امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

توتیای شبکه افق بعد از 33 سال سکوت

مشاهده ۴۹۴
۱۳۹۷/۱۲/۱۹- ۱۵:۲۸

مستند و برنامه‌های ترکیبی مختلفی، امروز یکشنبه نوزدهم اسفند، از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، چند مستند و برنامه گفت‎وگو محور ترکیبی، برای پخش از شبکه افق در روز یکشنبه 19 اسفند، در نظر گرفته شده است.
مجموعه مستند «ایرانیش» روایتی متفاوت از وضعیت تولیدکنندگان کالای ایرانی است که برای پخش از شبکه افق آماده شده است.
این مجموعه به تهیه‎کنندگی و کارگردانی روح‎الله رحیمی، در هر قسمت به سراغ یکی از صاحبان برند و تولیدکنندگان کالای داخلی می‌رود و طی گفت‎وگو با آن‎ها، علاوه بر نمایش تصویری روشن از توانمندی ایرانی در صنایع مختلف، به مشکلات و موانع پیش روی آن‎ها نیز می‌پردازد.
در چهاردهمین قسمت، همراه با شهرام شکیبا به سراغ صنعت تولید لوازم آشپزخانه و شیرآلات خواهیم رفت. شاید چند دهه قبل لوازم آشپزخانه و شیرآلات جزیی از دکوراسیون به حساب نمی‎آمدند اما به مرور مشتریان سراغ محصولاتی را می‌گرفتند که با دکوراسیون خانه و آشپزخانه هماهنگ باشد. شهرام شکیبا، راوی این مجموعه، در نظر دارد در این قسمت ایرانیش به سراغ واحدهای تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه و شیرآلات در ایران رفته تا علاوه بر گپ‎وگفت این صنعتگران، از نزدیک توان و پتانسیل شرکت های ایرانی را ببیند. تولیدکننده‌های ایرانی شیرآلات موفق به تولید محصولات متنوع و جذاب شدند اما در رقابت با برخی از کالاهای خارجی به ویژه چینی دچار مشکل شده اند، چون رقبای چینی برای جلب مشتری روی به عرضه محصولات ارزان قیمت آورده اند اما مسئله اینجاست که اینها عمدتا به جای برنج از سرب استفاده می‌کنند که برای سلامتی ضرر دارد. یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان این واحدهای تولید کننده تجهیزات آشپزخانه و شیرآلات، رکود بازار ساخت و ساز در مسکن است که سبب شده بیش از نیمی از ظرفیت تولید این واحدهای صنعتی تعطیل شود. شرکت‌های بیمکث، شیرآلات راسان، شیرآلات ایران نوید، سینک اخوان قاسمی و واحد صنعتی احمدخانی، واحدهای تولیدکننده‎ای هستند که شهرام شکیبا در این قسمت ایرانیش به سراغشان رفته است. تولیدکنندگان این صنعت نیز دچار مشکلات زیادی چون مشکل تأمین مواد اولیه در بورس کالا و حضور واسطه‌ها در این بورس، مشکل نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه کارگران، عدم حمایت دولت در صادرات هستند که در این قسمت به آن‎ها پرداخته شده است.
«ایرانیش» در 14 قسمت 42 دقیقه‎ای برای پخش از شبکه افق آماده شده و چهاردهمین قسمت آن یکشنبه 19 اسفند، ساعت 20 از ششبکه افق پخش می‌شود. تکرار این مستند را می توانید ساعت های 4 و 8:30 روز بعد از همین شبکه ببینید. جانبازی بعد از 33 سال سکوت رسول حاتم بخشی بخش یکی از جانبازان شیمیایی دوران هشت ساله جنگ تحمیلی است که نابینا شده و مشکلات زیادی برای گذران زندگی دارد اما هیچ پرونده ای از او در بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود ندارد. حالا پس از 33 سال سه فرزندش برای استخدام ،معافی از سربازی و سهمیه دانشگاه او را وادار به پیگیری پرونده می‌کنند و ...
