امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

مرور هیسپان‎تی‎وی بر زندگی «علامه اقبال لاهوری»

مشاهده ۳۲۸
۱۳۹۸/۰۱/۳۱- ۱۲:۵۰

شبکه هیسپان‎تی‎وی برای مخاطبان اسپانیایی زبان خود، مستندی را آماده پخش کرده است، این مستند گوشه‌هایی از زندگی «علامه محمد اقبال لاهوری» را به نمایش می‎گذارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کارگردان این مستند سعی دارد در سه بخش «مراحل زندگی و تکامل شخصیت اقبال»، «بررسی فلسفه و افکار علامه» و در نهایت به «حس شاعرانه اقبال در بیان مسائل روز جامعه» بپردازد.
در این مستند نشان داده می‌شود که، اقبال تحصیلات عالی خود را در رشته‌های فلسفه و حقوق در دانشگاه‌های انگلستان و آلمان به اتمام می‎رساند و با توجه به اشرافی که به علوم اسلامی و مکاتب فلسفی شرق و غرب دارد، همچون پلی ارتباطی برای درک بهتر مبانی فلسفه شرق و غرب عمل می‌کند. آنچه که از اقبال یک چهره متمایز و ممتاز می‎سازد و در این مستند به آن اشاره می‌شود، استعمارستیزی او در دوران سلطه استعمار انگلستان بر شبه قاره هند و اشعار بی‎بدیل وی برای بیداری مسلمانان و مردمان تحت ستم است. اقبال بی‎آنکه زبان فارسی را به شکل رسمی و آکادمی خوانده باشد، به این زبان اشعار فراوانی سروده که به گفته اهل فن بخشی از شاهکارهای ادب فارسی است. اقبال هیچگاه خود را شاعر نمی‎دانست بلکه شعر را ابزاری برای بیان افکار و بالا بردن ضریب نفوذ مفاهیم می‎دانست.
مستند «اقبال: حکمت شرقی» (Iqbal: The Eastern Wisdom ) به کارگردانی احمد جان میرزایی محصول سال 2015 در دو قسمت 25 دقیقه‎ای از یکشنبه، اول اردیبهشت، ساعت 8:30 به وقت تهران از هیسپان‎تی‎وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 بازپخش می‌شود.

امتیاز شما