امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ارائه تصویر درست از تحولات منطقه در خبرگزاری تصویری

مشاهده ۱۱۵۸
۱۳۹۸/۰۱/۲۷- ۲۰:۰۸

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی رسانه ملی در مراسم افتتاح پروژه‌های معاونت برون مرزی هدف از راه‌اندازی این طرح‌ها را ارائه تصویری دقیق و صحیح از جمهوری اسلامی به افکار عمومی جهان دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، معاون برون مرزی رسانه ملی در این مراسم با بیان اینکه ما سال‌هاست قربانی اطلاع رسانی غلط و تصویرسازی رسانه‌های بزرگ غربی هستیم گفت: مدت‌ها واقعیت‌های کشور ما، واقعیت انقلاب اسلامی، واقعیت‌ های منطقه و کشور‌های مستقل به درستی و به خوبی و به واسطه رسانه‌های دنیا منعکس نمی‌شد؛ اما ما امروز در نقطه‌ای ایستاده ایم که خودمان ارائه تصویر به جهانیان را به عهده گرفته ایم و تصویر واقعیت‌های جمهوری اسلامی، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی  را خودمان به دنیا عرضه کنیم.

معاون برون مرزی درباره افتتاح «خبرگزاری ایران پرس» گفت: «ایران پرس» تنها خبرگزاری تصویری جمهوری اسلامی است که اکنون به نقطه قابل قبولی رسیده پس از یک سال کار آزمایشی افتتاح می‌شود. این خبرگزاری با هدف ارائه تصویر درست و ارائه تحولات جمهوری اسلامی و مناطق حوزه جمهوری اسلامی‌به افکار عمومی دنیا ایجاد شده است و به صورت زنده و تا اطلاع ثانوی اخبارش را رایگان در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار می‌دهد.

جبلی در خصوص پروژه دوم معاونت برون مرزی که راه‌اندازی شبکه العالم سوریه بود گفت: برای اولین بار معاونت برون مرزی شبکه‌ای را که متناسب با حوزه مخاطب خود است، از صفر تا صد راه اندازی کرده است و مهمترین ویژگی آن کارکنان و امکانات این شبکه در کشور سوریه است.

به گفته جبلی بخشی از هدف راه‌اندازی این پروژه حضور در عرصه فکری و فرهنگی سوریه  است و به کارگیری نیروهای بومی سوریه بعد از پیروزی‌های جبهه مقاومت ارتش سوریه و هم پیماناناین کشور گام موثری در فضای رسانه ای سوریه داشته است.

 از افتتاح آزمایشی این شبکه یک سال می‌گذرد و این شبکه هر روز تا پنج ساعت برنامه به روی آنتن می‌برد.

معاون برون مرزی سازمان صدا و سیما، از راه اندازی «هوسا تی‌وی» به عنوان  سومین طرح جدید این معاونت یاد کرد و گفت: این طرح  یکی دیگر از آرزوهای ما بود که محقق شد که برای اولین بار حضور رسانه ای جمهوری اسلامی‌را در قاره سیاه (قاره آفریقا) رقم می‌زند. وی افزود: «هوسا تی وی» در قاره افریقا بعد از حدود یک سال فعالیت آزمایشی، امروز پخش ۲۴ ساعته خود را آغاز می‌کند و امیدواریم شاهد پخش ماهواره‌ای این شبکه هم باشیم.

جبلی گفت در پایان  از حمایت رئیس سازمان از این سه طرح قدر دانی کرد و گفت: هر سه طرح در سخت ترین شرایط خاص سازمان اتفاق افتاد.

این پروژه‌ها مورد تأیید مقام عالی نظام است

حجت الاسلام قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری هم در این مراسم از رئیس سازمان صداوسیما به خاطر همه کار‌های ارزشمندی که به ویژه در عرصه برون مرزی انجام دادند  قدردانی کرد و گفت: دکتر علی عسکری و مسئولان این معاونت با توجه به شناخت دقیق از شرایط منطقه و ظرفیت شناسی، مکمل و پیوست رسانه‌ای را به سرعت تحقق بخشیدند. 