محمدرضا خوش فرمان کارگردان مستند «توتیا» است که یکشنبه 19 اسفند، ساعت 21 و تکرار آن ساعت‎های 2 و 15:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.
مجموعه مستند «در گذر از نقطه صفر» روایتی است از سنت‎ها و فرهنگ مردمان مرزنشین ایران زمین که در هر قسمت به الگوهای شخصیتی تاثیرگذار بر جامعه مرزنشین در استان‌های مرزی پرداخته می‎پردازد. در هفتمین قسمت، سفری خواهیم داشت به استان سیستان و بلوچستان و نقطه‎ای که با کشور پاکستان هم مرز است. ریگ ملک یکی از بزرگ ترین تپه‌ها و مناطق این استان به شمار می رود که نامش هم به خاطر بزرگ بودنش است؛ یکی از اهالی این منطقه به ذکر خاطرات زندگی خود می‌پردازد و از هم نشینی مسالمت آمیز مذاهب گوناگون در سیستان و بلوچستان می‌گوید. در این قسمت همچنین فرماندهان نظامی مستقر در منطقه نیز به تعامل میان مرزنشینان به ویژه اهل سنت با مرزداران اشاره می‌کنند و عقیده دارند همین هم آهنگی میان شیعه و سنی است که امنیت را در این استان تامین می‌کند. تهیه‎کننده و کارگردان این مستند فرید پناه نژاد است که هفتمین قسمت آن را می‎توانید یکشنبه 19 اسفند ساعت 19:30 از شبکه افق ببینید. تکرار «در گذر از نقطه صفر» هم روز بعد ساعت‎های 7:30 و 11:30 روز بعد روی آنتن می رود.
40مجموعه چهل سالگی انقلاب، کاری از سیمای مراکز استانی صدا و سیماست که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تولید شده است. «کارنامه» هم عنوان مستند سیمای مرکز ایلام در این زمینه است؛ مستندی درباره چهار دهه تلاش برای ساختن استانی در غرب ایران که ظرفیت‎های بی‌شماری در زمینه تحقق توسعه پایدار دارد. این استان از استان‌های کمابیش جنگلی ایران است و همین مسئله و دیگر ویژگی‌های اقلیمی منطقه، طبب شده ظرفیت های بی‎شماری در زمینه منابع طبیعی و استفاده از آن‎ها داشته باشد که در سال‎های بعد از پیروزی انقلاب بیش از گذشته به آن توجه می‎شود. در بخش‎های مختلف این مستند به ظرفیت‎های معدنی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی ایلام اشاره می‌شود و سپس اقداماتی که برای استفاده از این پتانسیل ها صورت گرفته، بررسی خواهد شد. مستند «کارنامه» برای پخش از شبکه افق در روز یکشنبه 19 اسفند ساعت 23 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 3 بامداد روز بعد پخش خواهد شد.
مجموعه مستند «یادگاران» در چهار قسمت توسط شبکه افق و با همکاری قرارگاه عملیات رسانه‎ای بسیج صداوسیما ساخته شده است. در هر قسمت از این مجموعه، به بخشی از تاریخچه سفرهای راهیان نور پرداخته می‌شود. گفت‌وگو با راویان و دست‌اندرکاران دوره‌های مختلف این سفرها در کنار نمایش تصاویری از حضور زائران در کربلای ایران، بخش‎های مختلف «یادگاران» را تشکیل می‎دهد. هدف از ساخت و پخش این مجموعه در نوروز که کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیات جنوب به سر می‌برند، بیان تاثیرات روحی و روانی این حضور و نیز تلاشی است که فعالان فرهنگی برای راه اندازی آن‌ها کشیده‎اند. محمد حبیبی تهیه کننده و مهران متقی کارگردان «یادگاران» هستند که دومین قسمت آن برای پخش از شبکه افق در روز یکشنبه 19 اسفند، ساعت 18:30 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت‎های 8 و 13روز بعد روی آنتن می رود.

امتیاز شما