امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

«مادرانه» ای برای مادران امروز در شبکه افق

مشاهده ۱۱۴۲
۱۳۹۷/۱۲/۰۸- ۱۵:۱۹

چند مستند و برنامه تلویزیونی برای پخش از شبکه افق در روز چهارشنبه هشتم اسفندماه تدارک دیده شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه تلویزیونی گفت‎وگو محور «عصر» و چند مستند با موضوعات مختلف، امروز هشتم اسفندماه از شبکه افق پخش می‌شود.

تلاش تولیدکنندگان داخلی برای کمک به پزشکان ایرانی

مجموعه مستند «ایرانیش» روایتی متفاوت از وضعیت تولیدکنندگان کالای ایرانی، برای پخش از شبکه افق آماده شده است. این مجموعه به تهیه‎کنندگی و کارگردانی روح‎الله رحیمی، در هر قسمت به سراغ یکی از صاحبان برند و تولیدکنندگان کالای داخلی می‎رود و طی گفت‎وگو با آن‎ها، علاوه بر نمایش تصویری روشن از توانمندی ایرانی در صنایع مختلف، به مشکلات و موانع پیش روی آن‌ها نیز می‌پردازد. در پنجمین قسمت، همراه با شهرام شکیبا به سراغ تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در ایران خواهیم رفت؛ طراحی و تولید تجهیزات پزشکی صنعتی است که در حال حرکت بر لبه تکنولوژی است و به خاطر اینکه مستقیما با جان انسان‌ها در ارتباط است نیاز به حساسیت و دقت بسیار بالایی دارد. در سال‎های اخیر ایران در تولید تجهیزات پزشکی با ریسک و کلاس خطر بسیار بالا در حال تولید محصول است. شهرام شکیبا، راوی این مستند به سراغ تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور رفته تا میزان و سطح این تکنولوژی را از نزدیک ببیند محصولاتی چون دستگاه بیهوشی، دستگاه دیالیز، دستگاه اکسیژن‎ساز، یونیت دندان پزشکی سوژه‌های این قسمت مجموعه «ایرانیش» هستند. صنعت تجهیزات پزشکی ایران به 55 کشور دنیا و به ارزش 240 میلیون دلار صادرات دارد اما متاسفانه تنها 30 درصد از بازار در اختیار شرکت‎های داخلی است. تولیدکنندگان این صنعت نیز دچار مشکلات زیادی چون ارزش افزوده، بیمه کارگران، عدم حمایت دولت در صادرات، مشکل واردات مواد اولیه، گران بودن هزینه‌های دولتی، تأمین نیروی انسانی، دریافت انواع مختلف مجوزهای، واردات کالای بی‎کیفیت، عدم نظارت بر صحت اطلاعات کالای وارداتی هستند که در این قسمت به آن‎ها پرداخته شده است. «ایرانیش» در 14 قسمت 42 دقیقه‎ای برای پخش از شبکه افق تولید شده است و پنجمین قسمت آن چهارشنبه این هفته ساعت 20 پخش می‎شود. تکرار این مستند هم روز بعد ساعت‎های 4 و 8:30 پخش خواهد شد.

بررسی توافقات بین‌المللی اقتصادی در «عصر»

گرفتاری‌های اقتصادی کشورها باعث شده تا امیدواری به کنوانسیون‌های بین‌الملی بیشتر شود. برخی سیاستمداران معتقدند باز شدن یک گره از اقتصاد کشورشان هم می‌تواند امیدبخش باشد اما برخی دیگر حاضر نیستند هر امتیازی را متحمل شوند. در داخل ایران هم نگاه‌های متفاوتی وجود دارد. حامیان پیوستن کشور به کنوانسیون‌های بین‌المللی اقتصادی مشترکات منطقی بسیاری با حمایت از تصویب برجام دارند. آن‎ها معتقدند که این مسیر باعث بازگشایی داد و سندهای مالی ایران و سایر کشورها می‌شود اما منتقدان نگران نفوذ و اشراف اطلاعاتی دشمن بر گلوگاه‌های اقتصادی هستند. دکتر حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با حضور در برنامه تلویزیونی «عصر»، منافع و آسیب‌های پیوستن کشورهای مختلف به کنوانسیون‌های بین‌المللی را بررسی می‌کند. این برنامه امشب 8 اسفند، از ساعت 22 به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود.

