امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
مروری بر سومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی
مروری بر سومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی

جشنواره‌ای برای «پویانمایی» در مهد فرهنگ و تمدن

مشاهده ۴۱۰
۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۹:۴۴
تعداد بازدید:410

سومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی ایران، عصر سه‌شنبه 24 بهمن با حضور مدیران رسانه ملی و استان، هنرمندان و علاقه‌مندان به پویانمایی در زاهدان آغاز به کار کرد. از میان 690 اثر و هزار و ۲۰۰ ساعت پویانمایی ارسال شده به جشنواره، 44 اثر به‌عنوان اثر برگزیده معرفی و قدردانی شدند. هم‌زمان با این جشنواره ۱۰ اجرای عروسکی در بخش‌های مختلف استان برپا شد و مورد استقبال کودکان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای این مراسم رضا شریفی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان که در تالار فردوسی دانشگاه زاهدان برگزار شد اظهارکرد: امیدوارم برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و عروسکی ایران خیر و برکات برای سیستان و بلوچستان به همراه داشته باشد و بتوانیم ظرفیت‌های استان را آن گونه که هست، روایت کنیم. وی افزود: این رویداد مهم با روز میلاد باسعادت امام حسین (ع) مصادف شده که این اعیاد و جشنواره‌ها مایه شادی و نشاط در جامعه است. ضمن اینکه من شاهد هستم، دست‌اندرکاران جشنواره در سازمان صداوسیما برای برگزاری این رویداد هنری چه‌قدر دغدغه داشتند. شریفی با اشاره به اینکه صاحب و مخاطب خاص این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند، بیان کرد: نسل گذشته نیز با پویانمایی و ساخته‌های این جنس جشنواره‌ها بیگانه نیست، بنابراین برگزاری جشنواره تولیدات پویانمایی و عروسکی در سیستان و بلوچستان مهد تمدن و در شهرستان زاهدان، شهر حافظان قرآن را به فال نیک می‌گیریم.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان را با استفاده از ابزارهای رسانه و پویانمایی در سرتاسر ایران و کشورهای همسایه معرفی کنیم. وی با بیان اینکه مهم‌ترین پیام این جشنواره، حال خوش مردم به‌ویژه نسل جدید است که آینده‌سازان کشور به شمار می‌روند‌، افزود: با جغرافیا، فرهنگ و اقوام متنوع و مختلفی در استان مواجه هستیم، می‌توانیم عنوان ایران کوچک را به سیستان و بلوچستان نسبت دهیم، این ظرفیت‌ها می‌تواند به فرایند توسعه کمک کنند و جایگاه استان به‌قدری ارتقا دهند که درشان مردم سیستان و بلوچستان باشد. وی تأکید کرد: در سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی نگاه ویژه‌ای به قشر کودک و نوجوان داریم، شوراهایی متشکل از دانش‌آموزان، انجمن‌ها، کانون‌های فرهنگی و... تشکیل دادیم که بتوانند از این ظرفیت‌ها برای توسعه بهره ببریم.

 میزبانی جشنواره، فرصتی برای روشنگری

آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است و کار چراغ، روشنگری، نورافشانی و هدایتگری است و ایشان همه عمر خود را در راه روشنگری و هدایتگری صرف کرد گفت: حضرت ابوالفضل (ع) و سایر ائمه نیز همه هستی خود را برای این روشنگری و هدایتگری صرف کردند و اگر بخواهیم رهرو بزرگان و اولیا دین باشیم باید هر کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم و با هر ابزاری که در اختیار داریم در مسیر هدایتگری و روشنگری قدم برداریم.  وی ادامه داد: مخاطبان ما اقشار مختلف در سطوح مختلف تحصیلی و سنی هستند و کودکان و نوجوانان نیز مخاطبان مهم و ارزشمند ما هستند که باید برای روشنگری آن‌ها برنامه‌ریزی و فعالیت متراکم و پیشرفته داشته باشیم و بر اساس اقتضائات آن‌ها به‌درستی عمل کنیم.

 نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: پویانمایی بیش‌ترین مخاطب را در بین کودکان و نوجوانان دارد و اگر متولیان امر با این نگاه به کار بپردازند و هدف مقدس روشنگری را در مدنظر داشته باشند، می‌توانند افتخار کنند که راه امام حسین (ع) را ادامه و سربازی برای هدایتگری این نسل جدید هستند.

وی اذعان داشت: مهم است در کنار اهمیت هنر به‌عنوان قالب انتقال مفاهیم نکته مهم دیگر این است که هنرمند ما چه مفهوم، معنا و فرهنگی را به مخاطب منتقل می‌کند و این همان بحث مهمی است که در این جشنواره‌ها باید در مدنظر قرار گیرد. نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: نسل جدید نیازمند آشنایی با معارف والای دینی و اخلاق اسلامی است و باید فرهنگ انقلابی و ایرانی را به نسل نو منتقل و آن‌ها را با سبک زندگی ایرانی و اسلامی؛ پیشینه فرهنگی و تمدن کهن؛ افتخارات ملی و دینی؛ بزرگان اسلام و ایران و نیز قهرمانان افتخارآفرین انقلاب و دفاع مقدس آشنا کنیم.

وی اظهار کرد: باید از فرصت میزبانی این جشنواره برای معرفی سیستان و بلوچستان و مزیت‌ها و سرمایه‌های استان استفاده شود که البته در صدر جدول سرمایه‌های استان مردم خوب، شریف، فهمیم، انقلابی، ایران‌دوست و بااستعداد هستند. آیت‌الله محامی‌گفت: اگر سیستان و بلوچستان به‌عنوان پایتخت وحدت اسلامی معرفی شده و به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «شناسنامه سیستان و بلوچستان شناسنامه انقلاب و اسلام است» باید برای معرفی این شناسنامه از فرصت میزبانی جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی استفاده شود.

 عدالت‌گستری و تمرکززدایی از مراکز استان‌ها

معاون امور استان‌ها نیز در این مراسم ضمن قدردانی هنرمندان خطه سیستان برای میزبانی سومین جشنواره تولیدات پویانمایی و نمایش‌های عروسکی گفت: سیستان و بلوچستان نماد تمدن و هویت اسلامی است و خرسندیم که این فرصت به سیستان و بلوچستان سپرده شد تا از این فرصت فرهنگی مناسب برای ارتقای خود بهره ببرد. وی موضوعات پویانمایی‌هالیوود را لذت‌جویی و غلبه منافع انسان بر طبیعت اعلام کرد و افزود: این برنامه‌ها باهدف کاشت انحرافات اخلاقی در دل کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود. این وظیفه ماست که آثاری را تولید کنیم که خوراک فکری کودکانمان باشد و محتوای سالم را به بچه‌ها منتقل کنیم.  وی دلیل انتخاب سیستان و بلوچستان برای میزبانی این جشنواره را علاوه بر کشف اولین ابزار پویانمایی تاریخ بشر در این استان، جوانی جمعیت استان و وجود قشر بزرگ کودک و نوجوان در این استان عنوان کرد. کشف اولین ابزار پویانمایی تاریخ بشر در سیستان و بلوچستان، زیباترین دلیل انتخاب این استان برای میزبانی جشنواره پویانمایی بوده است. عابدینی افزود: صداوسیما عدالت‌گستری و تمرکززدایی از مرکز در برگزاری جشنواره‌ها را در دستور کار قرار داده و این استان به‌عنوان بخشی از رنگین‌کمان و هویت فرهنگی کشور از نواها، آوازها، لباس، اقلیم و سبک زندگی ویژه برای تولیدات تلویزیونی منحصربه‌فرد برخوردار است. وی جشنواره را محلی برای تلاقی دیدگاه‌ها دانست و افزود: این جشنواره فرصتی است تا همه فعالان و افراد دخیل در این صنعت به تبادل نظر و همکاری بپردازند. این جشنواره برکتی برای کودکان این سرزمین به همراه خواهد داشت تا آن‌ها شاد و سرزنده باشند.

