امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

همراه با «مادران ایران» در مسیر «عصر عاشقی»

مشاهده ۶۲۹
۱۳۹۷/۱۲/۰۸- ۱۵:۲۳

چندین برنامه تلویزیونی، فیلم سینمایی و مستند، در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته از شبکه افق پخش می‎شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه افق سیما چندین مستند، برنامه گفت‎وگو محور و زنده و دو فیلم سینمایی را برای پخش طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در نظر گرفته است.

نوشت‎افزار از نوع «ایرانیش»

مجموعه مستند «ایرانیش» روایتی متفاوت از وضعیت تولیدکنندگان کالای ایرانی، برای پخش از شبکه افق آماده شده است. این مجموعه به تهیه‎کنندگی و کارگردانی روح‎الله رحیمی، در هر قسمت به سراغ یکی از صاحبان برند و تولیدکنندگان کالای داخلی می‎رود و طی گفت‎وگو با آن‎ها، علاوه بر نمایش تصویری روشن از توانمندی ایرانی در صنایع مختلف، به مشکلات و موانع پیش روی آن‎ها نیز می‌پردازد. در ششمین قسمت، همراه با شهرام شکیبا به سراغ تولیدکنندگان لوازم التحریر و نوشت‎افزار ایرانی خواهیم رفت؛ دفتر، مداد، خودکار، مداد روزنامه ای و دیگر نوشت‎افزارهایی که در ایران تولید می‌شوند می‎توانند نیاز کشور را در این زمینه تامین کنند ولی بر سر راه این صنعت هم سنگ های فراوانی وجود دارد. در این قسمت علاوه بر نمایش پنانسیل و توان تولیدکننده داخلی، پای درد دل صنعتگران نیز خواهیم نشست. «ایرانیش» در 14 قسمت 42 دقیقه‎ای برای پخش از شبکه افق تولید شده و ششمین قسمت آن پنجشنبه 9 اسفند، ساعت 20 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار این مستند را می توانید ساعت‎های 4 و 8 روز بعد از همین شبکه ببینید.

فرش ایرانی و یک دنیا نقش و نگار

در هفتمین قسمت، همراه با شهرام شکیبا به سراغ تولیدکنندگان فرش دستبافت و ماشینی در کشورمان خواهد رفت. تولید فرش در ایران طی سال‎های گذشته رشد فراوانی داشته و در حال حاضر حدود هزار کارخانه و کارگاه تولید فرش ماشینی در ایران فعالیت می‌کنند و 60 هزار نفر کارگر در این صنعت مشغول کار هستند ولی مشکلات زیادی در زمینه فروش و صادرات فرش وجود دارد. تولیدکنندگان ایرانی در این حوزه نگرانی‌های فراوانی دارند چرا که در حال حاضر ترکیه و عمان در صنعت فرش ماشینی گوی رقابت را از ایران ربوده اند و کشورهایی همچون هند، پاکستان و افغانستان هم در حال تلاش برای رسیدن به جایگاه ایران در زمینه تولید فرش دستبافت هستند. «ایرانیش» در 14 قسمت 42 دقیقه‎ای برای پخش از شبکه افق تولید شده و هفتمین قسمت آن جمعه این هفته ساعت 20 و تکرار آن ساعت‎های 4 و 8 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

جام آسیایی به وقت ایران

به بهانه برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‎های آسیا که چند هفته ای از اتمام آن می‌گذرد، مستند «به وقت جام» از شبکه افق پخش می‌شود. در دهمین قسمت، تاریخ، فرهنگ و ویژگی‌های کشور عزیزمان ایران بررسی می‎شود.
«به وقت جام» پنجشنبه 9 اسفند ساعت 22 از شبکه افق پخش می‌شود.

ایمنی بر پایه دانش ایرانی

مجموعه مستند «دیده شو» روایتی است از پیشرفت‎های دانشمندان و صنعتگران ایرانی برای رشد و شکوفایی کشور که در هر قسمت به یکی از این حوزه‌ها می‎پردازد. فعالیت شرکت دانش بنیان ایمن موج، موضوع سی‎وششمین قسمت این مستند خواهد بود. ایمن موج از ابتدای فعالیت هدف خود را حرکت در مرز تکنولوژی جهانی قرار داد و تکنولوژی AM را که برترین تکنولوژی محصولات ضد سرقت فروشگاهی است و تنها تعداد معدودی از شرکت های آمریکایی و اروپایی دارنده آن هستند را برای محصولات خود برگزید و افتخار اولین و بزرگترین تولیدکننده گیت‎های ضد سرقت فروشگاهی را با معرفی دومحصول شناخته شده خود یعنی گیت های سری SWG و IMG برای کشور به ارمغان آورد که این محصولات با اقبال بسیار زیادی در بازار داخلی و بازرهای خاورمیانه روبه‎رو شد. بخش طراحی و توسعه تکنولوژی ایمن موج با خودباوری و اعتماد به توانمندی‌های متخصصین جوان خود پا را از مرزهای تکنولوژی جهانی فراتر گذاشته و محصولاتی را با مزایای منحصر بفرد و بی نظیر، حتی در مقایسه با برترین برندهای خارجی در اختیار مشتریان خود قرار داده. «دیده شو» به تهیه کنندگی محمد مظفری و کارگردانی محمد بهزاد، پنجشنبه 9 اسفند، ساعت های 19:40 و 23 و تکرار آن ساعت‎های 2:30 و 7:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

