امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «برادر جان»:
تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «برادر جان»:

«برادر جان» به دل مردم نشست

مشاهده ۱۴۴۸
۱۳۹۸/۰۳/۱۳- ۱۲:۰۱
تعداد بازدید:1448

خوشحالیم که با وجود زمان کمی‌که داشتیم اثری ساختیم که مردم با آن ارتباط برقرار کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نشست خبری مجموعه تلویزیونی «برادر جان» با حضور عوامل آن در مؤسسه صبا برگزار شد.
محمد رضا شفیعی در این نشست گفت: موضوع این مجموعه تلویزیونی به روز بود و یک گروه ۷۰ یا ۸۰ نفره شبانه روز کار کردند تا این مجموعه به آنتن برسد.
وی ادامه داد: شخصیت‌های این مجموعه چند بعدی است و همین مسئله فضای خشونت باری را که برخی می‌گویند، ولی ما قبول نداریم تلطیف می‌کند.
وی به نقد‌هایی درباره متناسب نبودن این مجموعه با ماه مبارک رمضان اشاره کرد و ادامه داد: من در جلسه‌ای که مقام معظم رهبری با سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی داشتند حضور داشتم و ایشان گفتند مفاهیم اخلاقی و دینی را به شکل غیر مستقیم در مجموعه‌های نمایشی بیاورید و مجموعه «برادر جان» چنین بود.
علی نصیریان درباره حضور در این مجموعه گفت: من نخستین بار که متن ۴ قسمت از این مجموعه را دیدم، حضور در کار را پذیرفتم و اکنون بیش از انتظاری که داشتم راضی هستم. وی درباره نقد‌هایی که به وجود خشونت در این مجموعه تلویزیونی است گفت: ما باید به این مسأله توجه داشته باشیم که با یک ساختار نمایشی رو به رو هستیم و بنای یک درام جنگ است.
تجلی مفاهیم دینی و انسانی در مجموعه تلویزیونی «برادرجان»
کارگردان مجموعه تلویزیونی «برادرجان» گفت: سعی کردیم به شکل غیر مستقیم مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانی را در این مجموعه به نمایش بگذاریم.
آهنج در پاسخ به سؤال خبرنگار ما، درباره اینکه بعضی از منتقدان از اُفت فیلم‎نامه این مجموعه نمایشی از نیمه می‌گویند گفت: شاید ابتدای فیلم‎نامه توقع را بسیار بالا برد، خود من هم بخش‌های ابتدایی را خیلی دوست دارم، اما یکسری از مسائل تعیین می‌کند که فیلمنامه قرار است به کدام سمت و سو برود.
وی درباره اینکه چرا به مسئله حق الناس پرداخته است ادامه داد: از همان زمان که قتل هابیل و قابیل شکل گرفت مسئله حق الناس مطرح شد و تا ابد هم مطرح است اگر به من چندین بار دیگر هم سوژه حق الناس بدهند باز هم خواهم ساخت، زیرا مهم تفاوت نگاههاست، «برادرجان» قصه جذابی دارد و بسیاری از افراد می‌گویند که با این اثر همزاد پنداری می‌کنند همین مسئله نشان می‌دهد این قصه برای مخاطبان تلویزیون شنیدنی است.
آهنج در پاسخ به سؤالی درباره سنگین بودن دیالوگ‌ها و شبیه بودن دیالوگ‌های شخصیت‌های مختلف به هم گفت: این امضای سعید نعمت‎الله است من بار‌ها گفته ام اگر فیلم‎نامه سعید را حتی با نام دیگری بخوانیم متوجه می‌شویم که این ادبیات سعید است، البته به نظر من دیالوگ شخصیت‌های مختلف به هم شبیه نیست و خود شخصیت‌ها با هم متفاوت هستند.
وی درباره وجود خشونت در این مجموعه گفت: به نظر من خشونت هیچ حد و مرزی در آثار سینمایی ندارد و اینکه ما در این مجموعه خشونت آنچنانی نمی‌بینیم و اگر هم می‌بینیم در نهایت پیام خوبی برای فرد خشن ندارد.
آهنج درباره نبودن پلیس در مجموعه تلویزیونی «برادرجان» گفت: ما در جا‌هایی که نیاز داستان بود از این مقوله استفاده کردیم تا جایی که یکی از عزیزانی که در نیروی انتظامی فعال است با من تماس گرفت و گفت: اگر می‌خواستیم مجموعه‌ای درباره حق الناس بسازیم به طور حتم شبیه این می‌ساختیم.
