را از چاه نشان می‌داد و در برابر کوچک‌ترین انحرافی ساکت نمی‌ماند و مبارزه می‌کرد، تاکید کرد: به‌طور مثال اگر بنی‌صدر مقاله‌ای در پاریس می‌نوشت، شهید مطهری آن را نقد می‌کرد و با استدلال غلط‌های آن را نمایان می‌کرد و در جریان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مبارزه با منافقین نیز زمانی که آنان بنا داشتند اندیشه خود را وارد کنند، مطهری مقابل آنان ایستاد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری اصلاً توجه نداشت انحراف به وسیله چه فردی مطرح می‌شود و در هر شرایطی که بود وارد عمل می‌شد، گفت: به‌طور مثال اگر طلبه کم‌سوادی مانند گودرزی که بعدها فرقان را ایجاد کرد صحبتی می‌کرد، علی‌رغم این‌که برخی‌ها معتقد بودند ارزش پاسخ ندارد، استاد مطهری وارد عمل می‌شد به طوری که جان خود را هم در این راه داد.
جلیلی با اشاره به این‌که شهید مطهری از مجاهدین در راه خدا بود و شاید برکات زندگی‌اش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیز ناشی از همین رویکرد بود که پس از ۴۰ سال آثار او تازه و پاسخگو به سوالات است، تصریح کرد: شهید مطهری با تمام وجود مجاهده می‌کرد و حتی در عرصه‌هایی تنها برای خدا قیام می‌کرد و خداوند نیز توانایی به وی داده بود تا در هر عرصه‌ای مانند سخنرانی، تدریس و تالیف قدم بردارد.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری که پیرامون اندیشه لیبرالیسم تالیفات داشت، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای کودک و نوجوان نیز داستان می‌نوشت تا مانع از بروز انحراف در این عرصه شود. به طوری که ایشان را می‌توان تعبیر درستی از طبیب الدوار دانست؛ یعنی نمی‌نشست تا به او مراجعه کنند، بلکه خود در محافل مختلف حضور یافته و آنچه را می‌توانست ارائه می‌کرد.
جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: راه شهید مطهری امروز باید ادامه پیدا کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیرا برای آن‌که‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در گام دوم انقلاب و حرکت‌ به سمت تمدن‌سازی‌‌‌‌‌ و زمینه‌سازی ظهور موفق باشیم، نیازمند مطهر‌ی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کار جدی و مجاهدت‌های مطهری‌گونه هستیم.

شاهکار شهید مطهری ارائه راه حل از مفاهیم دین بود

حجت‌الاسلام قمی‌با بیان این‌که یکی از نشانه‌های به‌روز بودن اندیشه شهید مطهری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متناسب با زمان و مکان حرکت کردن ایشان است، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری باورهای بنیادی دین را متناسب با شرایط روز بازخوانی کرد. ایشان توحید، نبوت، امامت را متناسب با ارتقای سطح فهم، احوال، هویت و درد روز جامعه معنی کرد، زیرا هر کدام از این باورها متناسب با شرایط روز و سطح فهم متفاوت است.
قمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در برهه‌ای از زمان بنا بود به همراه شهید مطهری و شهید بهشتی برنامه‌ای مشترک در زمینه اندیشه دینی ارائه کنیم، اما بنا بود محوریت اصلی با شهید مطهری باشد و بنده و شهید بهشتی یادداشت‌های خود را به ایشان می‌دادیم که بسیاری از این یادداشت‌های بنده در کتاب‌های شهید مطهری نمایان است. این قرابت و هماهنگی و هم‌افزایی اندیشه این دو بزرگوار منبعث از قرآن است که در آثار متعدد هر دو قابل دنبال کردن است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی‌با اشاره به دغدغه مهم مقام معظم رهبری و شهید مطهری افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: هر دوی این بزرگواران دغدغه‌شان رواج اسلام ناب بود که متأسفانه گاهی مفاهیم آن در ذهن مردم واژگون شده بود و نیاز به اصلاح داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.
وی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ادامه داد: امام خمینی(ره) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌فرماید؛ اسلام نه تنها در دانشگاه‌ها، حتی در حوزه‌های علمیه نیز غریب و مهجور مانده است و مقام معظم رهبری فرمودند؛ نظام اندیشه دینی به اصلاح در زمینه تلقی اسلام نیاز دارد و این از شاهکارهای شهید مطهری است که مفاهیم بنیادی را برای اصلاح این تلقی‌ها ارائه کردند.

