اولین گام ما بیرون آوردن رادیو تلاوت از حالت تولیدی به زنده و مستقل کردن آن و مناسبتی کردن بستههای تلاوتی به اقتضای زمان بوده است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از معاونت صدا، منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن که به مناسبت سالروز تاسیس این شبکه رادیویی در جمع اصحاب رسانه سخن میگفت، در خصوص راه اندازی رادیو تلاوت گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۶۲ زمانی که رئیس جمهور بودند، پیشنهاد دهنده همچین رادیویی(رادیو تلاوت) بودند که صدای قرآن شنیده شود. به مرور زمان برنامه سازی و مسائل آموزشی در این زمینه گسترش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه هدف اصلی و معارفی رادیو قرآن، شنیده شدن صدای قرآن بوده تاکید کرد: وقتی تصمیم گرفته شد که رادیو قرآن فقط به قرائت خلاصه نشود، سهم قرائت قرآن کاهش پیدا کرد.
مدیر رادیو قرآن در خصوص رادیو تلاوت تصریح کرد: بستههای تولیدی در رادیو و کانال تلاوت شنیده میشود. این شبکه رادیویی چون به طور مستقیم با شنونده در ارتباط نیست، دارای نقاط قوت و ضعف است، شش بسته چهار ساعته از این رادیو پخش میشود.
قصری زاده خاطر نشان کرد: اولین گام ما در این راستا و بیرون آوردن رادیو تلاوت از حالت تولیدی به زنده و مستقل کردن آن، مناسبتی کردن بستههای تلاوتی به اقتضای زمان بوده است.به طور مثال در حال حاضر که بحث حجاب و عفاف مطرح است، آیاتی با این موضوع پخش میشود.
پس از این توضیحات مدیر رادیو قرآن به معرفی مدیران زیر مجموعه خود پرداخت و از آنها خواست که در خصوص فعالیتی که انجام می دهند، صحبت کنند.
تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن
کیوان نژاد سیفی، مدیر گروه تلاوت و قائم مقام شبکه، مهمترین فعالیت های این گروه را تهیه جدول پخش تلاوت های رادیو قرآن، تلاوت و ترتیل دانست و گفت: راه اندازی رادیو تلاوت، به خاطر تربیت ۱۰میلیون حافظ قرآن بوده است که از طریق شنیدن ترتیل آیات قرآن بتوانند تثبیت و حفظ داشته باشند.
وی ادامه داد: هر روز یک جز در رادیو ترتیل پخش میشود و شنوندهها می توانند با ترتیل های ۲۱ قاری مختلف قرآنی از کشور ایران و جهان اسلام آشنا شوند.
مدیر گروه تلاوت با بیان اینکه نگاه تخصصی در رادیو تلاوت حاکم بوده ، تصریح کرد: رادیو قرآن صرفا برای مخاطبان عموم جامعه بوده است و بیشترین تلاوت های جهان اسلام تقدیم میشود. در حال حاضر در بستههای صوتی که از ساعت ۶تا۱۰صبح شنیده میشود، نگاه جدیدی حاکم است تا جایی که اعلام میشود تلاوت مدنظر در چه کشوری بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تلاوت ها تغییر کرده و مثل سابق نیست که فقط کشور مصر پیش رو باشد، ادامه داد: در حال حاضر ، سلیقه مخاطبان مورد توجه قرار میگیرد.
پوشش محافل و مسابقات قرآنی
مسعودرضا خالقی مدیر گروه جامعه، محافل و مسابقات گفت:این گروه همانطور که از اسمش پیداست، تهیه و تولید برنامههایی که اجتماعی است، را بر عهده دارد . پوشش محافل و مسابقات قرآنی در سراسر کشور از مهمترین این اهداف است.
اتاق فکری فعال
احمد فراهانی، مدیر گروه آموزشی علوم قرآنی گفت: در گروه آموزش مباحث سطح روخوانی قرآن ، صوت و لحن در قالب و اشعار مختلف پرداخته میشود.
وی ادامه داد: علوم قرآنی مباحث اندیشه است به طور مثال در دهه محرم دو برنامه زنده «عرشیان» و «طعم آفتاب»از آنتن رادیو قرآن شنیده میشود .ما اتاق فکر و طراحی فعالی در پس پرده تهیه و تولید این برنامهها و نشستهایی با کارشناسان رسانه داریم.
وی ادامه داد: از همه کارشناسان حاذق و توانمند علوم قرآنی در برنامههای مختلف رادیو قرآن استفاده میشود .به طور مثال در برنامه «ترجمان وحی»، دکتر فیاض بخش از کارشناسان این برنامه هستند که زمان استاد مطهری را درک کردهاند. همچنین برنامه «در محضر قرآن» از انتهای قرآن است و در سایر مباحث برنامه ای این رنج کارشناسی رعایت شده است.
