امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

مخالف حضور گویندگان رادیو در تلویزیون هستم

مشاهده ۱۸۴۴
۱۳۹۸/۰۲/۰۳- ۱۰:۱۷

رضا ملایی کار خود را در رادیو با گزارشگری آغاز کرد و اکنون اجرای برنامه‌هایی مانند «دین و زندگی»، «عصر جوانی»، «عطر جوانی»، «صبح روشن» و ... را در رادیو معارف بر عهده دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، با رضا ملایی مجری رادیو معارف، گفت‌وگویی انجام شد:
_ فعالیت در رادیو را چگونه آغاز کردید؟ از سال ۱۳۷۸ بعد از تست گزارشگری و پذیرفته شدن به عنوان گزارشگر وارد رادیو شدم و در همان سال دوره پیشرفته گزارشگری را در کنار دوستان خوبم از جمله آقایان داریوش فرضیایی، بهرام سلطان‌پور، عباس سنجری، استاد براری و... زیر نظر آقای «بری کلارک» مدرس رادیو و تلویزیون آسیا و اقیانوسیه ABU طی کردم و تا امروز افتخار تهیه گزارش برای برنامه‌های مختلف رادیو معارف را دارم. در این سال‌ها در کنار یادگیری اصول گویندگی و اجرا، تا امروز اجرای بسیاری از برنامه‌های شاخص رادیو معارف مثل «دین و زندگی»، «عصر جوانی»، «عطر جوانی»، «صبح روشن» و ... را برعهده داشتم. همچنین از بهار سال ۱۳۹۳ برنامه صبحگاهی «مهربان باشیم» رادیو معارف را اجرا می‌کنم.

_ خاطره‌ای از این سال‌ها دارید؟ همه لحظه‌های کار در رادیو شیرین و خاطره‌انگیز است، از جمله حضور در کلاس‌های مرحوم مهران دوستی جزء بهترین اوقاتم در رادیو محسوب می‌شد.

_ چه چیزی کار در رادیو را برای شما جذاب می‌کند؟  از روز اولی که وارد فضای رادیو شدم، به خوبی حال و هوای جذاب و خوب فعالیت در رادیو را حس کردم و گرمای این رسانه و ظرفیت بالای آن را برای تعامل و ارتباط با مخاطب درک کردم. من معتقدم که رادیو ویژگی‌های منحصر بفردی دارد که آن را از سایر رسانه‌ها (دیداری، نوشتاری، فضای مجازی و‌...) کاملا جدا می‌کند. کار کردن در رادیو فقط یک شغل نیست بلکه یک فعالیت همراه با عشق است. کسی که در رادیو کار می‌کند لاجرم عاشق کار و برنامه‌هایی می‌شود که در آن‎ها حضور دارد. کسی که عاشق نباشد، لذت واقعی کار کردن و برنامه‌سازی در رادیو را درک نخواهد کرد.

_ در این حال و هوای جذاب و خوب رادیو، نقش گوینده‌ها به چه صورت است؟ گوینده یا مجری در رادیو نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیل در انتقال پیام و ارتباط مخاطب با رادیو دارد. شنونده از گوینده یا مجری رادیو، تصویری در ذهن خود می‌سازد و حتی سال‌ها با اون تصویر خیال‌پردازی می‌کند. به همین دلیل موافق حضور گویندگان و مجریان رادیو در قاب تلویزیون نیستم و اعتقاد دارم تصویری که شنونده در ذهنش از گوینده رادیو ساخته، باید حفظ شود.

_ برگزاری این جشنواره چه تاثیری در کار اهالی رادیو و ارتقای کیفیت برنامه‌ها می‌تواند داشته باشد؟ جشنواره‌ها و مسابقات از مهم‌ترین اتفاقات رادیو در زمینه برنامه‌سازی محسوب می‌شوند. جشنواره بین‌المللی رادیو فرصتی برای شنیده شدن و رقابت برنامه‌سازان، دورهمی صمیمانه به قصد هم‌افزایی اطلاعات و دانسته‌ها و جایی برای محک زدن توانمندی‌ها و پیشرفت‌هاست. امسال که به همت معاون صدا، دکتر شاه‌آبادی و تلاش همکاران ایشان جشنواره صدا بعد از وقفه چند ساله مجددا فعال شده است، انگیزه‌های همکاران برنامه‌ساز هم برای رقابت دوستانه و سازنده در عرصه برنامه‌سازی جان دوباره‌ای گرفته و از این بابت به سهم خود به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ رادیو، از دکتر شاه‌آبادی تشکر می‌کنم و به همه خداقوت می‌گویم.

_ آیا تجربه ای از حضور در دوره‌های پیشین جشنواره رادیو دارید؟ در سال‌های گذشته در جشنواره برنامه‌های ویژه رمضان چند بار کاندیدای گوینده برتر بوده‌ام و یک بار هم جایزه گوینده برتر را کسب کردم. هر روز برای بهتر شدن تلاش می‌کنم.

امتیاز شما