امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
مروری بر جشنواره‌های برگزارشده رادیو
مروری بر جشنواره‌های برگزارشده رادیو

جشنواره رادیو از دیروز تا امروز

مشاهده ۲۳۶۵
۱۳۹۸/۰۱/۲۷- ۱۶:۰۰
تعداد بازدید:2365

جشنواره‌ها بهانه‌ای برای دیده شدن و شنیده شدن است. مکانی برای رقابت بهترین‌ها و فرصتی برای انتخاب برترین‌ها و شایسته ترین‌هاست. مهمتر اینکه جشنواره‌ها عرصه‌ای برای انتقال تجربه و دانش پیشکسوتان و نخبگان به برنامه‌سازان جوان‌تر است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری «چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا» از ظرفیت ده‌ها سال تجربه برنامه‌سازی و سیزده فرصت برگزاری جشنواره برخوردار است. وجود این 2 امتیاز مهم، صدای رسانه ملی را یاری می‌کند تا در ارتقای روزآمد کیفیت برنامه‌های خود موفق باشد و اعتماد مردم را که بزرگترین سرمایه رادیو محسوب می‌شود، بیش از پیش شاهد باشد. برگزاری جشنواره چهاردهم بهانه‌ای شد تا نگاهی به سابقه جشنواره رادیو بیندازیم.

جشنواره اول

اولین جشنواره رادیو با پیشنهاد معاونت، اردیبهشت 79 در مجموعه زیباکنار با شعار «رادیو، رسانه فردا» برگزار شد. ایجاد فضای سالم رقابت بین برنامه‌سازان، ترویج و تبلیغ مبانی فرهنگی، ارزشیابی برنامه‌های رادیویی، ایجاد فضای مناسب با هدف تبادل تجربه‌ها و تعامل فکری برنامه‌سازان و آموزش غیرمستقیم برنامه‌سازان رادیو از اهداف جشنواره بود. محورهای برگزاری جشنواره شامل ساختار ساده و ترکیبی، عرضه برنامه‌های نمونه، بخش جنبی (آرم، آنونس و...) و موضوع های آزاد بود. در اولین جشنواره مجموعا تعداد 112 برنامه به دبیرخانه واصل شد که تعداد 40 برنامه به فینال مسابقات راه یافت.

جشنواره دوم 

دومین جشنواره با شعار «رادیو رسانه مردم» اردیبهشت 80 در شهر مقدس مشهد برگزار شد. تعمیق باورهای دینی، تقویت رویکرد مذهب در زندگی اجتماعی، با توجه به ویژگی‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، توجه به نقش و جایگاه ادبیات فارسی در رسانه و هویت ملی از اهداف جشنواره بود. محورهای برگزاری جشنواره دوم نیز براساس ساختارهای رادیویی از قبیل: ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، میزگرد، مسابقه، گزارش در بخش ویژه و در بخش جشنواره آرم، آنونس، برنامه‌سازی و شرکت حرفه‌ای افراد به صورت آزاد قرار داشت. در دومین جشنواره از تعداد 165 برنامه داوری شده، تعداد 43 برنامه به فینال مسابقات راه یافت که از نظر کمی نسبت به دوره اول 47 درصد رشد داشت.

جشنواره سوم 

سومین جشنواره با شعار «رادیو، برای همه و در همه جا» اردیبهشت 81 در مشهد مقدس برگزار شد. اهداف جشنواره سوم در قلمرو عملکرد شبکه‌ها، ارتقاء سطح آگاهی همکاران، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، ایجاد رقابت سالم برای برنامه سازان و معرفی برنامه‌های برتر تعیین شد. محورهای برگزاری عمدتا براساس قالب رادیویی (ساده و ترکیبی، میزگرد، مسابقه، آرم، آنونس، موضوعی و آزاد) شکل گرفته بود. تعداد 360 برنامه به دبیرخانه رسید که از این تعداد 106 برنامه به مرحله بعد از مسابقات راه یافت که نسبت به دوره دوم 188 درصد رشد را نشان می داد.