 گفتنی است تکریم و قدردانی از خانواده شهیدان حسن بامری، قواسی فرجاد و عبدالنبی براهویی از شهدای دفاع مقدس، شهید علیرضا شهرکی شهید امنیت و شهید عقیل شیبک شهید مدافع حرم از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

 در مسیر عدالت‌گستری و شناسایی استعدادهای جوان

 معاون امور استان‌های رسانه ملی، سومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی را گام مهمی در تولید آثار سالم و همسو با فرهنگ ملی و بومی ایران دانست.

حسن عابدینی با بیان اینکه جشنواره امسال با هدف ایجاد نشاط و شادی در استان سیستان‌و بلوچستان از اهمیت خاصی برخوردار بود، گفت: علاوه بر این موضوع، کمک به رشد و توسعه استان و معرفی جاذبه‌های ســیاحتی و گردشگری این استان نیز از دیگر اهداف ما برای برگزاری این دوره از جشنواره در سیستان‌وبلوچستان قرار داشت.

وی شناسایی استعدادهای جوان در سرزمین سیستان‌وبلوچستان را یکی دیگر از اهداف این جشنواره عنوان کرد و افزود: برگزاری جشنواره پویانمایی با هدف رقابت سازنده و شناسایی ظرفیت‌های قابل سرمایه‌گذاری طراحی شد تا زمینه را برای کشف استعدادهای مختلف و احیای هنر و صنعت تولیدات عروسکی فراهم‌کند.

معاون امور استان‌ها به جوان بودن استان سیستان‌وبلوچستان و نیاز آنان به آموزش در حوزه پویانمایی اشاره کرد و گفت: دومین دلیل که این استان را برای برگزاری سومین جشنواره پویانمایی برگزیدیم شمار زیاد کودک در این استان و مخاطبان فعال و پویایی بود که با محتوای پویانمایی ارتباط برقرار می‌کنند و یکی از سرمایه‌های مهم کشور هستند.

وی به همراهی استانداری و سایر بخش‌های سیستان‌وبلوچستان در این جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: هم در میان مردم و جوانان و هم در میان هنرمندان صداوسیمای این استان ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد. ما نیز تصمیم گرفتیم از این ظرفیت استفاده ببریم و در کنار مردم خونگرم و مهمان‌نواز این استان، این جشنواره را پر نشاط برپا کنیم.

معاون امور استان‌ها با اشاره به سند تحول و شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری این استان را مهم‌ترین گزینه برای انتخاب عنوان کرد و گفت: در چارچوب سند تحول لازم است که عدالت رسانه‌ای در همه استان‌ها جاری باشد. این استان با داشتن فرهنگ غنی ایرانی و هویت اسلامی‌اش شایسته این گردهمایی بود تا همگان از ظرفیت و توانایی این استان آگاه شوند و زیبایی‌های آن را از نزدیک ببینند. عابدینی در خصوص تولید پویانمایی در گستره ملی گفت: ما در تلاش هستیم تا بر اساس زیست‌بوم مناطق عمل کنیم و بدون شک ظرفیت‌های استان‌ها در عرصه‌های مختلف اگر در نظر گرفته شوند شاهد تولیدات ماندگاری خواهیم‌بود.  وی با اشاره به شاخص‌های مهمی‌که در داوری این جشنواره در مد نظر است، افزود: توجه به فرهنگ بومی و منطقه‌ای از جمله آداب و رسوم، موسیقی، خوراک و پوشش اقوام یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی در این جشنواره بود. همچنین توجه به مفاهیم اخلاقی و دینی، تعهد به خانواده، جامعه و میهن‌پرستی نکات درخور توجهی است که برای این جشنواره اهمیت داشته‌است.  معاون امور استان‌ها در باره گســترش بازار خرید و فروش پویانمایی تصریح کرد: ما آثار سینمایی پویانمایی را هم در این جشنواره بررسی کردیم تا بتوانیم نوعی بازار فروش ایجاد کنیم.

