امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

جشنواره رادیو سرمایه است

مشاهده ۷۴۸
۱۳۹۷/۱۲/۱۸- ۱۴:۳۵

حمیدرضا خزایی از پیشکسوت‌های رادیو و مدیران و تهیه کنندگان پر سابقه این رسانه در زمینه جشنواره رادیو گفت‌وگو کرده است. او سال 57 وارد رادیو شد و توانست در این رسانه علاوه بر تهیه‌کنندگی، سمت‌های مدیریتی متعددی را در کارنامه کاری خود ثبت کند که از آن جمله می‌توان به مدیر رادیو جبهه، مدیر رادیو کرج و ... اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حمیدرضا خزایی درباره آغاز فعالیت خود گفت: در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، صدا‌وسیما به صورت شورایی اداره می‌شد. بر این اساس، شوراهای تولید، پخش و سرپرستی مجموعه را هدایت می‌کردند. در آن زمان من عضو شورای پخش بودم، اما بعد به میدان ارگ رفتم و در شورای تولید کار خود را آغاز کردم. «جهان مستضعفین» اولین برنامه‌ای بود که تولید کردم. این برنامه با رویکرد انقلابی و دفاع از مردم فلسطین بود که عصرها ساعت 19 به روی آنتن می‌رفت. وی درمورد راه‌اندازی رادیو قرآن خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری این بود که رادیو قرآن داشته باشیم. در آن سال‌ها و بعد از انجام مقدمات لازم، ساختار اولیه رادیو قرآن طراحی شد و با مدیریت صدرزاده فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه روزی 6 ساعت برنامه داشت و اولین شبکه رادیویی که بعد از انقلاب راه اندازی شد، رادیو قرآن بود. قائم‌مقام پیشین معاونت صدا درخصوص نقش رادیو در اعلام خبر پیروزی انقلاب اسلامی‌ گفت: تقریبا از ساعت 14 روز 22 بهمن و با اعلام بی‌طرفی ارتش، پیروزی انقلاب اسلامی ایران قطعی شده بود. در آن تاریخ مرحوم طالقانی اطلاعیه‌ای صادر کرد، مبنی بر اینکه کارکنان رادیو و تلویزیون که در اعتصاب هستند، سریع خود را به محل کار خود برسانند. پیرو این اطلاعیه، جمشید عدیلی از گویندگان خوش صدای رادیو ، فرهنگ جولایی تهیه کننده برنامه و حسن ظهوریان صدابردار کار را شروع کردند و گروهی از هنرمندان و نویسندگان نیز در کنار آنها حضور داشتند. اولین متنی که در آن زمان خوانده شد، این بود " این صدای راستین انقلاب اسلامی ایران است" ؛ بعد از آن یکسری اطلاعیه‌ها و توصیه‌های شورای انقلاب خوانده شد. وی درخصوص وضعیت نیروی انسانی شاغل در رادیوی آن زمان گفت: بسیاری از پیشکسوتان فعلی با سازمان همکاری داشتند و جزو نیروهای اعتصابی بودند. آنها بعد از پیروزی انقلاب تجربیات خودشان را به نیروهای جدید منتقل کردند. در سال‌های بعد رادیو جبهه آغاز به کار کرد. در آن زمان فرستنده ‌ای در سرپل ذهاب بود که در پادگان امام علی(ع) استقرار پیدا کرده بود و نقش اطلاع‌رسانی به رزمنده‌ها و وظیفه جنگ روانی با نیروهای عراقی را عهده‌دار بود. بر اساس تصمیم شورای تبلیغات جنگ در سازمان، مقرر شد که شبکه رادیویی راه‌اندازی شود تا پل ارتباطی میان مردم و جبهه باشد. مواردی همچون احکام جنگ، بیان نبردهای اسلامی، سخنرانی‌های مذهبی و نحوه برخورد با اسرا ، رعایت بهداشت در سنگرها و مواردی از این دست را به صورت برنامه پخش می‌کردند. با آغاز عملیات‌های رزمندگان اسلام، رادیو جبهه و رادیو سراسری یکی می‌شد و برنامه‌هایی را به زبان‌های فارسی و عربی پخش می‌کردند که باعث جنگ روانی مهم بر روی دشمن می‌شد. در سال‌های بعد از جنگ نیز بر اساس نیازها و اقتضائات مختلفی که در جامعه و کشور وجود داشت، شبکه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف تشکیل شدند.