وی  با بیان اینکه شبکه‌های ایران پرس، هوسا و العالم سوری هر سه با ابتکار و خلاقیت آغاز به کار کردند گفت: این اقدام ارزشمند در عرصه‌های دیگر هم باید انجام شود تا آنچه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، به عنوان جبران ضعف رسانه‌ای فرمودند در عرصه‌های دیگر هم تحقق پیدا کند.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه همه این طرح‌ها مورد تأیید مقام عالی نظام و از مطالبات نظام از صداوسیماست گفت: از طرف مقام معظم رهبری از رئیس صدا و سیما و معاون برون مرزی تشکر می‌کنم. این سه پروژه همراه با ابتکار و خلاقیت در این وضعیت مالی ایجاد شده و جز با همت عالی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام قمی‌با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری که بر ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در چند عرصه در بین الملل تأکید دارد گفت: یکی از این عرصه‌ها، عرصه عدالت است. تبیین وصعیت ناعادلانه امروز بشر از حیث مسائل اقتصادی، تبعیض رسانه‌ای، تبعیض علم و فناوری است از وظایفی است که در بیانیه به آن اشاره شده است.  کرامت انسان، نیاز بشریت به مهدویت و اخلاق و همانطور توجه ویژه مسئله عقلانیت که شعار تشیع است، باید در رسانه‌های ما خودش را به طور کامل نشان دهد.

حضور فعال  ۷۳ خبرنگار آزاد در ۲۳ کشور

در ادامه عباس محمدنژاد رئیس خبرگزاری ایران پرس نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص  رشد فناوری و رشد خبرگزاری‌ها گفت: هرچند بیشتر خبرگزاری‌ها تحت انحصار اروپا و آمریکا هستند و سهم کشورهای مستقل در تولید خبر اندک است اما با وجود مشکلات و موانع کارمان را ادامه دادیم  ومن بیشتر کارمان را در جنگ روایت‌ها مؤثر می‌دانم.

وی با بیان اینکه با توجه به هزینه‌های گران موجود، بودجه ابتدایی کفاف کار ما را نمی‌داد گفت: به همین علت در ادامه روند کاری خود از افرادی که به جمهوری اسلامی علاقمند بودنددعوت کردیم به ما کمک کنند و اکنون ۷۳ خبرنگار آزاد در ۲۳ کشور آماده هستند تا با کمترین هزینه به ما کمک کنند. همچنین در کشور هم در ۲۷ استان و ۲۷ شهر خبرنگاران آماده هستند تا با ما همکاری کنند.

رئیس خبرگزاری ایران پرس در پایان اظهار کرد: برای جلوگیری از کار موازی از تولیدات شبکه‌های خبری سازمان هم کمک می‌گیریم‌. اگر زیرساخت‌های لازم سریع‌تر فراهم شود تصاویری در اختیار خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد و هم اکنون برخی از خبرگزاری‌های رسمی آماده دریافت هستند.

 

به امید صلح رسانه‌ای

محمد مهدی مظاهری، رئیس اکو در ادامه گفت: با راه‌اندازی ایران پرس می‌توان از تأثیر منفی رسانه‌های مهاجم جلوگیری کرد. مؤسسه بین‌المللی و فرهنگی اکو متشکل از ۱۰ کشور با تمدن مشترک است و دو روز قبل راه‌اندازی رسانه‌های عضو اکو را اعلام کردیم. این رسانه با هدف ایجاد بستر لازم برای تقویت همکاری رسانه‌ای کشورهای عضو با همکاری صدا و سیما راه اندازی شد.

وی افزود: امیدواریم در سال ۲۰۱۹ رئیس سازمان‌های صدا وسیمای کشورهای عضو در تهران حضور یابند تا بتوانیم صلح رسانه‌ای را در برابر جنگ طلبی پایه گذاری کنیم.

** در ابتدای این مراسم با مرضیه‌هاشمی، خبرنگار پرس تی‌وی که در منطقه سیل زده اهواز برای تهیه گزارش حضور دارد، ارتباط زنده برقرار شد و او توضیح مختصری از وضعیت شهر داد.

** ناجی چنانی، رئیس شبکه العالم سوریه طی یک ارتباط تصویری گفت: تمامی نیروهای این کانال سوری هستند و این نخستین تجربه سازمان است که تمامی تولیدات آن از صفر تا صد در سوریه صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: شعار شبکه امید و آینده است و ما سعی کردیم برنامه‌هایی در دستور کار قرار دهیم که به این شعار پایبند باشد و با حضور جوانان سوری برنامه‌هایی در دستور کار قرار دادیم.

امتیاز شما