امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعامل و هم اندیشی برای شناخت بهتر مخاطب از طریق
تعامل و هم اندیشی برای شناخت بهتر مخاطب از طریق

نظرسنجی‌های کاربردی و تولید برنامه‌های پژوهش محور

مشاهده ۳۴۲
۱۴۰۲/۰۵/۰۱- ۱۲:۰۸
تعداد بازدید:342

مدیران شبکه جهانی جام جم در نشست مشترک با رئیس مرکز تحقیقات سازمان، خواستار تعامل بیشتر در زمینه مخاطب پژوهی، نیازسنجی، اثربخشی و پژوهش محور شدن برنامه‌ها شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر ملکی با تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: با توجه به مدیریت علمی و انجام پژوهش های کاربردی در سال های اخیر در مرکز تحقیقات سازمان، شایسته است نشست های مشترک دوره ای بین مدیران شبکه‌ها با مدیران مرکز تحقیقات برگزار شود؛ چرا که تولید برنامه مناسب و اثرگذار مستلزم کار پژوهشی است؛ ضمن اینکه انجام پروژه‌های کاربردیِ نظرسنجی، نیازسنجی و اثربخشی، به شناخت ذائقه مخاطب و جامعه هدف کمک شایانی خواهد کرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور رئیس مرکز تحقیقات و مدیران همراه در شبکه جهانی جام جم افزود: تحولات مدیریتی رخ داده، منجر به تعامل بهتر و گسترده تر این مرکز با سایر مدیریت های سازمان شده است؛ گزارش های جامع دریافتی از این مرکز هم به لحاظ راهبردی و هم از نظر محتوایی، گواه این امر است و امیدواریم در آینده علاوه بر مشاهده نظرسنجی‌های این مرکز، در جریان سایر فعالیت های پژوهشی نیز قرار بگیریم.
مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه با اشاره به اینکه حدود 10 میلیون ایرانی مهاجر و بین 100 تا 120 میلیون فارسی زبان غیر ایرانی در سراسر دنیا وجود دارند که به صورت بالقوه مخاطب شبکه جام جم هستند، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مخاطبان سازمان دیده نمی‌شوند؛ مانند مخاطبان شبکه جهانی جام جم یا همان ایرانیان خارج از کشور که با توجه به اطلاعات و آمار موجود، نزدیک به 10 میلیون نفر هستند. در بسیاری از مواقع مشاهده می‌کنیم بخش زیادی از این جمعیت به لحاظ تعهد به دین و اخلاق، حتی از ایرانیان داخل هم متعهدتر بوده و  همچنان ایران و انقلاب را دوست دارند، اما بنا به دلایلی ناچار به مهاجرت شده اند.
او ادامه داد: در مرکز تحقیقات اجرای نظرسنجی درباره ایرانیان خارج از کشور مسبوق به سابقه بوده و در دو محور به اجرا در آمده؛ محور اول در بین ایرانیان خارج از کشور در اقصی نقاط دنیا و محور دوم نظرسنجی فرودگاهی است که معمولا در فرودگاه امام خمینی(ره) و در هنگام ورود یا خروج ایرانیان مقیم خارج کشور صورت می‌گرفت. حذف نظرسنجی از ایرانیان خارج کشور یک اشتباه بزرگ طی سال های اخیر بوده است که باید دوباره احیا شود. بهترین حالت هم برای ما انجام نظرسنجی توسط کارشناسان مرکز تحقیقات در کشورهای محل سکونت هموطنانمان است. حتی اگر این کار را نتوان در کوتاه مدت انجام داد انتظار می رود نظرسنجی فرودگاهی فعلا آغاز شود. هر چند این گونه نظرسنجی‌ها، ممکن است دارای اعتبار علمی و نمونه گویا نباشند؛ اما به لحاظ شناخت مخاطب و ذائقه سنجی برای شبکه جام جم در شرایط کنونی که با افزایش شبکه‌های معاند مواجه هستیم، دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است.
دکتر ملکی با اشاره به اختصاصی بودن شبکه جهانی جام جم برای ایرانیان خارج کشور اظهار داشت: در سال های اخیر برخی از شبکه‌های داخلی روی ماهواره قرار گرفته اند اما تفاوت عمده آنها با شبکه جهانی جام جم در اختصاصی بودن این شبکه برای مخاطبان خارج از کشور است. ایرانیان خارج کشور دغدغه‌های فراوان حقوقی و سوالاتی در مورد مسائلی از قبیل گرفتن یا گم شدن شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، اطلاع از قوانین ازدواج و طلاق، حضانت فرزندان، املاک، اموال و... دارند که شبکه جام جم در برنامه‌های مختلف خود با حضور مسئولان امر به این دغدغه‌ها پاسخ می دهد. تفاوت ذائقه و نیازهای ایرانیان خارج کشور با ایرانیان داخل کشور در محتوا، قالب برنامه‌ها، ساعت پخش و .... امری انکارناپذیر است که شبکه جهانی جام جم جدول پخش خود را برای هر یک از کانال های اروپا، آمریکا و آسیا بر اساس آنها می‌بندد. حتی در این شبکه برنامه‌های تامینی و فیلم ها و سریال های تلویزیونی نیز بر اساس ملاحظات خاصی انتخاب، ممیزی و آماده سازی می‌شوند و ذائقه مخاطبان در این زمینه‌ها مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.
مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه با اشاره به بودجه و امکانات ناچیز این شبکه گفت: در سال های اخیر کشورهایی مانند هند، چین، ترکیه و ... برای مهاجران خود شبکه‌های مختلف تلویزیونی راه اندازی کرده اند تا از ظرفیت و پتانسیل مهاجران به ویژه در حوزه دیپلماسی عمومی، انتقال فرهنگی و جذب سرمایه‌های اقتصادی، علمی و فناوری آنان بهره مند شوند؛ این در حالیست که شبکه جهانی جام جم تنها شبکه مختص ایرانیان خارج کشور است که با حداقل امکانات، بودجه و تجهیزات استودیویی فعالیت می‌کند و برای تهیه و تولید برنامه با مشکل مواجه است؛ چرا که بودجه این شبکه در مقایسه با شبکه‌های داخلی نیز بسیار ناچیز است و تنها امکاناتش محدود به استودیوی ایرانیان است؛ افزون بر این تحریم های خارجی، قطع و وصل ماهواره و برخی تصمیمات داخلی، فراز و فرودهای بسیاری را متوجه این شبکه کرده که خود در ریزش مخاطب در اوایل دهه 90 اثرگذار بوده است. البته لازم به ذکر است با همه مشکلات مطرح شده 26 سال از فعالیت شبکه می‌گذرد و همچنان با زحمات مدیران و همکاران دلسوز، مخاطبان زیادی برنامه‌های متنوع شبکه را از سه کانال آسیا، اروپا و آمریکا مشاهده می‌کنند. وی علت استقبال ایرانیان خارج کشور از برنامه‌های شبکه طی سال های اخیر را تعاملی شدن برنامه‌ها، تنوع تولیدات، توجه جدی به خلاقیت و نوآوری، محتوامحور شدن تولیدات، بهره گیری از توان مخاطبان و به ویژه ده‌ها خبرنگار افتخاری شبکه در سرتاسر جهان، تمرکز بر تولیدات خارج کشور به رغم نداشتن بودجه ارزی و نظایر آن دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت رئیس رسانه ملی و معاون سیما در آینده ای نه چندان دور برنامه‌های جذاب تر و اثرگذارتر و حتی سریال های فاخر با موضوعات مرتبط با زندگی ایرانیان خارج در این شبکه تولید و پخش شود.   
در ادامه جلسه، دکتر شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری سید الشهدا گفت: با توجه به اینکه ظهور منجی متوقف به شناخت جامعه جهانی از امام حسین (ع) است، نقش شبکه جام جم برای تحقق این مهم بسیار اثرگذار خواهد بود. او افزود: شناخت از دیدگاه ایرانیان داخل و خارج از کشور لازم و ضروری بوده و  می تواند به  شبکه جهانی جام جم در تولید برنامه‌ها کمک موثری کند.
رئیس مرکز تحقیقات در ادامه به تشریح انواع فعالیت ها و پژوهش های این مرکز در داخل و خارج از کشور پرداخت و اظهار داشت: درصد اندکی از ایرانیان به دلایل سیاسی مهاجرت کرده اند و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نه تنها معاند یا ضد انقلاب نیستند بلکه برای پیشبرد اهداف کشور در خارج نیز می توانند بسیار مفید باشند؛ نتایج نظرسنجی از مردم در خصوص تمایل به مهاجرت و انگیزهای آنان از مهاجرت موید این امر است؛ همچنین حضور حداقلی ایرانیان خارج از کشور در اجتماعات اخیر با توجه به میزان تبلیغات گسترده توسط شبکه‌های معاند نیز دلیل دیگری برای اثبات این ادعاست.
دکتر شاکری نژاد با اشاره به لزوم تولید برنامه‌هایی در میان ایرانیان خارج کشور گفت برای جمعیت 10تا 12 میلیونی ایرانیان خارج کشور که جمعیتی برابر با ساکنان پایتخت کشور می‌باشد می‌بایست بودجه حداکثری تعریف شده و امکانات خاص و ویژه فراهم شود.  
رئیس مرکز تحقیقات در ادامه به معرفی ادارات کل و مدیریت های مختلف این مرکز پرداخت و اظهار داشت: این مرکز آمادگی دارد تا در حوزه‌های مختلف با شبکه جهانی جام جم همکاری نماید. ایشان با اشاره به اداره کل مرکز اسلامی قم به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های این مرکز گفت: راش های ارزشمند و دیده نشده از بزرگان دین در این اداره کل وجود دارد که قابلیت تبدیل به برنامه مستند را دارند؛ همچنین شبکه جهانی جام جم می تواند در حوزه تولید محتواهای مناسبتی، از گنجینه کارشناسان دینی و ملی و همچنین از احادیث و روایت های موجود در مرکز تحقیقات برای پخش به صورت زیرنویس کمک بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات با اشاره به امکانات این مرکز در انجام نظرسنجی‌های مختلف به زبان‌هایی مانند عربی، کردی، ترکی و... گفت: ما در انجام نظرسنجی‌ها نه تنها به دنبال ارزیابی مخاطبان همراه هستیم بلکه به آسیب شناسی و دلایل عدم تماشای برنامه‌ها توسط افراد نیز توجه ویژه داریم تا بتوانیم با شناخت و آگاهی، نقایص را رفع و در جهت جذب حداکثری مخاطب گام موثری برداریم.
در پایان جلسه مقرر شد نمایندگان شبکه جام جم و مرکز تحقیقات با فوریت، پس از نهایی کردن پرسشنامه، هماهنگی‌های لازم جهت انجام نظرسنجی از ایرانیان خارج کشور را صورت دهند.
 

تصاویر

امتیاز شما