عابدینی در پایان از رونق بخش عروسکی در این جشنواره خبر داد و گفت: با دعوت از کارگردانان عروسکی شاهد حضور عروسک‌های دوست‌داشتنی و محبوب بچه‌‌ها در جشنواره بودیم که از آن استقبال شد.

 معرفی ظرفیت‌ها و فرهنگ استان در قاب رسانه ملی

 محمد کرمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: جشنواره پویانمایی با گشودن مسیری برای ورود جوانان خلاق، موجب بروز نوآوری در استان خواهدشد.

وی با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان پهناورترین استان و دارای موقعیت راهبردی و ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه‌های مختلف است، افزود: اغلب مشکلات ما در کشور ریشه فرهنگی دارد. زمانی که مشکل فرهنگ برطرف شود تمام حوزه‌ها نیز به‌خودی‌خود رشد و توسعه پیدا می‌کنند.

 کرمی‌با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره، مردم کشورمان از ظرفیت‌های استان سیستان‌وبلوچستان مطلع می‌شوند، گفت: برگزاری سومین جشنواره ملی تولیدات پویانمایی و برنامه‌های عروسکی ایران در استان عاملی برای هم‌گرایی هنرمندان است. جشنواره عامل ایجاد تحرک فکری در میان هنرمندان استان و توسعه آموزش در حوزه‌های هنری بعد از جشنواره خواهدشد.

به گفته استاندار، جشنواره راهی برای ورود جوانان خلاق و بااستعداد به عرصه هنر است و موجبات بروز نوآوری در استان را بیش‌ازپیش فراهم‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی به شناسایی ظرفیت‌های هنری استان در حوزه هنری کمک می‌کند، افزود: تلاشمان این بود که جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان این استان را در این رویداد همراهی کنند و تمام توانشان را به میدان آورند تا تحرک و بارش فکری اتفاق بیفتد.

کرمی یکی از دلایل برگزاری جشنواره در این استان را خاستگاه پویانمایی در این استان و کشف جام سفالی در سرزمین سوخته دانست و افزود: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نخستین پویانمایی تاریخ توسط ساکنان منطقه باستانی شهر سوخته طراحی‌شده‌است، ضمن اینکه این استان پایتخت وحدت اسلامی نیز هست و همین‌ها عواملی شد تا زمینه را برای برگزاری جشنواره در این استان فراهم آوریم.

استاندار سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه پویانمایی استان وجود دارد. تا پیش‌ازاین رویداد، تنها نگاه امنیتی به استان وجود داشت، اما با برپایی این جشنواره، آداب و سنن و زیست‌بوم استان در قاب رسانه ملی به نمایش گذاشته شده و استعدادهای برتر استان که هنوز به مرحله بلوغ نرسید‌ه‌اند شناسایی‌می‌شوند و‌ امید است از توانمندی‌های آن‌ها در حوزه پویانمایی و عروسکی استفاده شود.

 وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم حوزه‌های گردشگری و اقتصادی کشور را در این استان رونق ببخشیم، افزود: منطقه آزاد چابهار و سواحل مکران از استعداد بالقوه‌ای برای گسترش گردشگری دریایی برخوردارند و عاملی مهم برای رشد اقتصادی این استان محسوب می‌شوند. امیدواریم در آینده نیز این جشنواره با معرفی این منطقه، نقش مهمی در توسعه فرهنگ گردشگری دریایی استان ایفا کند.

کرمی در پایان افزود: این استان مرزدار انقلاب اسلامی و جوان‌ترین استان کشور است. استانداری تمام توان خود را به کار بست تا جشنواره‌ای درخور توجه هنرمندان کشور برگزار کند و بستر را برای خلق ایده‌‌هایی مناسب با فرهنگ بومی این منطقه فراهم آورد.