محمدرضا شفیعی تهیه‎کننده این مجموعه تلویزیونی هم درباره نقد‌هایی که به دیالوگ‌های این مجموعه می‌شود گفت: هر نویسنده‌ای امضایی دارد و این خاصیت متن‌های سعید نعمت‎الله است، نمی‌توان گفت: این قضیه اِشکال فیلم‎نامه به حساب می‌آید، این دیالوگ‌ها دیالوگ‌های روزمره نیست و آهنگ دارد در حقیقت پینگ پنگی است که به مجموعه طراوت می‌دهد قبول ندارم که در این مجموعه آدم‌ها شبیه هم هستند.
حسام منظور بازیگر این مجموعه تلویزیونی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وجود تنش در این مجموعه تلویزیونی گفت: من، چون ادبیات دراماتیک خوانده‎ام می‌توانم به این سؤال پاسخ دهم، ادبیات نمایشی نباید شبیه زندگی واقعی باشد هر نویسنده سبک خود را دارد ما یک طرح کلی در آثار دراماتیک داریم و همه طرح‎های دیگر در آثار سینمایی دنیا تکراری هستند و بحث حق الناس هم موضوعی است که می‌توان از زوایای مختلف به آن پرداخت.
وی ادامه داد: اگر صحنه‌های خشونت در مجموعه وجود نداشته باشد آن مجموعه برای بازیگر کسل کننده می‌شود وقتی خشونت را نشان می‌دهیم می‌خواهیم بگوییم این خشونت چقدر بد است و نتیجه‌ای ندارد.
سعید چنگیزیان هم درباره نقدی که بر خشن بودن یکسری از سکانس‌ها مطرح شد گفت: چرا حال و احوال بقیه شخصیت‌ها را نمی‌بینید که خوب است ما در خانواده کریم بوستان یک شیوه تربیتی می‌بینیم اگر خشونتی هم در تعداد محدودی از صحنه‌ها دیده می‌شود بدلیل این است که بگوییم چنین چیز‌هایی نتیجه ندارد.
علی نصیریان در این نشست گفت: وقتی از یک اثر نمایشی صحبت می‌کنیم با تخیل روبه‎رو هستیم به طور معمول ساختار‌های رئالیستی ما ساختار ارسطویی است، وحدت موضوع هم بسیار مهم است باید بدانیم که اساس یک کار دراماتیک جنگ است و یک اثر نمایشی بدون وجود شخصیت‌های مثبت و منفی چیز خوبی از کار در نمی‌آید.
وی درباره سنگین بودن دیالوگ‌ها گفت: من هم نسبت به بعضی از دیالوگ‌ها نقد دارم بعضی وقت‌ها با دیالوگ‌های پیچیده‌ای روبرو بودیم البته سعید نعمت‎الله حادثه‌ها را بسیار خوب روایت کرده است، اما به قصه‌های فرعی هم قدری نقد دارم که می‌توانست بهتر باشد.
وی ادامه داد: این را هم باید بگویم که نویسنده، تهیه‎کننده، کارگردان و مجموع عوامل تحت فشار بودند و مطمئنم اگر زمان بیشتری داشتیم می‌توانستیم کار‌های با کیفیت تری ارائه دهیم.
نصیریان درباره بازی بازیگران مجموعه تلویزیونی «برادرجان» گفت: نحوه چینش بازیگران بسیار خوب بود و از بازی بازیگران لذت بردم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا دستمزد ۸۰۰ میلیون تومانی اش برای این مجموعه تلویزیونی صحت دارد با خنده گفت: ۸۰۰ میلیون تومان خیلی خوب است باز هم خوب است که در فضای مجازی دستمزد‌های ما اینچنین بالا می‌رود.
حسام منظور هم در این رابطه گفت: البته که ۸۰۰ میلیارد تومان هم برای استاد علی نصیریان کم است، اما به جز تعداد محدودی بازیگر بقیه بازیگران دستمزد‌های زیادی ندارند و بیشتر آن‌ها پس از سال‌ها کار مستاجر هستند.
در پایان این نشست محمدرضا شفیعی درباره مراحل تولید و پیام‌های این مجموعه گفت: ما از ۴ سال پیش طرح این مجموعه تلویزیونی را ارائه داده بودیم و زمان پخش مجموعه ربط چندانی به ما ندارد، مجموعه تلویزیونی «برادرجان» در مدت زمانی کم توانست مفاهیم اخلاقی، دینی و انسانی زیادی را به نمایش بگذارد و برای اقبال مردم از این مجموعه خوشحال هستیم.
از حواشی این نشست می‌توان به نقد سعید چنگیزیان به یکی از خبرنگاران درباره سؤالش که از اینستاگرام درآمده بود، همچنین آزرده خاطر شدن حسام منظور از این مسئله و حضور مارال فرجاد در دقایق پایانی نشست اشاره کرد.

امتیاز شما