امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

«چهل بهار» همراه با شبکه افق

مشاهده ۴۸۲
۱۳۹۸/۰۲/۱۰- ۱۵:۱۹

مستند «چهل بهار» ویژه چهلمین سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی، سه شنبه 10 اردیبهشت، از شبکه افق پخش می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند «چهل بهار» در سه بخش به معرفی هرمزگان قبل از انقلاب، محرومیت‎ها و گزارش از مبارزان شاخص استان در آن زمان پیروزی انقلاب اسلامی، اشاراتی به زمان جنگ تحمیلی و ... سازندگی و بازسازی کشور و دستاوردهای بعد از انقلاب در چهل سالگی پرداخته است.
در این مستند از تصاویر آرشیوی سال‌های ۱۳۵۶ و پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با گفتار مرتبط، معرفی اجمالی استان در آن دوران، محرومیت‎ها و گزارش از مبارزان شاخص انقلابی و دستاوردها و پیشرفت‎های استفاده شده است. این مستند در مدت ۳۰ دقیقه در سیمای مرکز خلیج فارس تهیه و پخش شده است. مستند «چهل بهار» دستاورد های صنعتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماع استان با ارائه آمارها و شاخص‎های استان ارائه کرده است. این مستند را می‎توانید ساعت 17 روز سه‎شنبه 10 اردیبهشت، از شبکه افق تماشا کنید.
نقش کارگران در رونق تولید ملی
برنامه تلویزیونی «چوب خط» این هفته به مناسبت روز کارگر و با موضوعی در همین ارتباط و نیز شعار سال، یعنی نقش کارگران در رونق تولید ملی از شبکه افق پخش می‌شود. در بخش «نگاه هفته» نیز به مسئله اقتصاد نشر اشاره خواهد شد. گرانی کاغذ و به تبع آن افزایش بی رویه قیمت کتاب، فعالان این حوزه را دچار نگرانی کرده و از سوی دیگر، قدرت خرید جمعیت اهل مطالعه را نیز کاهش داده است. برنامه «چوب خط» با تهیه کنندگی و اجرای علی مروی، سه‎شنبه‌ها ساعت 22 به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود.
از نظام سرمایه‎داری تا افزایش سود تولید
نظام سرمایه‎داری همواره در پی آن بوده تا سود تولید را افزایش دهد، بر این اساس با در اختیار گرفتن تکنولوژی و تقسیم کار در سطح جهانی، برای کاهش هزینه تولید و افزایش سود برنامه‎ریزی می‌کند. یکی از مهم‎ترین عوامل کاهش هزینه تولید، کاهش دستمزد نیروی کار است از این رو، شرکت‎های بزرگ آمرکایی به جای تمرکز تولید در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند سرمایه‎داری، به بهانه سرمایه‎گذاری اقتصادی و گسترش مناسبات، بخش اعظمی از تولیدات خود را به کشورهای فقیری نظیر هند، کامبوج، بنگلادش و کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین منتقل می‌کنند تا از مزیت اصلی این کشورها که در حقیقت دستمزد بسیار پایین و هرج و مرج سیاسی در مقایسه با کشورهای پیشرفته است استفاده کند. در این مسیر آنچه مطلقا برای نظام سرمایه داری اهمیت ندارد، زندگی و حقوق انسانی کارگران فقیر در این کشورهاست.
مستند «آسوترکول» روایتی است از این استعمار اقتصادی که علیه کشورهای ضعیف اعمال می‌شود. در این فیلم می‌بینیم برندهای معتبر بین المللی، از وضعیت کشورهای فقیر سوء استفاده می‌کنند و در مقابل، جنبش آسوترکول برای مقابله با این وضعیت راه اندازی شده است. «آسوترکول» برای پخش از شبکه افق در روز سه‎شنبه 10 اردیبهشت ساعت 20 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 11 روز بعد خواهد بود.
مادر جزیره از «قیام لله» می‌گوید
دومین قسمت مجموعه مستند «قیام لله» کاری از گروه روایت فتح، سه‎شنبه این هفته پخش می‌شود. در این مجموعه و در هر قسمت با یکی از افرادی که پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی را عملی کرده اند آشنا می‌شویم. دومین قسمت این مجموعه «مادر جزیره» نام دارد؛ بدریه رزاقی زاده از اهالی روستای مهرزی خرمشهر است که با کمک خیریه امام علی ابن ابی طالب (ع) زندگی خود را وقف کمک به ایتام روستایی خود کرده است؛ این خیریه حدود 3 هزار کودک یتیم را در محدوده آبادان و خرمشهر تحت پوشش دارد. او از تلاش‎هایش می‌گوید، اینکه چگونه ابتدای راه به تنهایی کار را شروع کرد اما حالا با کوشش فراوان و کمک دیگران، موفق شده است اقدامات خیریه را توسعه دهد و افراد بیشتری را زیر پوشش قرار دهد. سعید مازندرانی کارگردانی این قسمت «قیام لله» را بر عهده داشته است، مستندی که سه‎شنبه 10 اردیبهشت ساعت 19:30 از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت 7:30 روز بعدخواهد بود.
مدیریت بحران به سبک روس ها
مجموعه مستند «همسایه شمالی» درباره روسیه و ویژگی‌ها و قرابت مردم و شهرهای این کشور با ایران ساخته شده است. در ششمین قسمت این مجموعه که با عنوان «مهار بحران در پترزبورگ» پخش می‎شود، بر تجربه مدیریت بحران در روسیه صورت می‌گیرد. در این مستند می‌بینیم که در روسیه یک وزارتخانه متولی مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه وجود دارد و همچنین دانشگاه مدیریت بحران و حوادث غیر مترقبه در سنت پترزبورگ بنا شده است. «مهار بحران در پترزبورگ» را می‎توانید سه‎شنبه 10 اردیبهشت، ساعت 21 و تکرار آن را ساعت 12 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

امتیاز شما