آرمان ملی هفته گذشته در گزارشی با عنوان « گزارش آرمان ملی از کمرنگ بودن تبلیغات نامزدها / چرا برای تبلیغ هزینه کنیم؟» از بهزعم خود، عدم شور و گرمای انتخابات در این دوره، برخلاف دورههای قبلی انتخابات مجلس نوشته بود که البته مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه خلاف ادعای این رسانه را ثابت کرد. اما بخش جالبتوجه و حیرتآور گزارش مذکور به هزینه تبلیغاتی 200 کانال انتخاباتی تلویزیون برمیگردد که حاکی از بیاطلاعی کامل نگارنده از آن چیزی است که در کانالهای 200گانه انتخاباتی رسانه ملی در هفتههای اخیر گذشته است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در بخشهایی از این گزارش آمده است: « صداوسیما با بودجه ۸هزارمیلیاردتومانی اقدامی را انجام داده و آن این است که بهطور متوسط از هر نماینده رقم ۱۰۰میلیون تومان را دریافت میکند تا تبلیغات او را در تلویزیون نمایش دهد. با اعلام صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵ تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون میرسد؛ مثلا درمورد شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبتنام در سامانه تبلیغات ۲۰دقیقهای تلویزیون ویژه انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد. بهعبارتی دقیقهای ۷میلیون تومان.»
در خاتمه نیز چنین نتیجهگیری شده است که «ظاهراً استقبالی از این ایده صداوسیما نشد و میانهروها که درصد موفقیت خودشان را پایین میدانند، حاضر به پرداخت هزینه تبلیغاتی بهویژه به صداوسیما نشدند.»
این دروغپراکنی در حالی رخ میدهد که مبالغ اعلامی دریافت از نامزدها برای تبلیغات تلویزیونی صحت ندارد و رسانه ملی کمیپس از اعلام این مبالغ، تصمیم به کاهش چشمگیر این مبالغ در استانهای مختلف گرفت تا با اقدام حمایتیاش، مشارکت ملی در انتخابات مجلس را رونقی بهتر و بالاتر ببخشد. برایناساس، هزینه تبلیغات در تهران از پنج تا 40میلیون تومان متغیر بود و در بسیاری از حوزههای انتخابیه سطح کشور بین پنج تا 10میلیون تومان تعیین شده بود.
یک گفتوگوی انتخاباتی بهشیوه جامجم
برنامه تلویزیونی «جامجم» در بیستوسومین قسمت خود در روز هفتم اسفندماه، میزبان مصطفی فقیهی، صاحبامتیاز پایگاه خبری انتخاب و هادی البرزی، مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما بود و به موضوع انتخاباتی «رسانه ملی و مشارکت سیاسی» اختصاص یافت.
هادی البرزی در ابتدای این نشست با بیان اینکه رسانه ملی چند ماه زودتر پای کار انتخابات آمد و ستاد انتخابات سازمان در زمانی پیش از روند ممول سالهای قبل آغاز به کار کرد، گفت: در قانون جدید انتخابات، صداوسیما مجاز شد امکاناتش را در اختیار تبلیغات انتخاباتی قرار دهد و در همان زمان بود که بهواسطه تأکید بر عدالتگستری، طرح ابتکاری کانالهای 200گانه انتخاباتی شکل گرفت و با زحمات فراوان همکاران فنی، این مهم محقق شد. رسانه ملی در دوران پیشثبتنام نامزدها نیز گزارشهایی تهیه و از فعالان متخصص برای ورود به این عرصه دعوت کرد. از نیمه دوم مهرماه، نقشآفرینی رسانه ملی را در ترغیب افراد برای ثبتنام قطعی هم شاهد بودیم.
فقیهی البته در واکنش به سخنان البرزی، تشکیل ستاد انتخابات در یک سازمان را رویهای کلیشهای و فاقد خروجی مؤثر دانست و گفت: وقتی شور و نشاط ایجاد میشود که تلویزیون در مقام منتقد و بهعنوان زبان مردم عمل کند؛ در درجه اول بهعنوان مثال، برای مردمیکه از معیشت ناراضیاند. صداوسیما نباید به تریبونی حامی، متعصب و سینهچاک تبدیل شود.
