امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
عوامل برنامه «اختیاریه» شبکه پنج در واحد ارتباط با مخاطبان (162)
عوامل برنامه «اختیاریه» شبکه پنج در واحد ارتباط با مخاطبان (162)

گفت‌و‌گوی مخاطبان با اهالی اختیاریه

مشاهده ۸۳۴
۱۳۹۸/۰۳/۲۰- ۲۰:۳۳
تعداد بازدید:834

ویژه‌برنامه «اختیاریه» مهم‌ترین‬ ‬برنامه گفت‌وگومحور ‬تلویزیونی به وقت افطار شبکه پنج سیما بود که با تهیه‌کنندگی و اجرای سیدمرتضی فاطمی، سی شب به طور زنده از این شبکه پخش شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این برنامه فضایی برای روایت قصه آدم‌های اطراف ما فراهم کرد تا با تلخی‌ها و شیرینی‌های داستان زندگی آن‌ها آشنا شویم و از دل فراز و نشیب‌های زندگی، روابط و مناسبات انسانی را دریابیم و همراه با اشک و لبخند، داستان زندگی‌شان را مرور کنیم. این ویژگی در کنار استقبال مخاطبان، مهم‌ترین دلیل حضور عوامل برنامه «اختیاریه» در واحد ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط عمومی‌بود تا پاسخگوی سوالات مخاطبان این برنامه باشند. ارتباط تلفنی که در ادامه با نشست خبری آن‌‌ها با اصحاب رسانه تکمیل شد.

مصطفی امامی(سردبیر و کارگردان)، سیدامیرحسین میرطالب (مدیر هنری)، سارا شمیرانی (مسئول بخش پژوهش) و سیما خضرآبادی (راوی مستند) مهمانانی بودند که در مدت یک ساعت حضور پشت کانترهای امور مخاطبان روابط عمومی سازمان، با مخاطبان صحبت کردند. به گفته سید مرتضی فاطمی، اغلب تماس‌ها حاوی تشکر و سپاس از برنامه بود و ابراز رضایت از انتخاب مهمانان برنامه نیز سبب دلگرمی‌برنامه‌سازان و عوامل شد.

به گفته تهیه‌کننده اختیاریه، هرچند تولید این برنامه پیش از ماه رمضان بر محور تالار گفت‌وگو بود و پس از این نیز روال برنامه به سبک و سیاق قبلی‌اش باز می‌گردد، اما این ویژه‌برنامه رمضانی سی قسمتی که محوری متفاوت داشت، فرصتی را برای اصلاح برخی نقایص در ساختار کلی برنامه فراهم کرد و تجربه‌ای مفید و گرانبها برای همه عوامل بود تا با ساختاری متفاوت در برنامه‌های گفت‌وگومحور با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

فاطمی‌با تاکید بر اینکه در دعوت از میهمانان هیچ مبلغی پرداخت نشد، گفت: استقلال برنامه ما بر همین مبنا استوار شد تا در گفت‌وگو و تعامل مهمان و مجری شاهد هیچ بده‌بستانی نباشیم و از این رو دست من به‌عنوان مجری برای پرسشگری باز بود تا مخاطب حس نکند مقابل یک گفت‌وگوی تصنعی نشسته است و بی‌تردید «اختیاریه» به خاطر همین ویژگی لحن و سبک توانست از دیگر برنامه‌ها متمایز شود.

برگ برنده برنامه، مهمانان و قصه‌هایشان بودند

مصطفی امامی سردبیر و کارگردان برنامه نیز با اشاره به علاقه‌مندی مخاطبان از این برنامه گفت: در اغلب تماس‌ها درباره انتخاب مهمانان سوال کردند و اینکه آیا محدودیتی برای دعوت از چهره‌ها داشتیم یا نه. وی افزود: ما با سه هفته فرصت برای پیش‌تولید، این برنامه را شروع کردیم و مسلماً انتخاب میهمانان برایمان اهمیت داشت و برگ برنده برنامه همین میهمانانی بودند که قصه‌شان می‌توانست برای مخاطب جذاب و حتی چالش‌برانگیز باشد.

وی با اشاره به مقایسه این برنامه با برنامه «ماه عسل» گفت: بدیهی است در کلیت برنامه‌های گفت‌وگومحور فضای یکسانی حاکم است و حتی در برنامه‌هایی که روایت زندگی آدم‌هاست هم می‌توان به اشتراکاتی در برنامه‌سازی رسید. این اشتراک، دلیل بر تقلید نیست بلکه ساختار مشابهی است که این جنس برنامه‌ها به خود می‌گیرند.

امامی ادامه داد: ما هیچ‌وقت از اینکه شبیه «ماه عسل» باشیم ناراحت نبودیم چون آن برنامه با پیشینه ده ساله به این جایگاه رسیده است و ما نیز اگر این مسیر را درست و با موفقیت طی کنیم به چنین جایگاهی خواهیم رسید.

همچنان سوژه برای میزبانی داریم

سارا شمیرانی مسئول بخش پژوهش که دعوت از مهمانان را هم برعهده داشت، گفت: انتخاب سوژه‌ها با همیاری دوستان روزنامه‌نگار و رسانه‌ای‌ام فراهم شد. خبرنگاران اجتماعی و سرویس حوادث در کنار دوستان مستندساز به ما کمک کردند تا با 200 سوژه و داستان با دست پر در برنامه حاضر شویم و به برنامه جذابیت ببخشیم.

وی افزود: بخشی از این سوژه‌ها را استفاده کردیم و حتی می‌توانستیم برنامه را تا ماه‌ها ادامه دهیم، با این‌حال اگر برای سال آینده برنامه «اختیاریه» روی آنتن برود مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

 

امتیاز شما