امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

در گذر از نقطه صفر آن هم همراه با شبکه افق

مشاهده ۸۴۳
۱۳۹۷/۱۲/۰۵- ۱۵:۴۰

چهار مستند با موضوعات مختلف برای پخش از شبکه افق در روز یکشنبه 5 اسفند در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستندهای «ایرانیش»، «در گذر از نقطه صفر»، «زن بودن به روایت طاهره لباف» و «مادران ایران»، یکشنبه 5 اسفند از شبکه افق پخش می‌شود.

مجموعه مستند «ایرانیش» روایتی متفاوت از وضعیت تولیدکنندگان کالای ایرانی،

مجموعه مستند «ایرانیش» روایتی متفاوت از وضعیت تولیدکنندگان کالای ایرانی، برای پخش از شبکه افق آماده شده است.

این مجموعه به تهیه‎کنندگی و کارگردانی روح‎الله رحیمی، در هر قسمت به سراغ یکی از صاحبان برند و تولیدکنندگان کالای داخلی می‎رود و طی گفت‎وگو با آن‎ها، علاوه بر نمایش تصویری روشن از توانمندی ایرانی در صنایع مختلف، به مشکلات و موانع پیش روی آن‎ها نیز می‎پردازد. در دومین قسمت، همراه با شهرام شکیبا به سراغ صنعت تولید لوازم آشپزخانه و خانه خواهیم رفت، اینکه چرا این صنعت در کشور ما حال و روز خوبی ندارد و چرا تولیدات خارجی سهم مهمی از بازار را در اختیار گرفته‎اند. «ایرانیش» در 14 قسمت 42 دقیقه‎ای برای پخش از شبکه افق آماده شده و هر روز ساعت 20:20 از شبکه افق پخش می‌شود. تکرار این مستند هم روز بعد ساعت‎های 4 و 8:30 خواهد بود.

«در گذر از نقطه صفر» همراه با مردمان متحد یک شهر

مجموعه مستند «در گذر از نقطه صفر» روایتی است از سنت ها و فرهنگ مردمان مرزنشین ایران زمین. این مستند به الگوهای شخصیتی تاثیرگذار بر جامعه مرزنشین در استان‌های مرزی پرداخته است و می خواهد به مخاطب این موضوع را عنوان نماید که با تمام نارسایی‌ها و کمبودهای موجود در نوار مرزی افرادی وجود دارند که می توانند در ایجاد مدل های اجتماعی و اثرگذاری بر مسائل فرهنگی با رویکرد آمیخته یا پراگماتیسم مفید باشند و بنوعی از آلام مردم جامعه در برخورداری امکانات و نیازمندیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی و... بکاهد و بر محدودیتهای آن تا زمان رسیدن به عمل و اجراء با مردم همراه و همپا بود. در سومین قسمت، سفری خواهیم داشت به خراسان شمالی، استانی که 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و قومیت ها و مذاهب مختلفی در آن زندگی می‌کنند. راز و جرگلان یکی از شهرهای پرجمعیت و مرزی این استان محسوب می‌شود، شهری که به خاطر وجود اقوام و مذاهب گوناگون، به شهرستان وحدت مشهور شده است. «در گذر از نقطه صفر» روایتی است از این اتحاد و همدلی و مرزبانی مردمان سخت کوش راز و جرگلان. تهیه‎کننده و کارگردان این مستند جذاب و دیدنی فرید پناه نژاد است که سومین قسمت آن را می‎توانید یکشنبه 5 اسفند، ساعت 19:40 و تکرار آن را ساعت‎های 7:30 و 11:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

طاهره لباف روایتش از زن بودن را می‌گوید

مستند «زن بودن به روایت طاهره لباف» روایتی است زندگی دکتر طاهره لباف، بانویی که با تلاش و پشتکار فراوان، به موفقیت‎های چشمگیری دست یافته و نمادی از زن موفق ایرانی به شمار می‎رود. طاهره لباف از پزشکان حاذق کشور و از متخصص زنان و زایمان است. وی که از مبارزین سیاسی دوران طاغوت است زندگی پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به دلیل همین مبارزات سیاسی و حضور در اعتصاب‌های دانشجویی دو بار از دو دانشگاه مختلفی که موفق به ورود به آن‌ها شده بود اخراج می‌شود اما سرانجام با پذیرفته شدن در دانشگاه پزشکی اهواز با تحمل مشقت‌های فراوان که مبارزات سیاسی برای او در پی داشت از رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شود. با این حال سرانجام به دلیل آنکه توسط ساواک تحت تعقیب قرار می‌گیرد مجبور می‌شود همراه با همسر خود از کشور خارج شود و در آستانه پیروزی انقلاب به کشور باز می‌گردد. طاهره لباف که در حال حاضر دارای خانواده‌ای موفق با پنج پسر و یک دختر است قریب به سی است که در حوزه زنان و زایمان به خدمت می‌پردازد. مستند «زن بودن به روایت طاهره لباف» محصول سازمان هنری رسانه‌ای است که موسسه پنجره شرق خیال اجرای طرح آن را بر عهده داشته است. این مستند را می‎توانید یکشنبه 5 اسفند، ساعت 21 و تکرار آن را ساعت‎های 2:30 و 15:30 روز بعد از شبکه افق تماشا کنید.

مهر مادری یک پزشک ایرانی

مجموعه «مادران ایران» به زندگی زنانی می‎پردازد که هم در عرصه زندگی شخصی و خانوادگی و هم در حوزه مسائل شغلی و تحصیلی توانسته‎اند به موفقیت دست یابند. این زنان رابطه‎ای منطقی میان شغل و کار و وظایف مادری و همسرداری خود برقرار کرده و اجازه نمی‎دهند فعالیت در بیرون از منزل، مانع از رسیدگی به خانه و خانواده شود. در هفتمین قسمت، دکتر کبری روحی گیلانی حضور خواهد داشت، او دارای فوق تخصص غدد بوده و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز هست. همسرش نیز پزشک بوده و متخصص تغذیه است؛ آن‎ها درک خوبی از شرایط کاری یکدیگر دارند و سعی می‌کنند برنامه زندگی شان را به گونه‎ای تدوین کنند که به زندگی خانوادگیشان لطمه نخورد. آن‎ها دارای دو فرزند هستند، امیرحسین که در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می‌کند و سارا که دانش آموز سال سوم دبیرستان است. خانم گیلانی در این برنامه در مورد انگیزه‌ها و اهدافش از تحصیل در رشته پزشکی می‌گوید، اینکه چگونه توانست در دانشگاه قبول شود و تا مرحله فوق تخصص پیش برود. همچنین گفت‎وگویی با همسر و فرزندان او هم صورت می‌گیرد؛ آن‌ها از ویژگی‌های مثبت مادشان می‌گویند که با وجود شاغل بودن، هیچ وقت کمبودش را احساس نکرده‌اند. این خانواده چهار نفره به پارک می‌روند، گردش و تفریح آن‎ها پابرجاست و هر روز از حال یکدیگر باخبر می‌شوند. «مادران ایران» کاری از وحید کاظمی، یکشنبه 5 اسفند، ساعت 23 و تکرار آن ساعت های 3:30، 8 و 13 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

امتیاز شما