 جشنواره، سکوی پرش هنرمندان و موجب رونق تولیدات استانی

 محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا در باره ارزیابی آثار ارائه‌شده و ویژگی‌های این جشنواره گفت: آثار رسیده به بخش پویانمایی جشنواره نشان‌دهنده پیشرفت کمّی و کیفی خوبی است. تنوع آثار و به کاربردن شیوه‌های ساخت مختلف، این آثار را درخور توجه کرده‌است. وی افزود: این تنوع را می‌توان در مراکزی که تقریباً کانون توجه پویانمایی بوده‌اند، دید که جای توجه دارد.

لیوانی با اشاره به محتوای تولید شده، افزود: توجه به حوزه‌‌های محتوایی موردنظر رسانه ملی و اولویت‌های رسانه بیان مفاهیم نو و خلاقانه و پرداختن به محتوای مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی در آثار به چشم می‌خورد که آینده‌ای روشن برایمان ترسیم می‌کند. رئیس مرکز پویانمایی صبا تصریح کرد: گذشته از پیشرفت‌های فنی، توجه به نمادها و نشانه‌‌های بومی و منطقه‌ای، استفاده از موسیقی محلی مناطق نیز قابل‌توجه بوده‌است. وی با اشاره به هنرنمایی مراکز استان‌ها در این جشنواره ادامه داد: مراکزی که سابقه فعالیت در حوزه پویانمایی داشتند همچنان خوب درخشیدند و آثار خوب و زیادی را ارسال کردند. ضمن اینکه امسال شاهد دیده شدن آثار مناسب از دیگر مراکز بودیم که نشان‌دهنده پیشرفت در کار آنان بوده‌است.

عضو هیئت داوری بخش پویانمایی، فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند جشنواره ادامه داد: برگزاری این جشنواره در مراکز استان‌ها گذشته از ایجاد شور و اشتیاق مضاعف، تمرکز خوبی بر تولیدات پویانمایی در شهرستان‌ها و استان‌ها ایجاد می‌کند که خود موجب رونق تولیدات پویانمایی و نیز دیده شدن تولیدکنندگان شهرستانی خواهد شد. وی افزود: معمولاً جشنواره‌ها زمینه‌ای برای رشد و شکوفایی برنامه‌سازان جوان فراهم می‌کنند و می‌توان گفت که جشنواره از این نظر سکوی پرش برنامه‌سازان خواهدبود.

لیوانی با اشاره به تأثیر جشنواره بر ارتقای کیفی تولیدات رسانه ملی متذکر شد: بی‌تردید برپایی این‌گونه جشنواره‌‌ها علاوه بر روشن کردن مسیر تحول و هموار کردن این مسیر می‌تواند سبب شور و نشاط در هنرمندان شود. ضمن اینکه با دیدن آثار و تولیدات متنوع استانی فضا برای ترسیم راه‌‌های تازه در مسیر پویانمایی از سوی مدیران و تصمیم‌گیران این امر باز شده و گسترش می‌یابد.

 وی همچنین ادامه داد: پویانمایی حوزه‌ای بسیار پیچیده و حساس است و خود جشنواره خلاقیت‌ها را به تصویر می‌کشد و فکرهای نو را کشف می‌کند. از طرفی زمینه‌ای برای رقابت محسوب می‌‌شود.

 لیوانی تصریح کرد: به تعبیری می‌توان گفت که با برپایی این جشنواره و ادامه آن در سال‌های آتی پویانمایی‌ها با حضور نسل نو به بلوغ رسیده می‌توانند فرهنگ ایرانی و اسلامی را در این آثار نمود دهند و کارهایی فاخر تولید کنند.