بیانات استاد مطهری راه گشای گام دوم انقلاب

حجت الاسلام دکتر رستمی در سیزدهمین همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد،گفت: استاد شهید مطهری از دانشمندانی بودند که ننشستند، بلکه حرکت کردند هم در جهاد علمی و هم در جهاد معنویت که نمونه ان حضور در تمامی صحنه‌های انقلاب به خصوص شورای انقلاب بود.
وی با بیان اینکه شهید استاد مطهری در دو جهاد علمی سلبی و ایجابی بسیار فعال بودند، تاکید کرد: نمونه‌های این کاراها و اقدامات را می توان مبارزه با هرگونه مارکسیستی و ناسیانولویست کور نام برد.
وی با بیان اینکه به گفته امام راحل تمامی اثار شهید مطهری اسلامی و قابل استفاده است، یاداور شد: محرومیت جدی این شهید بعد از شهادت مظلومانه حوزه معرفت و نظام اسلامی اتفاق افتاد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها وجه دیگر برگزاری این همایش را بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از بیانات شهید مطهری می تواند برای پیش برد این گام بسیار موثر باشد.
وی با بیان اینکه گام دوم یکی از نقاط اوج رهبری است، تصریح کرد: دانشگاهیان به این گام مهم توجه کنند و از آن به عنوان یک مطالبه جدی نام ببرند.

زنده نگه داشتن فکر و راه و اندیشه شهید مطهری نباید فراموش شود


دکتر علی مطهری در سیزدهمین همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، افزود: توجه به شهید مطهری و زنده نگه داشتن فکر و راه و اندیشه ایشان باشد نه اینکه فقط به یاد کردن یک فرد ختم شود.
وی علت توجه‌های مکرر امام(ره) در زمان شهادت شهید مطهری و صادر کردن پیامی‌به این منظور برای وجود همین مسایل نام برد و اظهار کرد: امام (ره) بعد از شهادت استاد مطهری در مدرسه فیضیه قم حضور پیدا کردند و اشک ریختند و سالهای بعد به بهانه‌های مختلف در این مورد صحبت کردند.
وی با بیان اینکه امام (ره) توجه داشتند که فکر و راه شهید مطهری ادامه پیدا کند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر همین مسئله تاکید دارند که باید اندیشه و فکر ان شهید همام بیش از پیش ادامه پیدا کند.
مطهری به صحبت های مقام معظم رهبری پیرامون شهید مطهری اشاره داشت و تاکید کرد: رهبری توجه می‌کنند که آثار شهید مطهری با دسیسه‌های دشمنان انقلاب اسلامی نابود شود چرا که تلاش ایشان حفظ و نگهداری اسلام بود.
وی گفت:هدف استاد مطهری انقلاب نبود بلکه اسلام بود چرا که این راه در افکار و اندیشه‌های برخی از روحانیون زمان انقلاب متفاوت بود و فقط تنها به دنبال نابودی شاه بودند و میگفتند بعد از آن با گروه‌های مجاهدین خلق به توافق خواهیم رسید.

 

ساده سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم فلسفی ابتکار شهید مطهری بود

آیت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب در مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش حکمت مطهر گفت: هرچه در راستای تبیین اندیشه‌های شهید مطهری و بزرگداشت ایشان انجام دهیم، نمیتوانیم حق ایشان را ادا کنیم.

وی در ادامه به ذکر خاطره ای از شهید مطهری پیرامون اهمیت نقش صدا و سیما پرداخت و گفت: استاد مطهری نقش بنیادینی در تبیین اندیشه اسلامی‌که پاسخگوی انسان معاصر باشد، داشت.

آیت الله اراکی افزود: این شهید بزرگوار تفکر فلسفی را وارد عرصه اجتماع کرد و کلاس درس ایشان، کلاس حل عقده‌های فکری بود؛ یکی از ابتکارات مهم استاد در عرصه فلسفه، بازپردازی مفاهیم فلسفی بود و اولین کسی بود که در این مسیر گام برداشت.

وی تصریح کرد: از دیگر ابتکارات شهید مطهری ساده سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم فلسفی بود، ایشان‌در حوزه جهان بینی به مفاهیم جدیدی دست یافته بود.

آیت الله اراکی خاطر نشان کرد:از دیگر کارهای مهم شهید مطهری کارآمد سازی مفاهیم بود، جهان بینی ایشان می تواند مبنا و اساس علم رفتارشناسی قرار گیرد؛ استاد مطهری نقش اساسی در روند تفکر اسلامی و دینی داشت.

وی افزود: مرحوم شهید صدر با اینکه خود بسیار نوآور بود، در بسیاری از مباحث فلسفی از شهید مطهری تاثیر پذیرفت.

آیت الله اراکی در پایان با اشاره به اندیشه‌های مهم و گسترده شهید مطهری و امام راحل، ابراز امیدواری کرد، اندیشه‌های این دو بزرگوار بیش از پیش در دانشگاههای ایران و دنیا تبیین شده و مورد توجه قرار گیرد.

تمامی آثار شهید مطهری اسلامی و قابل استفاده است

حجت الاسلام دکتر صادقی در سیزدهمین همایش حکمت مطهر با بیان اینکه شهید مطهری معصوم نیست اما در بین غیر معصومان چهره برتری است، تصریح کرد: تمام آثار شهید مطهری اسلامی و ثابل استقاده بوده چرا که برگرفته از قران است.