طاهره لباف روایتش را از زن بودن می‌گوید

مستند «زن بودن به روایت طاهره لباف» روایتی است زندگی دکتر طاهره لباف، بانویی که با تلاش و پشتکار فراوان، به موفقیت‎های چشمگیری دست می‎یابد و نمادی از زن موفق ایرانی به شمار می‎رود. طاهره لباف از پزشکان حاذق کشور و از متخصص زنان و زایمان است. وی که از مبارزان سیاسی دوران طاغوت است زندگی پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به دلیل همین مبارزات سیاسی و حضور در اعتصاب‌های دانشجویی دو بار از دو دانشگاه مختلفی که موفق به ورود به آن‌ها شده بود اخراج می‌شود اما سرانجام با پذیرفته شدن در دانشگاه پزشکی اهواز با تحمل مشقت‌های فراوان که مبارزات سیاسی برای او در پی داشت از رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شود. با این حال سرانجام به دلیل آنکه توسط ساواک تحت تعقیب قرار می‌گیرد مجبور می‌شود همراه با همسر خود از کشور خارج شود و در آستانه پیروزی انقلاب به کشور باز می‌گردد. طاهره لباف که در حال حاضر دارای خانواده‌ای موفق با پنج پسر و یک دختر است قریب به سی است که در حوزه زنان و زایمان به خدمت می‌پردازد. مستند «زن بودن به روایت طاهره لباف» محصول سازمان هنری رسانه‌ای است که موسسه پنجره شرق خیال اجرای طرح آن را بر عهده داشته است. این مستند را می توانید چهارشنبه 9 اسفند، ساعت 23:30 از شبکه افق پخش می‌شود. مادری که همه بچه‌های ایران را فرزندان خود می داند مادران ایرانی زنان نمونه ای هستند، در تربیت فرزندان و همسرداری می‌کوشند و در عین حال سعی می‌کنند نقشی اجتماعی هم داشته باشند. بسیاری از مادران ایرانی خانه دار هستند و بسیاری هم در مشاغل مختلف اجتماعی مشغول فعالیتند؛ معلمی، پرستاری، پزشکی و حتی خیلی از کاری که در ابتدا مردانه جلوه می‌کنند توسط زنان هم انجام می‌شود.
مادرانی از جنس طلا

مجموه «مادران ایران» برنامه ای است که به فعالیت‎های بانوان ایرانی در محیط خانواده و اجتماع می‎پردازد. در دومین قسمت، با بانویی فرهنگی که در جشنواره‌های معتبر موفق به کسب رتبه‌های برتر شده آشنا خواهیم شد. زهرا آتشانی سپاس‎‏نامه‌های مختلفی را از مراکز دانشگاهی و علمی و برای ارائه طرح های جدید آموزشی دریافت کرده و توانسته است نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. او وقتی موفق به اخذ کارشناسی دبیری ریاضی شد، فعالیتش را در دبیرستان‌های تهران شروع کرد و سپس به کسب آمادگی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد اقدام کرد و در رشته مدیریت آموزشی به ادامه تحصیل پرداخت؛ دوری دکتری را نیز در کشور آمریکا و در رشته تحقیقات آموزشی اخذ کرد. سید احمد احسانی کارگردانی و وحید کاظمی تهیه‎کنندگی این برنامه را بر عهده دارند که روز چهارشنبه 9 اسفند، ساعت 19 از شبکه افق پخش می‌شود.