آرزوهای سبز یک مادر برای همه ایران

مجموعه «مادران ایران» درباره زنانی ایرانی است که در عرصه‌های مختلف به ویژه نقش مادری در خانواده، توانسته‎اند عملکرد موفقی داشته باشند. چهارشنبه این هفته و در قالب این مستند با فریبا نامداری و همسرش آشنا می‌شویم. این بانوی موفق کشورمان از سال 1375 با خرید یک باب باغ و درختکاری در آن، کار باغداری و کشاورزی را آغاز کرد؛ او طی تحقیقاتی که داشت متوجه شد گیلاس در این باغ بهره وری اقتصادی بیشتری دارد به همین علت با تلاش زیادی که انجام داد، اکنون صاحب یک باغ گیلاس بزرگ شده است. نامداری راز موفقیتش را در گرو تلاش دسته جمعی و همراهی خانواده در سایه عنایات الهی می داند؛ باغی که او خریده بود مخروبه بود ولی خانم نامدار از این مسئله ناامید نشد بلکه حتی دیوارکشی‌هایش را نیز انجام داد و امروز، یکی از سرسبزترین باغ‌های منطقه را در اختیار دارد. فریبا نامداری توانست با تلاش فراوان در سال 1379 به عنوان کشاورز نمونه کشوری انتخاب شد و در ادامه هم با تشویق اطرافیانش، کارش را توسعه داد. وحید کاظمی‌کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد که چهارشنبه 8 اسفند، ساعت 17:30 از شبکه افق پخش خواهد شد.

مادرانه ای برای مادران امروز در شبکه افق

مستند «مادرانه» به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر از شبکه افق پخش می‎شود. این مستند داستان جمعی از مادران دغدغه مند در عرصه تربیتی است که گردهم آمده و تشکیل یک گروه داده اند. آنها اسم تشکل خودر را گروه مادر و کودک گذاشته اند و هر از چند گاهی دور هم جمع می‌شوند و تجربیات خود را با هم در میان می‌گذراند و در این میان نحوه صحیح رفتار با کودکان و بازی با آن‌ها و نحوه مقابله با مشکلات و سختی مادری را یاد می‌گیرند و گاه با هم به تفریح می روند و تجربیات جدیدی رقم می زنند. «مادرانه» کاری از علیرضا باغشنی، چهارشنبه 8 اسفند، ساعت 21 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار این مستند را می‎توانید روز بعد ساعت 16 از همین شبکه ببینید.

خاطرات شهید مدافع حرم در «نیمه پنهان ماه» مرور می‌شود

فصل جدید برنامه «نیمه پنهان ماه» چهارشنبه‌ها از شبکه افق پخش می‌شود. در سی‎وسومین قسمت، زینب ابوطالبی مجری این برنامه به گفت‎وگو با خانم زهرا سلیمانی‎زاده همسر شهید مهدی حسینی می‎نشیند. شهید حسینی یکی از مدافعان حرم بود که در دوازدهمین روز مهرماه سال 1395 در مبارزه با تکفیری‌ها به درجه شهادت رسید. مهدی و زهرا ششم آذرماه 1383 با یکدیگر ازدواج کرده بودند و حالا زهرا خاطرات 12 سال زندگی مشترک را لحظه به لحظه به خاطر می آورد. «نیمه پنهان ماه» به تهیه‎کنندگی امیر بنان و کارگردانی یاسر انتظامی، چهارشنبه ساعت 19:40 از شبکه افق پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت های 7:30، 11:30 و 15:30 روز بعد خواهد بود.

امتیاز شما