حمیدرضا خزایی درخصوص جایگاه رادیو خاطرنشان کرد: تمام رسانه‌ها اگر چابک نشوند، عملکرد مناسب خود را از دست خواهند داد. لذا باید هر از گاهی نسبت به این بازسازی دقت کرد. رادیو نقش حیاتی و کاربردی در زمینه آموزشی دارد که بسیار موثر است. رادیو رسانه ای بسیار ارزان است که همه جا و در همه حال همراه مخاطب خودش است.  در مواقع بحران رادیو رسانه اول است که می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا کند و هرگز کارکرد خود را از دست نخواهد داد.از سویی تلویزیون نقش تفریحی و سرگم کنند‌گی خاص خود را دارد. اما رادیو در زمینه اطلاع رسانی نقش اول را دارد .به عنوان نمونه ای دیگر چند سال پیش که برف سنگینی در محور استان‌های گیلان و قزوین بارید و بسیاری از مسافران در سرما و جاده زمینگیر شدند، پلیس راهنمایی اعلام کرد که برنامه‌های رادیو توانست جان بسیاری را نجات دهد. منتها علیرغم این توانمندی‌ها، در شرایط فعلی باید به سمتی حرکت کنیم که این رسانه به سمت تعاملی شدن، گام‌های موثری را بردارد. در این حالت از پیام‌های مردم باید استفاده کنیم تا بحث، میل، نیاز و مصلحت را بتوان بهتر پایش کرد .اگر هر رسانه‌ای بتواند به صورت تعاملی با مخاطبان خود ارتباط شایسته برقرار کند، آن رسانه همیشه پویا و اثرگذار باقی خواهد ماند.

وی درباره جشنواره بین المللی رادیو گفت: خیلی خوشحالم که جشنواره رادیو مجدد راه اندازی شده است . این جشنواره منجر به جنب و جوش‌های بیشتر می‌شود و آثار برجسته به دنیا معرفی می‌شود. بدون شک این گردهمایی بزرگ‌ رادیویی سرمایه‌ای بی نظیر است. زیرا برنامه‌سازان جوان با تجربیات جدید و نوین برنامه‌سازی در دنیا آشنا می‌شوند. در خلال برگزاری این رویداد بزرگ رادیویی، نیز برنامه‌سازان جوان موفقیت‌هایی که در برنامه‌سازی داشتند، را بیان می‌کنند. در نهایت شاهدآن هستیم که یکسری روشهای جدید منتقل می‌شود. برنامه‌سازان خودشان را پویا‌‌تر‌ می‌بینند و بر اساس دستاوردهای جدید، تولید برنامه‌ها ادامه می‌یابد. به آقای دکتر شاه آبادی تبریک می‌گویم که با قدرت این رویداد را راه اندازی کرد و از چینش های مسئولین جشنواره می‌توان فهمید که حرکت بسیار قوی در حال شکل‌گیری است. عیار جشنواره رادیو که ماهیت آن انتقال مفاهیم اصلی و جدید است، نقش ویژه ای در ارتقا این رسانه ایفا می‌کند. در سال‌های گذشته بیشتر برنامه‌سازان تلویزیونی کار خود از رادیو شروع کردند و این رسانه پایه‌گذار برنامه‌سازی است، مسلما می‌توان از این نگاه برای افزایش غنای جشنواره استفاده کرد. حمیدرضا خزایی درخصوص مقالات علمی ارائه شده به ششمین اجلاس جهانی صدا گفت: وقتی که در بخش ارائه مقالات، کمیته ای مستقل وجود دارد که آنها را بررسی می‌کنند، باید دقت داشته باشند آن دست از مقالاتی که حرف نو و تازه ای برای ارائه داشته اند، تجمیع و در قالب چارچوب های مشخص در اختیار برنامه‌سازان و مدیران قرار بگیرد. این‌نگرش در پیدایش تجربه‌های کاملا جدید نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. جشنواره می تواند محل خوبی برای یادگیری‌ها باشد تا بر اساس آن فاکتورهای اصلی برنامه سازی رادیویی بیش از هر زمانی مطرح شود. این گردهمایی محیط بسیار خوبی برای رقابت است، محلی برای نقد برنامه‌ها و تبدیل تهدید‌ها به فرصت هاست. اگر بتوانیم تهدیدها را به سمت فرصت ها ببریم، گام بسیار مهمی در راستای ارتقای رادیو برداشته ایم.

امتیاز شما