حجت‌الاسلام صادقی معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه در ادامه این همایش اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهید مطهری در کتاب انسان کامل، می‌فرمایند؛ انسان کامل فردی است که در تمام ابعاد وجودی رشد کند و جامعه کامل نیز همین‌گونه است که ایشان مثال این مهم را امیرالمومنین(ع) و پیامبر(ص) می‌نامد.

وی با بیان این‌که شهید مطهری از تمام یک‌سونگر‌ی‌ها تبری می‌جوید، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ایشان ایمان را تنها راه مطرح می‌کند و با ایراد گرفتن از فلاسفه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گوید؛ ایمان مقوله‌های جمع‌شده اندیشه‌ای است.

صادقی اضافه کرد: شهید مطهری عمر خود را در فلسفه صرف کرد اما شیفته آن نشد تا عیوب را ببیند و در تمام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منازعات در این عرصه میانه‌رو و بدون تعصب بود و این ارزش‌هایی است که باید در وجود ایشان تقلید کنیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزش‌هایی مانند آزادگی و درد دین داشتن در وجود شهید مطهری را باید پاس بداریم و در مسیر آن حرکت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه با بیان این‌که برای یافتن جایگزین شهید مطهری باید به مقام معظم رهبری مراجعه کنیم، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اندیشه‌های رهبری در همان مسیر امام خمینی(ره) و شهید مطهری قرار دارد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بند دوم بیانیه گام دوم انقلاب به موضوع اخلاق و معنویت پرداخته‌اند و به ایمان و اعتقاد در بعد معنویت و به جهات اخلاق فردی و اجتماعی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بعد اخلاق ‌اشاره کرده‌اند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

صادقی ادامه داد: شاخصه‌های انسان کامل مطرح‌شده شهید مطهری باید امروز مورد بررسی و به‌روزرسانی قرار بگیرد، البته برخی از آن شاخصه‌ها ازلی و ابدی است اما برخی شاخصه‌ها متناسب با شرایط روز تغییر می‌کند که یک نمونه کامل و جامع آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در بیانیه گام دوم انقلاب‌ مطرح شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

معاون فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند؛ «شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی‌کنند.

مطهری شهید راه مرزبندی با اندیشه رقیب است

رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه همایش حکمت مطهر متفاوت از سالهای گذشته در حال برگزاری است، گفت:بیانات شهید مطهری راه گشای گام دوم انقلاب است.
دکتر شهاب اسفندیاری در سیزدهمبن همایش حکمت مطهر که در دانشگاه صداوسیما در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه از ماه‌های گذشته برای هر چه باشکوه تر برگزار کردن این همایش برنامه ریزی شده بود، افزود: امسال این همایش به دو  مناسبت صدمین سال تولد استاد مطهری و چهلمین سالگرد شهادت استاد مطهری است متفاوت تر از سالهای گذشته است و برنامه‌های متفاوتی دیده شده است.
وی اظهار کرد:دانشگاه صداوسیما برنامه‌های مختلفی برای تبیین هر چه بهتر اثار شهید مطهری برخی از فعالیت های هنری، فیلم، عکس را به این حوزه اختصاص داده است تا بعد از صد سال این اندیشه‌ها زنده نگه داشته شود.
وی با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری افزود: فرصت مغتنمی است که از اندیشه‌های شهید مطهری در راستای تحقق اهداف این بیانیه بهره ببریم زیرا بسیاری از مفاد این بیانیه در اندیشه‌های مطهری متجلی است به طور مثال تأکید مقام معظم رهبری در مطلع این بیانیه بر مرزبندی با اندیشه رقیب و دیگران از رویه‌های شهید مطهری است که حتی می‌توان گفت شهید این راه است.

رئیس دانشگاه صدا و سیما با اشاره به توفیقات بسیار انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: انقلاب در زمینه‌های متعددی موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است، اما در عمل در عرصه‌های عدالت و آزادی موفقیت لازم محقق نشده است، به همین منظور بیانیه گام دوم انقلاب در تأکید به آینده مطرح می‌شود که در آن مقام معظم رهبری انقلاب را موجودی زنده معرفی می‌کند که در راستای وصف مشکلات خود گام برمی‌دارد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: فروردین سال ۵۸ شهید مطهری سخنرانی‌ای انجام می‌دهد که در آن بر علم و آزادی تأکید می‌کند و می‌فرمایند پیروزی انقلاب با تأکید بر علم محقق شد و رکن دیگر آن عدالت بود و می‌فرماید، بعد از پیروزی انقلاب وارد نخست‌وزیری شدم و دیدم عده‌ای جوان می‌گویند که سران رژیم گذشته حتی لیاقت گلوله خوردن هم ندارند و باید آنها را در دریا انداخت که به آنان گفتم، روش برخورد امام علی(ع) با ابن‌ملجم الگوی ما در این زمینه است و این تذکر ایشان در باب رعایت عدالت بسیار آموزنده است.

 

 

امتیاز شما