رادیو نماهایی فعال
رضا درویش مدیر فضای مجازی گفت: مسئولیت و ماموریت برنامهها در شبکههای مجازی، اکانت شبکه در پیام رسان از مهمترین فعالیتهای این گروه است. ضمن اینکه رادیو تصویری و رادیو نمای ترتیل، قرآن و تلاوت به طور جداگانه فعالیت دارد و روزانه ۲۱جزء قرآن توسط ۲۱قاری از این شبکهها شنیده میشود.
افزایش سهم تلاوت و آوا
مهدی رفیعی تفرشی، مدیر اطلاعات و برنامه ریزی رادیو قرآن گفت:از دو شاخه اصلی طرح و ایده در مسائل برنامهریزی کمک گرفتهایم.تنظیم جدول پخش برنامهای شبکه با توجه به نظرسنجیهای انجام شده صورت میگیرد. زمان پخش برنامههای آوایی و تلاوتی افزایش پیدا کرده است به طوری که سهم تلاوت و آوا از ۴۰درصد به ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است.
پشتیبانی از برنامهها
داود محمدی، مدیر اجرایی شبکه و مسئول دفتر شبکه گفت: پشتیبانی تهیه و تولید برنامهها، از مهمترین ماموریت های این واحد است.
تنظیم شیفت های روزانه
عماد پیرانعقل، مدیر پخش و نظارت شبکه گفت: تنظیم شیفتهای روزانه سه شبکه بالغ بر ۲۷۰ شیفت، آرشیو کلیه برنامههای تولیدی از مهمترین اهداف این گروه است.
یکی از خبرنگاران پرسید میزان مخاطبان در سالهای گذشته به چه صورت بوده است آیا پیمایش یا نظرسنجی صورت گرفته است؟
مدیر رادیو قرآن در پاسخ گفت: اندازهگیری و شاخصبندی را مرکز تحقیقات سازمان انجام میدهد ما به صورت تخصصی و ویژه این کار را رصد نکردهایم .مخاطبین ما قابل توجه هستند ما در رده چهارم هستیم.
قصری زاده ادامه داد: از ساعت ۸ تا ۱۱ صبح و ۴ تا ۱۹ شب بالاترین رنج مخاطب را رادیو قرآن دارد.در کنار رادیوهای تخصصی همچون اقتصاد، سلامت، ورزش رادیو قرآن رتبه اول مخاطب و در کنار رادیوهای عمومی رتبه چهارم مخاطب را دارد.
ایجاد انگیزه
وقتی از قصری زاده پرسیده شد: آیا خود رادیو قرآن مسابقاتی پخش میکند؟ او گفت: ماموریت رادیو قرآن برگزاری مسابقه نیست، اما برای انگیزه ایجاد کردن و تشویق مسابقه میگذاریم تا همه عموم شرکت کنند در مباحث روخوانی چیزی شبیه برنامه «اسرا »در تلویزیون برنامه داریم.
وی تصریح کرد: رادیو قرآن همه مسابقات قرآنی را پوشش نمی دهد چون شاید، پخش بعضی از مسابقهها در شأن رسانه نباشد.
وی خاطر نشان کرد: دست اندرکاران جشنواره ۱۰۰،فضایی را به وجود آورد بودند که عموم مردم را درگیر خود کرده بود.به طوری که عموم مردم با روخوانی و قرائت ساده آیات قرآنی در این جشنواره حضور چشمگیری داشتند.
مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه مخاطبان اصلی رادیو قرآن خانمها هستند تصریح کرد شاید برنامهای به اسم زنانه برای زنان نباشد، اما همه برنامهها در خور زنان و مردان جامعه قرآنی است. در مسابقات کشوری خواهران از همکارانم خواستم حتماً سراغ خواهران موفق بروند و با آنها مصاحبه کنند.
قصری زاده گفت: مغز اجرایی شبکه خانمها هستند، ما در شیفت شبانگاهی از خانمها استفاده نمیکنیم ،تا آنها بهتر به امور منزل و تحکیم بنیان خانواده بپردازند.
مجزا بودن فرکانس رادیو ترتیل روی امواج ۹۹/۵مگاهرتز ،معرفی اساتید استانها در برنامه شبهای نورانی ،رویکرد آگاهی بخشی در تهیه و تولید برنامههای رادیو قرآن از دیگر موضوعات مورد بحث نشست صمیمانه مدیر رادیو قرآن با اهالی رسانه بود.