جشنواره چهارم

جشنواره چهارم اردیبهشت 82 با شعار «رادیو رسانه همدلی، صدای زندگی» در زیباکنار برگزار شد. علمی‌تر شدن روش‌های ارزیابی، اهتمام جدی به بخش حرفه ای‌ها، انطباق محتوا با ساختار هنری برنامه‌ها و توجه به جنبه‌های آموزشی از اهداف جشنواره بود. محورهای جشنواره در بخش مقاله، بخش ویژه، ساختارهای برنامه‌سازی و کارگاه‌های آموزشی مشاغل رادیویی، آرم، آنونس، بخش موضوعی تعیین شده بود. در جشنواره چهارم تعداد 380 برنامه به دبیرخانه واصل شد و تعداد 110 برنامه به مرحله بعد راه یافت که نسبت به دوره سوم حدود 5درصد رشد را نشان می‌داد.

جشنواره پنجم

جشنواره پنجم برای اولین بار تحت عنوان جشنواره بین‌المللی، اردیبهشت 83 در مجتمع زیباکنار و با شعار «رادیو، رسانه پایدار، صدای ماندگار» برگزار شد. سوق دادن اندیشه‌ها به سوی برنامه‌های خلاق، شناسایی افراد خلاق با ایده‌های نو و ارتقاء سطح آگاهی همکاران از اهداف جشنواره بود. محورهای جشنواره پنجم هم مشاغل و قالب های رادیویی، برگزاری اجلاس علمی‌ بین‌المللی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی آرم، آنونس و برنامه آزاد تعیین شد. در آن جشنواره برنامه سازان از 15 کشور خارجی شرکت کرده بودند. تعداد برنامه‌های بخش داخلی راه یافته به مرحله بعد 350 اثر و تعداد برنامه‌های خارجی رسیده 40 اثر بود.

جشنواره ششم

جشنواره ششم، اردیبهشت 84 در زیباکنار با شعار «رادیو، رسانه دانایی و آگاهی» برگزار شد. ایجاد انگیزه برای پرورش استعداد، تلاش برای تقویت زمینه‌های اجرایی سیاست های سازمان، ایجاد فضای مناسب برای تعاطی ایده‌ها، ارتقاء دانش نظری، ارتقاء سطح برنامه‌سازی و ایجاد رقابت سالم و سازنده از اهداف جشنواره بود. جشنواره با محور قالب‌های رادیویی و همچنین مشاغل شکل گرفته بود. علاوه بر آن موضوع خانواده، محیط زیست، مهاجرت، ارج نهادن به پیشکسوتان، ایثارگران، تلاشگران حوزه ستادی و بازنشستگان نیز از جمله محورهای برگزاری جشنواره بود. در آن جشنواره تعداد 240 اثر در بخش داخلی و 85 اثر در بخش بین‌الملل به مرحله بعد راه یافتند.

جشنواره هفتم

جشنواره هفتم، اردیبهشت 85 در زیباکنار با شعار «رادیو، اطلاعات، جهان آگاهی» برگزار شد. ایجاد رقابت سالم برای برنامه سازان، شناخت استعداد‌ها و خلاقیت‌ها و فراهم آوردن زمینه برای انتقال تجربیات از اهداف جشنواره بود. محورهای جشنواره هفتم نیز شامل بخش داخلی، مسابقه، بین الملل، پژوهش فعالیت های حوزه ستادی و انجام نظرخواهی پایانی بود و تعداد 210 اثر در بخش داخلی به مرحله بعد راه یافت. در این جشنواره بین المللی 29 کشور خارجی با 80 برنامه شرکت داشتند، که 169 برنامه در بخش بین‌الملل به دبیرخانه راه یافت.

