امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

سیری در اندیشه و افکار مولانا و شمس تبریزی

مشاهده ۵۴۳
۱۳۹۸/۰۱/۲۷- ۱۱:۵۲

شبکه چهار سیما با برنامه «سفر به بهشت اندیشه» به افکار و اندیشه‌های مولانا مشهورترین شاعر پارسی گوی ایرانی سفر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه ترکیبی «سفر به بهشت اندیشه» در 10 قسمت 30 دقیقه‎ای در قالب ترکیبی به تهیه‎کنندگی و کارگردانی مهدی زینلی در سفر به قونیه ترکیه و خوی تهیه و تولید شده است.
زینلی تهیه‎کننده برنامه در خصوص محتوای«سفر به بهشت اندیشه»گفت: در این برنامه که تصویربرداری آن در قونیه ترکیه و شهر خوی صورت گرفته است در گفت‎وگو با کارشناسان و اساتید دانشگاهی با افکار و اندیشه‌های مولانا آشنا خواهیم شد.
زینلی گفت: در هر برنامه با یک بعد از اندیشه‌های مولوی آشنا می‌شویم و نگاهی به زندگی مولانا از تولد تا مرگ خواهیم داشت.
تهیه کننده برنامه افزود: در این برنامه با اساتید مختلف همچون دکتر کزازی، دکتر توفیق سبحانی، دکتر خاتمی، دکتر محمد خدادادی استاد ادبیات و عرفان اسلامی، دکتر موقتیان، علیرضا مقدم پژوهشگر دانشنامه جهان اسلام، دکتر ابطحی معاون وقت فرهنگی سازمان اکو، گفت‎وگو کرده‎ایم.
همچنین حاجی عبداهادی فرهنگ کارشناس فرهنگ عامه افغانستان، دکتر حجت الله ایوبی کارشناس فرهنگ و هنر، دو کارشناس دیگری است که با آن‎ها گفت‎وگوی تلویزیونی درخصوص مولانا صورت گرفته است.
زینلی درادامه از رونمایی از یک سندی که نشان دهنده پارسی‎زبان بودن مولانا است خبرداد و گفت: در این برنامه در کنار مقبره شمس تبریزی در شهر خوی با «اسین چلبی» فرزند جلال الدین باقر چلبی که بیست‎ودومین نواده مولانا شاعر و عارف بزرگ ایرانی است گفت‎وگو کرده‎ایم و صحت سند با حضور این کارشناس بازگو می‌شود که تاکید موکد این مطلب است که مولانا شاعر ایرانی و پارسی زبان و اعتبار زبان ما ایرانیان است.
تهیه‎کننده برنامه به سایر بخش‎های این برنامه ترکیبی اشاره کرد و گفت: با استادان بنام دانشگاه ترکیه همچون حران، دکتر خلیل ابراهیم ساری اوغلو استاد دانشگاه آنکارا،دکتر موسی کاظم ایلماز رئیس کنگره مولانا در ترکیه،دکتر نمادی بارتایار ایرانشناس و استاد دانشگاه تفلیس گفت‎وگو کرده‎ایم و نکته جالب توجه خوانش اشعار مولانا به زبان پارسی از زبان اساتید دانشگاه ترکیه است.
زینلی دو آیتم موسیقی تصویر و نمایش را از دیگر بخش های برنامه برشمرد و افزود: در بخش موسیقی تصویر، بر اساس اشعار مولانا، تصنیف و ترانه با صدای خوانندگانی همچون شهرام ناظری، محسن چاوشی و ... پخش می‌شود.
در بخش نمایش، بخش‎های از سریال «جلال‌الدین» که شامل کودکی شاعر نامدار ایرانی مولوی است در برنامه به نمایش در می‎آید.
وی در پایان به عوامل برنامه اشاره کرد و افزود: دکتر اسماعیل آذر به عنوان راوی با این مجموعه همکاری می‌کنند.
فروزنده اربابی عضو بنیاد مولانا و شمس تبریزی و اسدالله صمدی پژوهشگران برنامه، زهرا امام جمعه مجری طرح و سارا طاهر مقدس تدوینگر در این مجموعه ما را یاری می‌کنند.
«سفر به بهشت اندیشه» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست و هر شب به جز روزهای پنجشنبه ساعت 22 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

امتیاز شما