عضو هیئت داوری جشنواره پویانمایی، با اشاره به ایده‌یابی و تولید محتوا در پویانمایی گفت: ایده‌یابی یکی از حوزه‌‌های مورد بحث است که می‌تواند در تولید یک اثر و ساختار آن بسیار تعیین‌کننده باشد. ازاین‌رو باید بیش‌تر روی این موضوع کار و ضعف‌های موجود را رفع کرد تا به چارچوب‌های درستی از قصه‌گویی در آثار دست بیابیم. وی افزود: امیدواریم با تشکیل گروه‌های فکر که ساختارهای درستی از نگارش فیلم‌نامه دارند به سطح بهتری از ایده و فیلم‌نامه دست پیدا کنیم.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در خصوص همراهی هنرمندان این عرصه با مرکز پویانمایی صبا گفت: خوشبختانه تعامل خوبی میان هنرمندان استانی با مرکز صبا وجود دارد و در کنار هنرمندانی که در مرکز همکاری می‌کنند فضا برای همراهی با دیگر هنرمندان استانی هم فراهم است.

لیوانی عنوان کرد: این تعامل، مسیر تولید را برای هنرمندان هموار می‌کند و امیدواریم با برپایی جشنواره و شناخت بیش‌تر از هنرمندان استان‌ها این همکاری شتاب بیش‌تری بگیرد، چراکه مرکز صبا نیز بر اساس شعار عدالت‌گستری و هویت‌محوری موردنظر رسانه ملی تلاش خواهدکرد از این ظرفیت بزرگ استفاده کند. وی ادامه داد: در این زمینه و در مسیر تحول چند طرح را با مراکز استان‌ها آغاز کرده‌ایم و تعدادی را نیز در دست اقدام داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های بومی‌که در استان‌ها وجود دارد به طیف رنگارنگی از آثار دست پیدا کنیم. عضو هیئت داوری جشنواره پویانمایی تصریح کرد: مزیت ما استفاده از گرافیک و شکل‌های متنوع بومی است که در استان‌ها به‌وفور دیده می‌شود. تلاش ما براین است که این فرم و محتوا را به استانداردهای منطقه‌ای و جهانی نزدیک کنیم تا آثار همچون گذشته در فضای بین‌المللی نیز بدرخشند.

لیوانی در پایان در باره چشم‌اندازی که برای پویانمایی با وجود این جشنواره به نظر می‌رسد نیز عنوان کرد: بی‌گمان این جشنواره آثارش را بر تولیدات خواهدگذاشت و موجب توجه و تمرکز بیش‌تر بر تولیدات پویانمایی خواهدشد و رونق تولید در پویانمایی، رشد کیفی را نیز در پی خواهدداشت. بی‌تردید برکات این جشنواره در سال‌های آینده خود را نشان خواهدداد.

 برگزیدگان سومین جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی ایران

بخش مجموعه پویانمایی
تندیس و جایزه نقدی به بهترین نویسندگی: نقی اوسیوند از مرکز همدان برای «دوستان بازیگوش» ؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش کارگردانی: مهدی شاد از مرکز همدان برای «دوستان بازیگوش»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش طراحی کاراکتر: پیمان دهقانی از مرکز فارس برای «ماه تی‌تی»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش متحرک‌سازی: هادی امیری به‌عنوان سرپرست گروه از مرکز همدان برای «دوستان بازیگوش»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش لی اوت: امیرحسین‌هاشمی از مرکز پویانمایی صبا برای «آنی و مانی»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش فضاسازی: رعنا اصغری از مرکز مهاباد برای «قاصدک و مداد امین»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش موسیقی: مهدی زارع از مرکز فارس برای «ماه تی‌تی»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش صداگذاری: محسن کیوان‌فر از مرکز کرمان برای «حکایت‌های گلبافت»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش تهیه‌کنندگی: مهدی شاد از مرکز همدان برای «دوستان بازیگوش»

بخش قالب‌های وابسته
 تندیس و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع آموزشی: مصطفی یادگار از مرکز یزد برای «تی تی»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر در بخش موشن‌گرافی: فاطمه میکائیل زاده از مرکز اردبیل برای «انشایی که به واقعیت پیوست»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی: درافشان طباطبایی از مرکز سیستان و بلوچستان برای موشن‌گرافی «مثبت و منفی»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش تولیدات فضای مجازی: سیدرمضان حسینی از مرکز گلستان برای «آقای فلان»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش هویت بصری: آرش رادمهر برای طراحی و اجرای «هویت بصری» شبکه یزد و آذربایجان غربی؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش تبلیغات: علیرضا شکوری برای «اثر بیمه»؛ تندیس و جایزه نقدی بهترین اثر در بخش عنوان‌بندی: زری فاطمی از مرکز کرمان برای «گلبافت»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش عنوان‌بندی: آرش رفیعی از مرکز مهاباد برای «قاصدک و مداد امین».