جشنواره هشتم 

جشنواره هشتم، اردیبهشت 86 با شعار «رادیو، رسانه زندگی» در شهر مشهد مقدس برگزار شد. توجه به قابلیت‌ها و استعدادها، انتقال تجربیات، تقویت انگیزش و روحیه همدلی در بین همکاران از عمده‌ترین اهداف جشنواره تعیین شده بود. برگزاری مسابقه ویژه برنامه سازان رادیویی در سطح بین‌الملل، ایجاد صفحه وب برای جشنواره، ایجاد آموزشکده جشنواره، برگزاری مسابقه ویژه برنامه‌سازان رادیویی، رقابت در بین مقالات، کتب، پایان نامه‌ها، پژوهش برنامه‌ای و رقابت بین کارکنان ستادی از محور‌های جشنواره بود. در آن جشنواره بین المللی 32 کشور خارجی نیز شرکت داشتند و در مجموع 287 اثر بخش داخلی و تعداد 458 اثر در بخش بین‌الملل وارد شد که تعداد 100 برنامه به مرحله بعد راه یافت.

جشنواره نهم

جشنواره نهم اردیبهشت 87 با شعار «رادیو، صدای فرهنگ ها» در شهر اصفهان برگزار شد. شناخت قابلیت‌ها و استعدادهای درخشان هنری، ارائه الگوها و ایده‌های نو و مبتکرانه، انتقال تجربیات شغلی و دانش هنری، تقویت انگیزه تلاش و فعالیت، ملاحظه ارزش‌ها و آموزه‌های دینی، ملاحظه اصول و سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی و توجه به کارکرد رادیو و توجه به ملاک‌ها و ایده‌های مطلوبیت از عمده‌ترین اهداف جشنواره بود. شرکت دادن برنامه‌های روتین شبکه در جشنواره و برنامه‌سازی، بخش تکمیلی شامل مسابقه ناظران، نویسندگان، ویراستاران، ادیتورها، گزارشگران و کاریکاتور و ... از جمله محورهای این جشنواره بود.

جشنواره دهم

جشنواره دهم نیز اردیبهشت 88 با شعار «رادیو برای همه در همه جا» در زیباکنار با حضور بیش از 40 کشور جهان برگزار شد. نمایش‌ کوتاه، مسابقه، پادکست، آنونس و آرم استیشن بخشی از محورهای بخش‌ اصلی این جشنواره رادیو بود. محورهای اصلی این جشنواره شامل رادیو و نوزایی در عصر دیجیتال، رادیو و الگوهای نوین برنامه‌سازی، شیوه‌های فناوری نوین در تولید و پخش، رادیو و ارتباطات توسعه‌ای، رادیو و محیط زیست، رادیو و تبلیغات و بازاریابی و همچنین موسیقی و نمایش بود.

جشنواره یازدهم

جشنواره یازدهم اردیبهشت 89 با شعار «رادیو، رسانه امید و آگاهی» در مجتمع زیباکنار برگزار شد. ایجاد و تقویت انگیزه، فراهم کردن زمینه رقابت سالم در بین برنامه‌سازان، ایجاد فضای مناسب برای تبادل تجربیات و ارتقاء دانش نظری و کاربردی از اهداف جشنواره است. محورهای این جشنواره شامل بخش برنامه سازی، بخش تعامل با شنوندگان، بخش پژوهش، نمایش، مستند، آرم، آنونس و آزاد بود. در پایان جشنواره یازدهم مقرر شد تا جشنواره بین المللی رادیو ، دوسالانه برگزار شود و درهمین راستا جشنواره دوازدهم در سال 1391 برگزار شد.

