امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
در سومین پویش آیین سخن تأکید شد:
در سومین پویش آیین سخن تأکید شد:

صدا و سیما مهم ترین ابزار حفظ زبان فارسی

مشاهده ۴۵۵
۱۳۹۸/۰۲/۳۱- ۱۴:۱۴
تعداد بازدید:455

سومین پویش آیین سخن با موضوع نگهبانی از زبان فارسی به همت رادیو ایران با حضور دکتر حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی، دکتر اسماعیلی، رئیس فرهنگستان هنر و دکتر شاه آبادی، معاون صدا رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ در پویش آیین سخن که به صورت زنده از رادیو ایران پخش می‌شد، میزگردی با حضور روسای فرهنگستان‌های زبان فارسی و هنر و همینطور معاون صدا رسانه ملی تشکیل و حول راهکارهای رسانه ای برای تسری زبان فارسی در برنامه‌های صدا و سیما بحث شد.

دکتر حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی و بنیاد سعدی در این میزگرد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با شاعران و ابراز نگرانی ایشان نسبت به بی مبالاتی در زبان فارسی در برخی برنامه‌ها گفت، زبان فارسی سرمایه فرهنگی ماست و صدا و سیما به عنوان بزرگترین و مهم ترین نهاد در پاسداشت این زبان باید ملاحظاتش را افزایش دهد تا آسیب ها به زبان فارسی رواج پیدا نکند.

غلامعلی حدادعادل بی جهت بکار بردن واژه‌های بیگانه و غلط خواندن واژه‌های فارسی را آفت برخی برنامه‌های صدا و سیما عنوان کرد و گفت: در ده سال گذشته و به‌دنبال همکاری فرهنگستان با رسانه ملی اتفاقات خوبی برای زبان فارسی رقم خورده است که جای تشکر دارد.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی با بیان اینکه فرهنگ و ادبیات عرصه اندیشه است نه اقدامات سلبی، گفت: وظیفه فرهنگستان زبان فارسی ایجابی است و ما نمی توانیم واژه‌های تصویب شده را تحمیل کنیم بلکه باید با فرهنگ سازی استفاده از واژه‌های فارسی بجای الفاظ بیگانه، بر اوضاع نظارت کنیم، واژه پیشنهاد دهیم و صدا و سیما ترویج کند.

دکتر شاه آبادی، معاون صدا رسانه ملی هم در این مراسم با ابراز تاسف از اینکه برخی استفاده از واژه‌های بیگانه را برای خود افتخار می دانند گفت: باید افتخار به کار بردن واژه بیگانه تبدیل به قبح شود. دکتر شاه آبادی با بیان اینکه پاسداشت زبان فارسی دغدغه ملی و جدی است گفت، هشدار مقام معظم رهبری تکلیف و ماموریت رسانه ملی را در این حوزه دو چندان کرده است.

معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه لجام گسیختگی فضای مجازی یکی از آسیب هایی است که متوجه زبان فارسی شده است گفت، نهادهای نظارتی باید در این زمینه وظیفه سلبی شان را به درستی انجام دهند.

محمدجعفر محمدزاده، مدیر رادیو ایران هم در این مراسم با ذکر این نکته که رادیو ایران همواره در جهت ایجاد گفتمان و فرهنگ زبان فارسی و تسری آن به همه ارکان جامعه پیشتاز بوده است ، گفت: رادیو ایران در برنامه‌های متنوعی از جمله کافه هنر، صفحه من و پارسی گویان اقدام به تولید و پخش صدها قسمت برنامه با حضور کارشناسان خبره زبان فارسی کرده است. آموزش شیوه‌های درست نویسی، فعالیت در فضای مجازی، تولید موسیقی فاخر ایرانی و برگزاری دوره‌های فشرده برای گویندگان و نویسندگان رادیو نیز از دیگر اقداماتی بود که در رادیو ایران انجام شده است.

در این مراسم از 12 جلد کتاب دانشنامه زبان و ادب فارسی که حاصل 25 سال کار و تلاش صدها نویسنده و پژوهشگر است نیز رونمایی شد.

در پایان این مراسم از مریم نشیبا گوینده با سابقه و پیشکسوت رادیو هم تقدیر به عمل آمد. 

امتیاز شما