اسناد انقلاب کوبا روی میز شبکه افق

«دوران» برنامه ای گفت‎وگو محور با موضوع انقلاب ها و پیامدهای آن‎ها در کشورهای مختلف است که با حضور دکتر مجید شاه‎حسینی و با دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی و جامعه شناسی به بحث در این زمینه می‎پردازد. در بیست‎ویکمین قسمت این برنامه، دکتر شاه حسنی به عنوان مجری و کارشناس با دو میهمان، به گفت‎وگو پیرامون انقلاب کوبا می‎نشیند. گسترش کمونیسم پس از جنگ جهانی دوم و با قدرت گرفتن بیش از پیش شوروی، سرعت یافته و در کشورهای مختلف ظهور و بروز می‌یابد. یکی از این مقاصد، کوبا بود که تحت سیطره ایالات متحده قرار داشت. سرآغاز این انقلاب را می‌توان در حمله نافرجام 26 جولای 1953 به پادگان مونکادا در شهر سانتیاگو کوبا دانست که به رهبری فیدل کاسترو انجام گرفت. این عملیات اگرچه ناکام می‌ماند، ولی سرآغاز جنبشی می‌شود که به نام 26 جولای(ژوئیه) معروف شد. پس از ناکامی مونکادا، این جنبش در سال 1955 توسط 82 تبعیدی از جمله فیدل کاسترو، رائول کاسترو و چگوارا در مکزیک بازسازی شد و این تبعیدیان در 1956 به کوبا برگشتند و مبارزات را علیه حکومت باتیستا آغاز کردند که این مبارزات در سال 1959 به پیروزی رسید و منجر به تشکیل حکومت انقلابی کوبا آن هم در بیخ گوش نظام کاپیتالیستی آمریکا شد و تا امروز نیز این حکومت هم‌چنان پابرجاست. ویژگی بارز انقلاب کوبا را می‌توان در تعریف مدل خاصی از انقلاب‌ دانست که بر پایه مبارزات چریکی بود و همین مدل سرمشقی برای کشورهای حوزه آمریکای لاتین و حتی فراتر از آن برای گروه‌های مبارز در اقصا نقاط دنیا شد. فرشاد منجزی تهیه کنندگی برنامه «دوران» را بر عهده دارد که در 26 قسمت یک ساعته تولید شده و جمعه‌ها ساعت 21:30 و تکرار آن ساعت های 2:30 و 10:30 و 15 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

«عصر عاشقی» شبکه افق این بار در شهر ری

برنامه تلویزیونی «عصر عاشقی» که جمعه‌ها از شبکه افق پخش می‌شود، 10 اسفند، از شهر ری پخش می‎شود. این برنامه شامل سخنرانی حجت الاسلام سید حمید میرباقری و شعرخوانی کربلایی میلاد حسنی است، ضمن اینکه اجرای آن را هادی ربیعی بر عهده دارد و حاج امیر نعیمی هم به مداحی می‎پردازد. «عصر عاشقی» جمعه این هفته ساعت 16:30 به صورت زنده از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی روی آنتن شبکه افق خواهد رفت. «گانگستر آمریکایی» به شبکه افق می آید گانگستر آمریکایی» (American Gangster) نام فیلمی آمریکایی است به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی ستارگانی همچون راسل کرو و دنزل واشنگتن که در سال 2007 ساخته شد. داستان فیلم به دهه 1960–1970 میلادی در آمریکا باز می‌گردد یعنی زمان اوج دوران تبعیض نژاد در ایالات متحده؛ در آن زمان یک خلاف کار حرفه‌ای به نام بامپی به دلیل مشکلات قلبی می‌میرد ودر مراسم ختم او دست راستش فرانک لوکاس (دنزل واشنگتن) ریاست گروه را به عهده می‌گیرد؛ شخصی که دیگران فکرش را هم نمی‌کردند چون لوکاس یک سیاه پوست است ...

دنزل واشنگتن، راسل کرو، جاش برولین و جان اورتیز از جمله بازیگران «گانگستر آمریکایی» هستند که جمعه این هفته 10 اسفند، ساعت 10 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار این فیلم سینمایی را می‎توانید ساعت 24 همان شب ببینید.

عصرانه ای به صرف «نان و شعر»

قصه‌های مجید عنوان سریالی ویژه نوجوانان بود که در دهه 70 از شبکه یک سیما پخش می‌شد و مخاطبان بسیاری در میان همه گروه‌های سنی داشت، مجموعه‌ای برگرفته از کتابی با همین عنوان و با محور حوادثی که برای «مجید» شخصیت اصلی داستان رخ می داد. کیومرث پوراحمد کارگردان این سریال نسخه‌های سینمایی از «قصه‌های مجید» را نیز طی همان سال ها ساخت که از جمله آنها می توان به «نان و شعر» اشاره کرد. این فیلم سینمایی روایت گر داستانی دیگر درباره «مجید» است که این بار در نانوایی کار می‌کند، شعر می سراید و شعرهایش را برای چاپ به مجله‌ها می فرستد. او چند صفحه از رمان «بینوایان» هوگو را به دست می آورد و برای تهیه کتاب به کتابخانه می رود اما مسئولان کتابخانه به این دلیل که مجید عضو کتابخانه نیست کتاب را به او امانت نمی دهند. مجید یکی از کتاب های شوهر خواهرش آقا کمال را به کتابخانه می‌برد و با کتاب «بینوایان» عوض می‌کند، غافل از آن که لای کتاب آقاکمال یک چک 635 هزارتومانی است. یک کارگردان تلویزیون کتاب را به امانت می‌گیرد، و مجید به دنبال کارگردان به محل فیلم‎برداری می رود و ... این فیلم در سال 1372 ساخته شده و بازیگرانی همچون پروین دخت یزدانیان، مهدی باقربیگی، جمشید صدری، محمد علی میانداری، آسیه کلانی، سارا سلطانی و حسن اکبری در آن نقش آفرینی کرده‌اند. «نان و شعر» برای پخش از شبکه افق در روز جمعه 10 اسفند، ساعت 18:30 در نظر گرفته شده است و تکرار آن هم ساعت 9 روز بعد پخش می‌شود.

امتیاز شما