جشنواره دوازدهم

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، اردیبهشت 91 با شعار «رادیو، رسانه امید و آگاهی» در مجتمع زیباکنار برگزار شد. دستیابی به ایده‌های خلاق و مبتکرانه، بازاندیشی و ارتقاء دانش نظری و عملی در حوزه رادیو برای رسیدن به استانداردهای جهانی، بزرگداشت برنامه سازان برگزیده و متفکران حوزه رادیو، معرفی توانمندی‌های شبکه‌های رادیو، ایجاد زمینه برای همگرایی و تعامل با رادیوهای تخصصی موضوع محور و افزایش همدلی و همگرایی در بین همکاران رادیویی از اهداف جشنواره بود.

جشنواره سیزدهم

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی هم اردیبهشت 93 با شعار «رادیو رسانه دیروز، امروز و فردا» در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. کشف ایده‌های نو و خلاقانه، مراسم تکریم و بزرگداشت برنامه سازان و برگزیدگان متفکران و نخبگان برنامه سازی رادیویی از اهداف این جشنواره بود. در بخش بین‌الملل 340 اثر از 17 کشور جهان به جشنواره ارسال شد و در مجموع حدود 20 درصد نسبت به جشنواره گذشته رشد داشت.

نگاهی به تاریخچه اجلاس جهانی صدا

اولین دوره اجلاس جهانی صدا در سال 1387 همزمان با نهمین دوره جشنواره بین‌المللی برنامه‌های رادیویی برگزار شد. پارادایم دیجیتالی، موج آتی برنامه‌های رادیویی، رادیو و خانواده، مدیریت رسانه، تاثیر رادیو بر زندگی عمومی، پیشرفت رادیو در آسیای غربی، میزگرد محتوا، فناوری و چالش‌های سیاستگذاری از مهم ترین موضوعاتی بود که در این اجلاس به آن‌ها پرداخته شد.

دوره دوم اجلاس جهانی رادیو مورد توجه اتحادیه رادیو تلویزیون اروپا واقع شد. تقاضای تعامل این اتحادیه در برگزاری این اجلاس مورد موافقت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و این دوره نیز همزمان با دهمین دوره جشنواره بین‌المللی صدا در اردیبهشت 1388 برگزار شد. رادیو و نوزایی در عصر دیجیتال، رادیو و الگوهای نوین برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی، شیوه‌های فناوری‌های نوین تولید و پخش در رادیو، ارتباطات توسعه‌ایی رادیو و محیط زیست، رادیو و تبلیغات و بازاریابی و موسیقی و نمایش در رادیو از محور‌های این اجلاس بود.

دوره سوم اجلاس جهانی رادیو با مشارکت معتبرترین مراکز علمی و دانشگاهی و همزمان با یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی رادیو برگزار شد. این اجلاس با هدف ایجاد انگیزه و خلاقیت در برنامه‌سازان و ارتقای دانش نظری و کاربردی آنان اجرا شد. رادیو رسانه امید و آگاهی، رادیو در عصر دیجیتال، رادیو در بستر جامعه و رادیو موسیقی و نمایش محورهای اصلی این اجلاس را تشکیل می‌داد.

چهارمین دوره اجلاس جهانی رادیو در اردیبهشت سال 1391، همزمان با دوازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو برگزار شد. افزایش کمی و کیفی ادبیات پژوهشی و حرفه ای درباره رسانه‌های شنیداری و رادیو به منظور تقویت انگیزه و خلاقیت در برنامه‌سازان رادیویی و ایجاد زمینه تبادل تجربه‌ها به منظور مفاهمه مشترک در مقوله رادیو میان سرزمین‌های گوناگون از مهمترین مقولاتی بود که در این اجلاس به آن پرداخته شد.

پنجمین دوره اجلاس رادیو نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد، این اجلاس با محور ویژه «باز اندیشی رادیو »، منجر به مشارکت و ارائه مقاله از سوی ۲۸۰ فعال حوزه رادیو شد. در این اجلاس مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و راهکارهای مطلوب و کارآمد در قالب مقالاتی با هدف ارتقای جایگاه رادیو در میان رسانه‌های دیگر در عصر پر شتاب و سرشار از رقابت امروز ارائه شد.

امتیاز شما