امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

نوروز با مخاطبان رسانه ملی در آسیای میانه

مشاهده ۴۱۲
۱۳۹۷/۱۲/۱۹- ۱۲:۰۳

جدول پخش برنامه‎ای شبکه‌های رادیویی معاونت برون‎مرزی صداوسیما، به‎ویژه رادیوهایی که در منطقه آسیای میانه شنوندگان بسیاری را به خود جلب کرده‎اند، در آستانه سال نو و فرا رسیدن نوروز، معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از رادیوهای معاونت برون‎مرزی که به طور ویژه در ایام نوروز، ویژه برنامه‌های مختص این ایام را پخش خواهد کرد، رادیو تالشی است. تالشان جمهوری آذربایجان آداب و رسوم بسیار زیبایی برای نوروز دارند که این آداب و رسوم و زنده نگاه داشتن آن‎ها باعث ایجاد همدلی و صله رحم و حفظ بافت زندگی سنتی و اسلامی‌شده است. رادیو تالشی با تهیه برنامه‎ای تحت عنوان «نوروز در تالش» در نظر دارد ضمن پویا کردن آن از جایگزینی سبک زندگی غربی و محو این آداب و رسوم جلوگیری کند. این برنامه که ساختار کلامی- پیامی دارد، در سیزده برنامه با هدف ارائه اطلاعاتی درباره مراسم نوروز تهیه شده که از رادیو تالشی پخش خواهد شد. هدف کلی این برنامه، بیان رسم و رسوم نوروز در بین تالشان و احیای سنت ایرانی نوروز به منظور ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است. از محورهایی که این برنامه دنبال می‌کند می‎توان به «نوروز در تالش جمهوری آذربایجان و جایگاه نوروز در فرهنگ تالش»، « نوروزنامه خوانی»، «تخم‎مرغ بازی» ،«کوله چهارشنبه»، «سفره عام؛ سفره خاص»، « دستمال اندازی و فال گیری»، «ترکه زنی و بخت گشایی»، «سیزده به در و آش سیزده»، «عزیز روژ در تالشان جمهوری آذربایجان » اشاره کرد.
در رادیو آذری تبریز هم ویژه برنامه‌هایی را با حال و هوای نوروزی خواهیم شنید. از جمله این برنامه‌ها، برنامه ««ایلن سنه چای دئمیشم» است که در قالب جنگ و سرگرمی تهیه و تولید شده است و در سه قسمت چهل دقیقه‎ای برای شنوندگان این رادیو در جمهوری آذربایجان پخش خواهد شد. «دونیا اوتن ایلده » در 5 قسمت دو دقیقه‌ای درباره « تحولات دنیا در یک سال گذشته» است که مهم‎ترین اخبار جهان در سال 97 را برای مخاطبان خود مرور خواهد کرد. برنامه «40 سالگی انقلاب » با نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف، در دو قسمت 20 دقیقه‎ای، تقدیم شنوندگان آذری زبان خواهد شد. همچنین سه برنامه « ساغلام حیات» مباحث مربوط به «سلامتی در ایام نوروز» و اطلاعاتی درخصوص چگونگی مراقبت در زمینه تغذیه و سلامت به علاقه مندان ارائه خواهد کرد.ایام نوروز فرصت بسیار مناسبی برای گشت‎وگذار و سفر به شهرهای دیدنی کشورمان است. همه ساله بسیاری از هم‎وطنانمان از فرصت تعطیلات نوروزی استفاده می‌کنند و به مسافرت می‎روند. تبریز یکی از شهرهای دیدنی و مقصد بسیاری از گردشگران است. برنامه «عابیده لر جاذبه لر» در عید نوروز به معرفی مراکز دیدنی شهر تبریز می‎پردازد تا مسافران نوروزی از جمهوری آذربایجان را بیشتر راهنمایی کند. «آموزش زبان فارسی» هم که بر اصطلاحات گردشگری تمرکز دارد در 20 قسمت در نظر گرفته شده است. «تبریز 2018» در 10 قسمت تهیه شده است که به آداب و رسوم تبریز در سال نو می‎پردازد. 15 برنامه «سیزه سلام» نیز شامل پیام‎های تبریک و نوروزی مخاطبان و 30 برنامه با موضوع «نوروزی» در ایام عید پخش می‌شود. «ویژه برنامه بایرام گوروشو» 20 برنامه مربوط به آداب و سنن آذربایجان در نوروز است و برنامه «چراغ» به تعداد 5 برنامه 20 دقیقه‎ای شامل پیام نوروزی مقام معظم رهبری است.پنج برنامه «شناور» هم به نوروز از جنبه سیاسی می‎پردازد. برنامه «اسلام غنچه لری» مخصوض کودکان هم در 15 قسمت بسیار شاد، میهمان خانه‌های کودکان آذری خواهد بود.
رادیو آران معاونت برون‎مرزی هم که از اردبیل برای مردم جمهوری آذربایجان برنامه پخش می‌کند، به نوبه خود ویژه‌هایی را برای نوروز تهیه کرده است که در طول این ایام پخش می‌کند. از جمله این برنامه‌ها « بایراملیق » با ساختاری نمایشی، در 13 روز نوروز به مدت 45 دقیقه، پخش خواهد شد. برنامه «نغمه لر» برنامه شاد موسیقیایی ویژه نوروز در 13 قسمت برای مخاطبان خود 30 دقیقه‎ای دلنشین را فراهم می‎کند. در روز 20 اسفند هم برنامه «بایراملیق» به صورت ویزه به نوروز اختصاص دارد. برنامه «معرفت گلستانی» به تعداد 12 برنامه و هر کدام 20 دقیقه به مناسبت ایام بهار و نوروز تهیه و پخش می‎شود. در سایت رادیو آران با ایجاد صفحه ویژه نوروز، مطالب و تصاویر نوروزی بارگذاری خواهد شد.
تاجیکی‌هانیز، برنامه نوروزی «بهار همدلی» را از رادیو تاجیکی معاونت برون مرزی خواهند شنید. این برنامه به تعداد 14 برنامه و مدت زمان 30 دقیقه (روزانه) تهیه می‌شود. ساختار برنامه ترکیبی و آوایی - روایی است که با هدف بازشناسایی اشتراکات فرهنگی نوروز به عنوان جشن وحدت‎بخش بین کشورهای فارسی زبان تهیه می‎شود. محتوای تولیدی «بهار همدلی» مطالب نوروزی، اشعار بهاری، سرودهای تاجیکی و ایرانی و گزارش و مصاحبه است. محورهای برنامه نیز تاریخچه نوروز، ویژگی‌های برگزاری جشن نوروز در میان کشورهای فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان و آیین‌های نوروزی در کشورهای منطقه است. «جهان در سالی که گذشت» نیز از جمله ویژه برنامه‌های نوروزی است که آخرین رخدادهای جهان به ویژه کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه را مرور خواهد کرد.«نوای هم‎زبانی» نیز به بررسی موسیقی‌های مورد علاقه فارسی زبانان کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان همراه با ترانه‌های درخواستی مخاطبان می‎پردازد.

امتیاز شما