جوایز بخش ویژه هیئت‌داوران
 تندیس و جایزه نقدی به بهترین اثر موضوعی با موضوع هویت جهانی و امتی: علی جنتی از مرکز خراسان شمالی برای «نذر سایه»؛ تندیس و جایزه نقدی با موضوع حقوق شهروندی: سعید سروش¬مهر از مرکز قم برای «شهر من»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی با موضوع حقوق شهروندی: علی گریوانی از مرکز خراسان شمالی برای «تاکسی زرد»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع شعار سال: عابدین محمدی از مرکز کرمانشاه برای «چرخش»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی با موضوع مقاومت: اسدالله دیانتی از مرکز پویانمایی صبا برای «سلام بر ابراهیم»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی با موضوع مفاهیم دینی و فرهنگی: فرامرز شکاری از مرکز لرستان برای «داستان‌های قرآنی»، دیپلم و جایزه نقدی با مفاهیم سبک زندگی: فاطمه خدیور از مرکز همدان برای اثر «باران»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع زندگی روستایی و عشایری: محسن محمدی از مرکز کهگیلویه و بویراحمد برای «طاها»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع رویکرد مقابله با ارتجاع و تطهیر پهلوی: جلال نعیمی از مرکز کرمانشاه برای «بازگشت»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع رویکرد روایت معرفی مفاخر و تاریخ ادبیات ایران: الهام نادری فرید از مرکز فارس برای «سفرهای سعدی»، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع انتخابات: سید مسعود صفوی از مرکز صبا برای «شکرستان»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین اثر با موضوع هویت زن ایرانی: علی نجفی امامی از مرکز صبا برای «رعنا دختر دهقان».

بخش فیلم کوتاه
تندیس و جایزه نقدی به بهترین فیلم کوتاه اول: علی جنتی از مرکز خراسان شمالی برای «دوست خط‌خطی»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین فیلم کوتاه دوم: کاوه سیستانی از مرکز فارس برای «والی‌بال»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین فیلم کوتاه سوم: محمدرضا عباس‌پور از مرکز گلستان برای «اسب».

بخش ایده طرح و فیلم‌نامه
تندیس و جایزه نقدی به بهترین فیلم‌نامه پویانمایی: محبوبه نوابی قوام از مرکز سیستان و بلوچستان برای «ماجراهای لیکو»؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین ایده و طرح پویانمایی: حسین مظلوم از مرکز سیستان و بلوچستان برای «ماجراهای لیکو»
بخش عروسکی
 تندیس و جایزه نقدی به بهترین نویسندگی: سحر بیرانوند از مرکز لرستان برای «خونه عمه گلاب»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش کارگردانی: احمد نیک‌کار از مرکز لرستان برای «خونه عمه گلاب»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش طراحی عروسک: بنفشه بدیعی » از شبکه قرآن سیما برای «یکی بود یکی نبود»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش طراحی صحنه و دکور: محمد راستگو از مرکز آذربایجان‌شرقی برای «مزرعه دوستی»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش صداپیشه: ابراهیم بومی از مرکز چهارمحال و بختیاری برای  «تابستان پرماجرا»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش موسیقی: شهباز شاهین‌پور از مرکز چهارمحال و بختیاری برای «تابستان پرماجرا»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش تهیه‌کنندگی: امیرمحمد یمینی از مرکز لرستان برای «خونه عمه گلاب»؛ تندیس و جایزه نقدی در بخش عروسک‌گردانی: محمد اعلمی از شبکه قرآن سیما برای «یکی بود یکی نبود»

 

 

امتیاز شما