امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

سفر به دنیای ذرات با موتور جستجو

مشاهده ۳۵۵
۱۳۹۸/۰۱/۲۴- ۱۲:۱۱

برنامه «موتورجستجو» امشب در خصوص دنیای ذرات و پروتون‌ها صحبت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی‌ رسانه ملی، برنامه «موتورجستجو» شنبه 24 فروردین، به دنیای ذرات و پروتون‌ها سفر می‌کند  و در مسیر سفر به تونلی می‎رسد که ما را به سرن خواهد رساند تا در این برنامه به مرزهای دانش سفر کنیم.

سرن(CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌ای است.این مجموعه عظیم و منحصر بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است. سرن در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی به همت سازمان اروپائی تحقیقات هسته‎ای شکل گرفته و در طی این مدت نزدیک53 سال توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد. تحقیقات و آزمایشها و پژوهش‎های انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد با تلاش دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا (از جمله6 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.

در این مرکز تحقیقات فیزیک هسته‎ای و ذرات بنیادی که مهم‎ترین هدف آن «کشف رازهاى مبداء جهان» تعریف شده است هم اینک بیش از 3000 فیزیکدان و مهندس به‎عنوان کارکنان مقیم در زمینه‌های مختلف نظری و آزمایشگاهی مشغول به‎کار هستند.

در برنامه امشب درباره یکی از ابرسازه‌ها و یا یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر قرن بیست و یکم گفت‎وگو می‌شود.

محمد کریمی‌کارشناس نوآوری و میثم برجی بیات کارشناس روانشناسی از میهمانان برنامه امشب «موتور جستجو» هستند.

برنامه «موتور جستجو» به تهیه‎کنندگی و اجرای سیاوش صفاریان پور شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 22 از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.

 

امتیاز شما