وی البته با طرح این ادعا که مثل «اکثر مردم» تلویزیون نمیبیند، گفت: کلیپهای منتشره از صداوسیما را در فضای مجازی بهتبع مردم میبینم. در شبکه سه جوانانی صحبت میکنند و کامنتها زنده به نمایش درمیآیند و فضایی روحانی حاکم است و گویی صفحه خوانندگان کیهان را میبینیم.
فقیهی اصطلاح «خالصسازی در دوران پساانقلاب» را نیز به کار برد و به طرح انتقاداتی به مهمانان برنامههای مختلف تلویزیون پرداخت که بهگفته او همه مردم مخاطبان آنها نیستند که البرزی در پاسخ گفت: ما در این دوره به همه ژانرهای رسانهای برای برنامههای انتخاباتی توجه کردیم؛ از تریبون آزاد گرفته تا مستند، گفتوگوی ویژه، مناظرهها و غیره. موضوعات در برنامه «بالاتر»، مربوط به مردم است؛ مثلاً واردات خودرو، سن بازنشستگی و مانند آن. سعی کردیم موضوعات در مناظرهها، موضوعات مردمیباشند که در مجلس آینده هم محل بحثاند.
در بخش دیگری از این برنامه، صاحبامتیاز پایگاه خبری انتخاب، با بیان این گزاره که «تنور انتخابات گرم است؛ اما در ستادهای انتخاباتی خودشان.» گفت: وقتی مردم حس کنند مسئولان فهمی از مشکلاتشان پیدا کردهاند، تنور انتخابات گرم میشود.
وی به آنچه که آن را «سیاست بهابتذالکشیده شده» نامید نیز اشاره کرد و مدعی شد که صداوسیما در دوران درخشان دهه 60، یخ زده است که البته مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری صداوسیما در واکنش به او گفت: باید نگاه جامعتری داشته باشیم. از علقههای سیاسی خودمان میگوییم یا مردم را درنظر داریم؟ درباره فیلترینگ و حجاب و ... در مناظرهها صحبت شده است. ما به عنوان رسانه ملی مسائل مردم را از نامزدها پرسیدهایم. یکی از مباحث تحول، اسناد بالادستی و سندمحوری و قوانین رویزمینمانده بود که اجرا نمیشد و صداوسیما آنها را دنبال و در موارد زیادی تا دستیابی به نتیجه مطلوب از مسئولان مربوطه پیگیری کرد.
برنامههای انتخاباتی ویژه تلویزیون حضور پررنگی در بخش اخبار فرهنگی رسانهها در روزهای منتهی به 11 اسفند، روز انتخابات داشتند. پخش فصل جدید «نون خ» و «زیرخاکی»، حضور رضارشیدپور در شبکه نمایش خانگی با برنامه «ساعت صفر» و اظهارنظرهای مختلفی درباره برنامه حسینیه معلی از دیگر اخبار پرتکرار هفته گذشته بودند.
پخش زنده شمارش آرا از تلویزیون
رئیس سازمان صداوسیما هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به پخش زنده شمارش آرای انتخابات از تلویزیون برای نخستین بار خبرداد که بازتاب قابل توجهی در رسانهها داشت. وی دراینباره گفت: قصدمان این است که با همکاری هیئتهای برگزارکننده انتخابات، مراحل شمارش آرا را به صورت زنده از شبکه خبر پخش کنیم. دکتر جبلی در این باره افزود: در دورههای قبل، پوشش زنده برگزاری انتخابات در حوزههای مختلف را داشتیم. مراحل برگزاری انتخابات در نقاط دوردست، روستاها، مناطق صعبالعبور و مناطقی که شاید دوربین کمتر آنجا رفتهاست نیز امسال پوشش داده خواهد شد. ما قصدمان این است که با همکاری هیئتهای برگزارکننده انتخابات، مراحل بازشمارشآرا را هم به صورت زنده از شبکه خبر پخش کنیم.